Instagram wordt webshop: “Dit is vooral slecht nieuws voor Google”

© instagram

Truitje zien, truitje kopen: Instagram heeft in de VS met Checkout een nieuwe functie gelanceerd waardoor gebruikers in de app aankopen kunnen doen zonder eerst naar een andere site te moeten. De gevestigde webwinkels zien het niet graag gebeuren, maar vooral voor Google is dit slecht nieuws.

Guy Stevens

De transformatie van Instagram in de voorbije jaren is opmerkelijk. Aanvankelijk was het een sociaal medium waar je louter foto’s kon delen met volgers en je die van anderen kon zien. Erg populair bij fotografen, zowel professionele als amateurs, onder meer dankzij de ingebouwde filters die je foto er veel beter lieten uitzien. Spielerei, kortom.

Maar gaandeweg werd duidelijk dat er veel meer potentieel was. Bedrijven, met de modewereld op kop, sprongen op de kar. Gebruikers werden bestookt met advertenties en influencers overladen met kleding en andere koopwaar om mee te poseren. Maar daar knelde het schoentje: wie een artikel wilde kopen, moest naar een webwinkel – of een echte winkel, ook dat kan nog steeds.

Succes verzekerd

Dat kan beter, moeten ze bij Instagram gedacht hebben, en dus werd woensdag in de VS een eerste versie van Checkout on Instagram gelanceerd. Het idee erachter is eenvoudig. Zie je een kledingstuk dat je bevalt, dan klik je erop en koop je het in de Instagram-app. Adres en betalingsgegevens ingeven en klaar is kees.

“Het stond in de sterren geschreven dat het ooit zou gebeuren”, zegt Gino Van Ossel, professor in retail aan Vlerick Business School. “Instagram speelt in op het veranderde koopgedrag van de mensen. Bedrijven en merken gebruiken sociale media steeds vaker om consumenten te beïnvloeden, maar gebruikers zoeken er ook actief naar inspiratie, bijvoorbeeld als ze hun badkamer opnieuw gaan inrichten. En marketeers weten dat natuurlijk.”

“Hoe meer stappen er zijn tussen een kledingstuk zien en het kopen, hoe kleiner de kans dat het tot een aankoop komt. Instagram maakt die afstand tussen zien en kopen nu wel heel klein. En het passeert zelf ook langs de kassa door de seller fee die de merken en bedrijven aan hen betalen.”

Voor Van Ossel bestaat er niet de minste twijfel over de kansen op succes van Checkout. “De consument zit heel vaak op sociale media en dat weten de bedrijven. Dit maakt winkelen nog eenvoudiger.”

23 merken

Webwinkels als Zalando krijgen er zo een concurrent van formaat bij, maar met Checkout zet Instagram vooral Google – grote concurrent van Instagram-eigenaar Facebook – een hak. Consumenten zullen niet meer naar de zoekmachine gaan om een (web)winkel te vinden waar een kledingstuk te koop is. “Google gaat dit het minst leuk vinden.”

Voorlopig is Checkout alleen beschikbaar in de VS met 23 merken, waaronder grote namen als Adidas, Dior, H&M, Prada en Bureberry, maar het lijkt een kwestie van tijd voor het overwaait naar ons land.

Aangeboden door onze partners

Meer lifestyle

Aangeboden door onze partners

Meer over Instagram

Hoofdpunten

Keuze van de redactie