Luister naar

Handelsakkoord EU en Japan oogst lof en kritiek

Nieuws
Het eerste vrijhandelsakkoord dat de EU en Japan hebben gesloten, is met gemengde gevoelens ontvangen. Ondernemers zijn blij, milieuorganisaties kritisch.
Ruurd Ubels Ruurd Ubels
maandag 11 december 2017 om 03:00

Brussel

‘Dit opent exportmogelijkheden voor onder meer vlees, zuivel en bloemen’, reageert Winand Quaedvlieg, gedelegeerde van werkgeversorganisatie VNO-NCW in Brussel, opgetogen.

Het nieuwe handelsblok is goed voor ruim een derde van de totale wereldeconomie en de afspraken bestrijken 99 procent van de onderlinge handel. Daarmee is het voor de EU het grootste bilaterale handelsakkoord dat zij ooit heeft afgesloten.

Na vier jaar onderhandelen sloten voorzitter Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, en de Japanse premier Abe vrijdag de gesprekken af over het vrijhandelsakkoord Japan EU Free Trade Agreement. Het JEFTA-verdrag creëert één handelszone tussen de EU en Japan, waar importtarieven fors dalen en andere handelsbelemmeringen wegvallen.

Voor Japan komt het akkoord op een goed moment, want de economie van het land sukkelt al twee decennia. De verwachting is dat Japanse bedrijven hun elektronica en auto’s goedkoper naar de EU-landen kunnen exporteren. Voor auto’s gaan de handelstarieven op termijn richting nul. Ook ­willen de Europese Unie en Japan op het terrein van autoveiligheid en -onderdelen samenwerken en nieuwe internationale standaarden ontwikkelen.

In Nederland verwacht de land- en tuinbouwsector veel van JEFTA. Italiaanse en Franse exporteurs denken dat hun export van onder meer kazen en wijn richting Japan gaat groeien.

arbitrage

Anders dan bij handelsakkoorden met de VS (TTIP) en Canada (CETA) telt het Europees-Japanse verdrag geen speciale arbitrageregeling, waarmee bedrijven – buiten de rechter om – landen kunnen aanklagen, als ze menen dat nieuwe wetten hun belangen schaden en strijden met het handelsakkoord.

Quaedvlieg (VNO-NCW) betreurt het ontbreken van deze ‘investeringsbescherming’. ‘We hopen dat dit nog wordt ingehaald.’

Milieuorganisatie Greenpeace loopt te hoop tegen JEFTA. Zij stoort zich er onder meer aan dat er met Japan geen afspraken zijn gemaakt over een verbod op walvisjacht en illegale houtkap. Volgens de Europese Commissie is dit niet nodig, omdat beide activiteiten sowieso niet zijn toegestaan.

Volgens SP-Europarlementariër Anne-Marie Mineur geeft het Europees-Japanse akkoord ‘een blanco cheque af voor toekomstige afspraken tussen de handelspartners over persoonsdata, terwijl de bescherming van data in Japan veel minder sterk is’.

Mineur hekelt ook dat het bedrijfsleven een rol krijgt, wanneer Japan en de EU nationale regels gaan harmoniseren. ‘Dat gebeurt achter gesloten deuren, buiten de waarneming en controle van parlement en publiek.’

Voordat JEFTA naar verwachting in 2019 in werking kan treden, moeten de EU-lidstaten en het Europees Parlement hun goedkeuring geven. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.