© Google Streetview

‘Vermiste’ patiënt zorgcentrum zit eigenlijk zes uur vast in lift

Een patiënt van het woonzorgcentrum De Zavel in Antwerpen heeft vrijdag urenlang vastgezeten in de lift en werd als vermist opgegeven. De politie was al een tijd naar hem op zoek toen hij ontdekt werd. De directie spreekt van een spijtig incident, de ex-vrouw van de patiënt maakt zich boos om de bezuinigingen in de zorgzector.

dh

“Ik zie dit niet als een ongelukje. Het is een typisch gevolg van de besparingen waardoor het personeel overwerkt geraakt”, zegt Nadine Hermans, een uit Antwerpen afkomstige reisagente die in Boechout woont en die gedurende 25 jaar de partner was van de patiënt. “We zijn intussen al lange tijd gescheiden, maar hij blijft de vader van onze dochter en sporadisch zoek ik hem nog op”, zegt ze. “Hij heeft een mentale aandoening en hij zit op een gesloten afdeling. Hij is niet meer in staat om een alarmknop in een lift te bedienen. Daardoor kon hij niet reageren toen vrijdagmiddag de lift vastliep. Op camerabeelden is achteraf gezien dat hij om drie uur in de lift stapte.”

© rr

Honger en dorst

Tegen het avondeten werd zijn vermissing vastgesteld en onmiddellijk werd de politie gebeld. “Een patrouille vatte hier post omdat hij misschien zou terugkeren naar zijn vroegere woonst”, zegt Nadine Hermans. “Onze dochter was erg ongerust. Pas tegen negen uur werd hij ontdekt in de lift, versufd van de honger, de dorst en van het lange rechtstaan.”

Technisch defect

De dochter was erg opgelucht en de directie verontschuldigde zich. Voor Nadine Hermans is daarmee niet alles gezegd: “Ik verwijt het personeel niets, integendeel. Maar ze moeten alsmaar meer doen met alsmaar minder mensen. Ik hoor geregeld van zulke problemen in mijn kennissenkring. Bovendien is voor mensen met een klein pensioen goede opvang steeds minder betaalbaar.”

De directie van De Zavel zegt dat niet vaststaat hoelang de persoon vastzat. “Ik zou spreken van ‘een tijdje’. Er zijn enkele medische zaken die tegenspreken dat het zes uren waren”, zegt woonzorgmanager Elke Raman. “Het probleem was niet een personeelstekort, maar een technisch defect van de lift waarbij niet meteen de link werd gelegd met de vermiste bewoner. We passen onze procedures nu aan. Onze bewoners krijgen echt wel de warme zorg die ze nodig hebben en we worden daar heel vaak voor bedankt door de familieleden.”