Opnieuw programma over toerisme in Vlaanderen uit de ether: Eén trekt de stekker uit ‘Weg Zijn Wij’

© © VRT - 2018

Het Eén-programma Weg Zijn Wij, de opvolger van Vlaanderen Vakantieland, houdt volgende maand op te bestaan. In 2015 werd het voorgesteld als “een goedkopere formule rond reizen en toerisme”. Maar na drie seizoenen vindt Eén het welletjes, “omdat de zender keuzes moet maken”. Eén kijkt naar programma’s als Iedereen Beroemd en De Columbus om toeristische troeven van Vlaanderen in de verf te zetten.

Tom De Leur

Toen begin 2015 bekend raakte dat Vlaanderen Vakantieland na 25 jaar zou verdwijnen, suste de VRT de volkswoede met de mededeling dat er iets in de plaats zou komen van het populaire magazine dat reporters op pad stuurde naar Vlaamse en buitenlandse bestemmingen. De openbare omroep beloofde een “goedkopere formule, waardoor reizen en toerisme een plaats blijft krijgen bij Eén”. Het erg populaire Vlaanderen Vakantieland moest verdwijnen voor een stevige besparingsronde. De nieuwe formule was Weg Zijn Wij, een programma waarin drie BV’s op toeristische uitstap gaan met een rolverdeling: de eerste mag het eten kiezen, de tweede de overnachting, de derde een activiteit. Weg Zijn Wij speelde zich, in tegenstelling tot Vlaanderen Vakantieland, uitsluitend af in Vlaanderen. Dat was al een besparing op zich. Bovendien telde het programma ook minder afleveringen. Vlaanderen Vakantieland liep zowat het hele jaar door met zo’n veertig afleveringen. Het derde seizoen van Weg Zijn Wij telt er maar tien.

Niet enkel om centen

Hoewel Weg Zijn Wij op zaterdagavond goed scoort, houdt het programma in november op te bestaan. Omdat er geen geld meer voor is, wordt gefluisterd. Maar netmanager van Eén Olivier Goris zegt dat de verklaring complexer is: “Om budgettaire redenen moeten we bij Eén al onze programma’s voortdurend streng tegen het licht houden. De tijd van “én, én” is voorbij, de middelen zijn beperkt. Dat betekent dat we meer dan ooit keuzes moeten maken. Na drie seizoenen Weg Zijn Wij stellen we vast dat we met dertig afleveringen een mooie staalkaart hebben gebracht van wat Vlaanderen te bieden heeft. Dertig afleveringen betekent ook dertig combinaties met telkens drie BV’s die chemie moeten opleveren: het is niet evident om dat nog een paar seizoenen vol te houden.”

Dat Weg Zijn Wij straks van de televisie verdwijnt, zal wellicht iets minder stof doen opwaaien dan het schrappen van het iconische Vlaanderen Vakantieland. Al herhaalde Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA) minder dan een jaar geleden nog dat hij nog steeds op een alternatief zat te wachten. “Wat we vandaag op de VRT zien, is ontoereikend”. Mediaminister Sven Gatz (Open VLD) gaf Weyts gelijk, maar vond wel dat de VRT de opdracht om toerisme te promoten zelf mocht invullen. Netmanager Olivier Goris benadrukt dat toerisme en reizen nog altijd aan bod zullen komen op Eén. Hij denkt aan programma’s als Iedereen Beroemd en De Columbus, waarin Wim Lybaert en een BV er met de bus op uit trekken.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen