Dit vinden onze lezers de 5 gevaarlijkste plekken voor fietsers in het Mechelse

Fietsveiligheid lééft in de provincie Antwerpen. Dat blijkt uit de meer dan tweeduizend antwoorden die uw krant ontving op de vraag: “Waar voelt u zich onveilig op de fiets?”. Gazet van Antwerpen lanceerde die oproep naar aanleiding van drie dodelijke ongevallen met fietsers in evenveel weken tijd. Uit alle inzendingen selecteerden we voor u ook een top 5 van onveilige situaties in uw regio.

Ward Bosmans

Bekijk hier alle inzendingen van onze lezers op kaart

1. Mechelen: Omgeving Brusselpoort

Probleem:De Brusselpoort is een soort rotonde, maar dan eentje waar de fietsers geen aparte suggestiestroken hebben en dus tussen de auto’s rijden.

Waarom: “Om de Hoogstraat in te rijden, moeten we vaak slalommen tussen de auto’s. Het is een situatie die noch voor de automobilisten, noch voor de fietsers overzichtelijk is.” Volgens Gitta Laarmans is ook het gedeelte van de Mechelse ring in de buurt van de Brusselpoort niet echt fietsvriendelijk. “Het fietspad op de Van Benedenlaan en de Schuttersvest is erg smal en ligt vlak naast de drukke rijbaan. Voor wie met de fiets van de Brusselpoort langs de Van Benedenlaan naar het Mercierplein wil, en dus niet afslaat richting station, is er over een afstand van een 100-tal meter zelfs helemaal geen fietspad. Ook in de andere richting, op de zijrijweg van de Koningin Astridlaan, is er geen fietspad.”

Verantwoordelijke: Vlaamse overheid (AWV)

Oplossing: De Mechelse vesten zijn breed genoeg. Wanneer ze in de toekomst worden heraangelegd, kan men dus eventueel in voldoende ruimte voorzien voor een veiliger fietsverkeer. Marina De Bie (Groen), schepen van Mobiliteit, was gisteren niet bereikbaar om een eventuele voorlopige oplossing toe te lichten.

2. Bonheiden: Korte Hondshoekstraat – Schoolstraat

Probleem: De Korte Hondshoekstraat en de Schoolstraat zijn omgedoopt tot fietsstraten.

Waarom: Automobilisten die niet vertrouwd zijn met de buurt weten niet dat fietsers er voorrang hebben, ze rijden er vaak te snel en ze weten ook niet dat het verkeer dat uit de Korte Hondshoekstraat komt er voorrang heeft. Fons Ceuppens woont vlak bij het kruispunt van beide straten. “Dagelijks hoor ik voertuigen hard remmen. Het is een kwestie van tijd voor er hier een zwaar ongeluk gebeurt.”

Verantwoordelijke: de gemeente Bonheiden

Oplossing: “De fietsstraat is veilig, maar het is een nieuwe verkeerssituatie en dan duurt het altijd iets langer eer iedereen het door heeft. Er komen binnenkort scantoestellen die de klok rond de toestand monitoren. Automobilisten die zich niet aan de regels houden, halen we uit het verkeer”, zegt burgemeester Guido Vaganée (N-VA).

3. Willebroek: Overwinningsstraat

Probleem: Geen fietspad en fietsers rijden in de tegenovergestelde richting van het autoverkeer.

Waarom: De Overwinningsstraat is een straat met eenrichtingsverkeer, maar fietsers kunnen in beide richtingen rijden. Toen de straat werd aangelegd, koos men om zonder niveauverschillen te werken. Er zijn dus geen fietspaden. Veel fietsers nemen daarom liever het zekere voor het onzekere en rijden dan maar op het voetpad.

Verantwoordelijke: Gemeente Willebroek

Oplossing: “We kennen de situatie in de Overwinningsstraat. In principe mag een fietser daar zelfs in het midden van de weg rijden, maar ik besef dat dat niet gezond is. We hebben een studiebureau de opdracht gegeven om dit te herbekijken in het kader van een globaal mobiliteitsplan voor Willebroek”, zegt schepen van Mobiliteit en Verkeer Luc Spiessens (N-VA)

4. Heist-op-den-Berg: Oude Godstraat - Bergstraat

Probleem: Kruispunt met vier straten en voorrang van rechts, maar geen fietspaden.

Waarom: Op dit kruispunt weet volgens onze lezers niemand hoe hij zich moet gedragen. Fietspaden of suggestiestroken zijn er niet. Het gevolg is dat de ene onzekere weggebruiker begint te twijfelen aan de intenties van de andere onzekere weggebruiker. Gelukkig staat er af en toe een agent die het verkeer regelt.

Verantwoordelijke: gemeente Heist-op-den-Berg

Oplossing: “Het is een zone voor gemengd verkeer. Dat is een concept dat wel vaker voorkomt in steden en dat we nu in een landelijke gemeente toepassen. Door allemaal samen op de weg te rijden, fietsers en auto’s, zou het in principe veiliger worden. We doen vanaf januari wel een proef met het afsluiten van de Oude Godstraat. We doen dat nu omdat er werken zijn aan de Academie, daarna evalueren we”, zegt schepen van Mobiliteit en Verkeer David Geerts (sp.a).

5. Hombeek: Zemstseweg

Probleem: Fietspad ter hoogte van de school is te smal door geparkeerde wagens.

Waarom: De beschikbare ruimte op de straat wordt er verdeeld tussen een dubbele rijbaan, parkeerplaatsen langs de weg, een fietspad en een voetpad. Gitta Laarmans legt het uit: “Omdat de weg er al niet zo breed is, parkeren de wagens zich vaak gedeeltelijk op het zo al smalle fietspad. Voor de fietsers is het echt mikken om tussen de auto’s en de stoeprand te rijden. Niet zo evident en dus kiezen sommige fietsers voor het voetpad of voor de rijbaan. Automobilisten wanen zich heer en meester en parkeren hun heilige koe veel te dicht bij het fietspad.”

Verantwoordelijke: stad Mechelen

Oplossing: Schepen van Mobiliteit, Marina De Bie (Groen) was gisteren niet bereikbaar voor een reactie. Feit is alleszins dat de fietsers voor een deel afhankelijk zijn van de goodwill van de automobilisten. Gitta Laarmans stelt vast voor dat ze hun buitenspiegels vaak inklappen. “Dat is al 10 centimeter gewonnen.”