YouTube wil gebruikers 'frustreren' zodat ze betalen voor reclamevrij muziekabonnement
YouTube voert het aantal advertenties tussen muziekvideo's op om gebruikers naar een betalend abonnement te lokken. Dat abonnement is er nu nog niet, maar YouTube-moederbedrijf Google is het wel intern aan het testen.
De reclamevrije abonnement krijgt gecureerde playlists en exclusieve video's, met bijvoorbeeld materiaal van artiesten achter de schermen. Door aan de ene kant gebruikers met advertenties te frustreren en hen aan de andere kant te verleiden met die extra functies en video's, wil YouTube veel mensen overtuigen, zegt YouTube-topman Lyor Cohen aan Bloomberg. "Je gaat niet happy zijn als je Stairway to Heaven erdoor jaagt en meteen daarna een advertentie krijgt", aldus Cohen op het SXSW-muziekfestival.
Met de dienst mikt YouTube op mensen die nu playlists van video's maken en die op de achtergrond aanzetten als muziek. Ook gaat de dienst de concurrentie aan met muziekstreamers Spotify, Deezer en Apple Music. Het grote verschil daarbij is dat YouTube naast audio ook beeld laat zien.
YouTube biedt al abonnementen aan, namelijk Red voor video en YouTube TV voor livetelevisie, maar het nieuwe abonnement focust op muziek. Google zelf heeft al langer een streamingdienst in de vorm van Play Music. Cohen heeft niet gezegd vanaf wanneer de nieuwe streamingdienst beschikbaar zal zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
BeReal in de problemen? Groei in aantal gebruikers zou stagneren en geld blijkt op te geraken
-
Moederbedrijf Facebook stopt met betalen van Australische nieuwsmedia
Meta Platforms, het bedrijf achter onder meer Facebook en Instagram, stopt met het betalen voor nieuws van Australische mediabedrijven. Het bedrijf verklaarde dat het de Facebook News-tab in Australië zal schrappen en de deals met nieuwsuitgevers ter waarde van honderden miljoenen dollars niet zal verlengen. -
6
Wordt TikTok binnenkort verbannen in Verenigde Staten? Bedrijf gaat nieuwe wet aanvechten bij rechter
TikTok gaat een aanklacht indienen bij een Amerikaanse rechtbank tegen de wet die leidt tot een mogelijk verbod van de populaire video-app in de Verenigde Staten. “Wees gerust. We gaan nergens heen”, zei CEO Shou Zi Chew in een video nadat president Joe Biden de wet had ondertekend. Als het verbod standhoudt, zal dat grote gevolgen hebben voor 170 miljoen Amerikaanse gebruikers van de app. -
-
5
Vier belangrijke internetkabels in Rode Zee mogelijk uitgeschakeld door Houthi’s
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
Vragen gasten bij je thuis vaak om het wifiwachtwoord? Gelukkig is het vandaag kinderspel om dat wachtwoord te delen en hoef je niet meer telkens op zoek naar het boekje van je provider – omdat niemand erin slaagt dat complexe wachtwoord te onthouden. Maar hoe makkelijker het delen van je wifinetwerk is, des te meer risico’s eraan verbonden zijn. Independer.be verklaart. -
Independer
Mega maakt de stap naar de telecommarkt en wil daar prijsbreker zijn: slaagt het in dat opzet?
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Google ontslaat 28 medewerkers om protest tegen contract met Israëlische regering en Amazon
Google heeft 28 werknemers ontslagen om hun deelname aan een tien uur durend protest op de kantoren van de zoekgigant in Sunnyvale, Californië, en New York. De werknemers protesteerden tegen het zogenoemde Project Nimbus, een contract van 1,2 miljard dollar tussen Google, Amazon en de Israëlische regering. Dat schrijft ‘The New York Post'. -
AI-beelden krijgen label op Facebook en Instagram
Afbeeldingen die door kunstmatige intelligentie (AI) gegenereerd zijn, zullen binnenkort een label krijgen op Instagram en Facebook. Dat maakte Nick Clegg, directeur mondiale zaken bij Meta, bekend in een blogpost. -
7
Van boycots tot likeknop: 20 jaar Facebook in 7 diepte- en hoogtepunten
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLore Kluwer
Patrick Weyers
jorg de clerck
Kelly Verlinden
Geert Vaelen