Luister naar

China grijpt in bij Vivat-moeder Anbang

Nieuws
De Chinese staat heeft de macht overgenomen bij verzekeraar Anbang, de Chinese moeder van het Nederlandse Reaal en Zwitserleven. De al in juni op non-actief gestelde bestuursvoorzitter Wu Xiaohui is nu officieel in staat van beschuldiging gesteld en wordt vervolgd voor fraude en verduistering.
Jonathan Witteman redactie vk
zaterdag 24 februari 2018 om 03:00
Een vrouw loopt in Peking langs een gebouw van Anbang Insurance Group, die voor minimaal een jaar lang onder Chinese overheidscontrole staat.
Een vrouw loopt in Peking langs een gebouw van Anbang Insurance Group, die voor minimaal een jaar lang onder Chinese overheidscontrole staat. kyodo

Amsterdam

Voor de Nederlandse verzekerden van Anbang-dochter Vivat heeft dit geen gevolgen.

De bestuurskamerputsch is het gevolg van de zware schuldenlast van Anbang en de ‘economische misdaden’ van topman Wu Xiaohui, aldus de Chinese toezichthouder van verzekeraars, CIRC. Het voortbestaan van Anbang zou volgens CIRC op het spel staan.

Anbang was de laatste jaren, net als veel andere Chinese bedrijven, bezig aan een buitenlandse strooptocht. Zo kocht de verzekeraar in 2015 de Nederlandse verzekeraar Vivat – bekend van de merken Reaal en Zwitserleven – van de Nederlandse staat. Anbang betaalde de staat slechts het symbolische bedrag van 1 euro, maar moest als tegenprestatie wel bijna 1,4 miljard euro investeren in het kwakkelende Vivat. Het jaar ervoor had Anbang al voor bijna 2 miljard dollar het New Yorkse hotel Waldorf Astoria overgenomen.

Deze en andere aankopen hebben Anbang opgezadeld met een torenhoge schuldenberg. De verzekeraar staat daarin niet alleen: het Chinese bedrijfsleven heeft met vele buitenlandse overnames een geschatte schuld van 132 miljard euro opgebouwd. Die schuldenberg is de Chinese staat een doorn in het oog. Mede door de hoge bedrijfsschulden dreigt de Chinese totaalschuld de komende vier jaar uit te dijen tot meer dan drie keer de omvang van de totale Chinese economie, blijkt uit cijfers van persbureau Bloomberg.

De regering van president Xi Jinping heeft daarom een speerpunt gemaakt van het terugdringen van de schulden van China’s grootste bedrijven. Hij hoopt de groei van de Chinese economie zo op meer duurzame leest te schoeien, na de kredietroes in het bedrijfsleven de afgelopen jaren. Ook voert Xi een kruistocht tegen corruptie. De ingreep bij Anbang en de vervolging van topman Wu Xiaohui is tot nu toe het meest geruchtmakende wapenfeit in deze kruistocht. Vertegenwoordigers van de Chinese Centrale Bank en verzekeringstoezichthouder CIRC hebben nu voor minimaal een jaar de dagelijkse leiding bij Anbang in handen genomen.

Wat de eventuele gevolgen zijn voor de Nederlandse dochter Vivat is niet duidelijk. De CIRC heeft (nog) niets bekendgemaakt over eventuele beleidswijzigingen, zoals de verkoop van bedrijfsonderdelen om de schuldenlast te verminderen. Afgelopen zomer drong de Chinese staat er wel op aan dat Anbang zijn buitenlandse bezittingen zou verkopen. Mogelijk komt Vivat dus weer te koop. Maar ook dan heeft dat geen gevolgen voor de verzekerden van Zwitserleven en Reaal; eventuele nieuwe eigenaren zullen alle bestaande verzekeringscontracten moeten respecteren.

Nederlandse regels

De Nederlandsche Bank (DNB) wil niet reageren op de ingreep van de Chinese staat bij het moederbedrijf van Vivat. ‘Wij geven geen commentaar op individuele casussen.’

Een Vivat-woordvoerder denkt dat de ingreep ‘geen gevolgen heeft’ voor de Nederlandse verzekeraar. ‘Vivat is goed gekapitaliseerd. Wij hebben geen geld van Anbang nodig en uitkeringen die wij aan onze aandeelhouders overmaken zijn onderworpen aan het toezicht van De Nederlandsche Bank. Wij zijn een zelfstandige vennootschap en vallen dus onder de Nederlandse wetten en regels. Dus voorlopig zal de ingreep geen consequenties hebben voor ons.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.