Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM130
Phishers stalen 24.000 euro van Annekes (48) bankrekening: "Erger is hoe we behandeld werden door de bank”
-
PREMIUM
Stijn investeerde in een studio van 40m² in Zeebrugge: een slimme zet? “Nooit zo'n overrompeling als elders aan de kust”
In 2021 ruilden Stijn en zijn gezin hun verouderde tweede verblijf in Bredene voor een studio in Zeebrugge. Dat blijkt financieel een uitstekende zet te zijn. “Het rendement ligt hier een stuk hoger dan elders aan de kust”, weet makelaar Tristan Naessens van het lokale kantoor Luk & Horemans, die voor onze nieuwe rubriek ‘Tweede Verblijf Geschat’ de studio onder de loep nam. Bovendien prijst hij het verblijf niet alleen aan voor de vakantieverhuur. -
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?
Houders van een Maestro-bankkaart moeten afscheid nemen van hun oude kaart en krijgen een nieuwe Debit Mastercard of Visa Debit in de plaats. Wanneer is die switch gepland? Wat zijn de verschillen tussen je oude en nieuwe kaart? En wat als je met je oude Maestro een hotel reserveerde, maar ter plaatse aankomt met je nieuwe exemplaar? Drie vaak gestelde vragen, waarop Spaargids.be drie duidelijke antwoorden formuleert. -
-
Jobat
Ecocheques komen er opnieuw aan, maar wat kan je er allemaal mee betalen? “Zelfs voeding en hotels”
-
PREMIUM
Bijna 200% winst per aandeel op 5 dagen, maar is GameStop ook echt iets voor de kleine belegger? Geldexpert is kritisch
De aandelen van de Amerikaanse bedrijven GameStop en AMC stijgen weer explosief in prijs. Het doet denken aan 2021, toen de aandelen plots met tot wel 8.000 procent aandikten. Beleggers sprongen erop en er werd zelfs een film over gemaakt, ‘Dumb Money’. Wat gebeurt er vandaag? Kunnen de koersen nóg hoger gaan? En kan je nu flink scoren als belegger? Onze geldexpert Pascal Paepen geeft advies. -
PREMIUM40
EXCLUSIEF. Familie van tien moet halsoverkop ander vakantiehuisje zoeken voor deze zomer. “Met Belvilla nog iets boeken? Nooit meer”
“We hadden voor tien man een zomerhuisje geboekt in het zuiden van Frankrijk, goed voor 7.773 euro. Tot de woning plots niet meer beschikbaar was.” Wesley Schauvaerts (37) is een van de tientallen Vlamingen die slachtoffer is geworden van een fout bij Belvilla. Onze HLN-consumentenexperte Safia Yachou sprak met Wesley en ging verhaal halen bij het bedrijf, waar de Indiase CEO ons uitzonderlijk zelf te woord stond. Dit is wat je kan doen als je zelf slachtoffer bent. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
Independer
“Hond van 35 kg zonder beveiliging op achterbank wordt projectiel van 1 ton”: zo vervoer je je viervoeter wél veilig in de auto
-
PREMIUM
Goudprijs piekt met 70 euro per gram, maar waarop moet je allemaal letten als je oude juwelen verkoopt?
Goudwisselkantoren merken volop de gevolgen van de toegenomen goudprijs. Die stijgt al sinds oktober en schommelt nu rond de 70 euro per gram. Het lijkt dus een goed moment om je gouden juwelen te verkopen, maar hoe weet je of je er een eerlijke prijs voor krijgt? Jelle Oostvogels van juweliersfederatie Ars Nobilis en diamantair Rob van Beurden geven tips om steviger in je schoenen te staan bij een opkoper. “Er zitten bedriegers in deze business. Elke ‘verkeerd gewogen’ gram kost je tot 70 euro.” -
Spaargids.be
“Kleine banken bieden grootste spaarrente”: waar zit jouw geld het best?
Tussen de minst en meest renderende spaarrekening gaapt een kloof van liefst 2,8 procentpunt totale rente. Het loont dus echt wel om te vergelijken. Maar vanwaar dat verschil? En hoe kies je een voor jou gepaste spaarrekening met een hoog rendement? Spaargids.be wijst de weg. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig