Bijenkorf maakt einde aan beoordelingsdruk
Amsterdam
De warenhuisketen de Bijenkorf zal zijn verkopers niet meer op de huid zitten om goede klantbeoordelingen te krijgen. Dat was al geen beleid van de keten, maar in sommige vestigingen was toch een cultuur ontstaan waarin dat werd aangemoedigd, zegt een woordvoerster. Daaraan wordt nu een einde gemaakt, na kritiek van de ondernemingsraad en vakbond FNV.
De Bijenkorf stelt dat het nooit beleid vanuit het hoofdkantoor is geweest om klantbeoordelingen aan personeelsleden te koppelen, maar dat hierop in enkele vestigingen toch nadruk is komen te liggen. De warenhuisketen benadrukt verder dat de klantbeoordelingen blijven, zodat het bedrijf ‘daarvan kan leren’. Die beoordelingen staan los van het systeem van evaluatie- en beoordelingsgesprekken voor het personeel.
Personeel van de Bijenkorf had eerder bij onder meer FNV en in de media aan de bel getrokken over druk vanuit chefs om goede klantbeoordelingen te halen.