Vakbonden en werkgevers willen sleutelen aan wet-Renault: "Tijdgeest is veranderd"
Zowel de vakbonden als de werkgevers zijn vragende partij om wijzigingen door te voeren aan de wet-Renault, die 20 jaar bestaat. De sociale partners leggen wel verschillende accenten. De bonden willen dat meer werknemers betrokken worden, bijvoorbeeld bij onderaannemers. De werkgevers willen dat de wet "uitgaat van hertewerkstelling in plaats van zo veel mogelijk cash".
De wet-Renault kwam in 1998 tot stand na massale ontslagen bij de fabriek van Renault Vilvoorde. De wet verplicht bedrijven om bij grote herstructureringen die gepaard gaan met een collectief ontslag, samen te zitten met de vakbonden. De personeelsvertegenwoordigers moeten in het proces de kans krijgen om vragen te stellen en eventueel tegenvoorstellen te doen.
Tijdelijk contract
De wet dateert van 1998 en paste in de tijdgeest van toen. Vandaag is de situatie totaal anders
De socialistische vakbond vindt dat het tijd is voor een bijsturing van de wet. "Nog te veel werknemers worden aan hun lot overgelaten", stelt ABVV, verwijzend naar onder meer werknemers met een tijdelijk contract. Ook bij onderaannemers van het herstructurerende bedrijf valt personeel uit de boot. "Wij vragen ons af of het echt normaal is dat werknemers bij onderaannemers die vaak heel sterk afhankelijk zijn van de opdrachtgever, bij een herstructurering niet geïnformeerd worden, niet betrokken worden in het overleg en dat de opdrachtgevende onderneming haar sociale verantwoordelijkheid niet opneemt." ABVV wil dat ook die werknemers onder een sociaal plan vallen.
Ook werkgeversfederatie VBO vindt dat na 20 jaar "de gepaste conclusies getrokken moeten worden". "De wet dateert van 1998 en paste in de tijdgeest van toen. Vandaag is de situatie totaal anders", zegt Bart Buysse, directeur generaal bij het VBO. "Een modernisering is dus op zijn plaats, maar uitgaande van hertewerkstelling in plaats van zo veel mogelijk cash. Deze zou best in gemeenschappelijk akkoord binnen de NAR gestalte krijgen."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Chinese automerken OMODA en JAECOO komen in zomer naar ons land
-
Ton cacao voor het eerst meer dan 10.000 dollar waard, chocolade wordt onvermijdelijk duurder: “Ongeziene situatie”
De prijs van cacao - de belangrijkste grondstof voor chocolade - is voor het eerst boven de 10.000 dollar per ton gestegen. De Belgische chocoladebedrijven spreken van een “ongeziene situatie”. -
Oppositie hard na drama bij Carrefour: "Sinds Caterpillar deed regering niets"
In de Kamer heeft de Franstalige oppositie de regering ondervraagd over de aangekondigde ontslagen bij Carrefour. cdH, PS, Ecolo en PVDA vinden dat de regering te weinig onderneemt om te vermijden dat winstgevende bedrijven overgaan tot massaontslagen. Begrotingsminister Sophie Wilmès (MR) antwoordde namens premier Michel. De regering hoopt dat het aantal ontslagen tot een minimum beperkt kan worden. Er zal een sociaal bemiddelaar beschikbaar zijn. -
-
Mijnenergie
Harde cijfers: nog nooit betaalden energieleveranciers zo weinig voor de stroom van je zonnepanelen
-
3
Cacao duurder dan koper
Voor een ton cacaobonen - de grondstof voor chocolade - wordt nu meer betaald dan voor een ton koper. -
HLN Shop
Eerste hulp bij verveling tijdens de paasvakantie: met deze vijf uitstappen plan je je verlofdagen vol plezier
Kijken jij en de kids halsreikend uit naar de paasvakantie? Haal dan maar snel je agenda boven, want er valt die twee weken een hoop meer te beleven dan eieren rapen. HLN Shop grasduint door het lijvige aanbod en selecteert vijf toppers. Van een duizelingwekkend hoogteparcours tot een avontuur zes meter onder de grond: deze familie-uitstapjes willen jullie niet missen. -
15
Faillissementen in bouw blijven op recordniveau
-
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop
-
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
Exact een week geleden steeg de maximumprijs voor benzine 95 tot 1,784 euro per liter. Dat is meteen het hoogste niveau in vijf maanden tijd, en ondanks een lichte daling blijft de dieselprijs eveneens hoog. Daartegenover staan de sterk gedaalde stroomprijzen. Mijnenergie.be ging na wat dat betekent voor het prijsverschil tussen rijden op fossiele brandstof en rijden op elektriciteit. -
10
Nooit eerder kochten we zoveel online: dit zijn de cijfers
Vorig jaar kocht de Belg voor 16,3 miljard euro online, dat is nog eens 10,7 procent meer dan in 2022. Nooit eerder werd zoveel geld uitgegeven in webshops. Pakketreizen zijn de absolute koploper bij de online-aankopen. -
Markt van Bitcoins meer waard dan alle zilver wereldwijd
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Verstrepen
Pasta Ravioli
james vroman
adam naaktgeboren
danny van camp