Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Het trouwbudget van 15.000 euro van Tim (36) en Joannes (37) bleek te krap: “Tja, we wilden er piekfijn uitzien”
-
Laatste tickets! Schrijf je in voor de Belastingmarathon en laat je aangifte zaterdag gratis nakijken door een expert
Voor de meeste Vlamingen betekent de jaarlijkse belastingaangifte stress. Het blijft een uitdaging om je weg te vinden in de doolhof aan codes in je belastingbrief. Een vergissing kan je veel geld kosten. HLN en VTM Nieuws schieten jou te hulp op zaterdag 25 mei tijdens een tweede editie van de Belastingmarathon. -
Vtwonen
Bruisend wondermiddel: deze 10 dingen kun je allemaal schoonmaken met cola
Cola blijkt niet alleen handig te zijn om onze dorst mee te lessen, het is ook een wondermiddel als het gaat om schoonmaken. Dankzij zijn hoge zuurtegraad is deze bruisende drank namelijk dé oplossing om voegen, pannen of sieraden mee schoon te schrobben. Vtwonen.be somt op wat je er allemaal mee onder handen neemt. -
-
Klant haakt niet af als dienstencheque fors duurder wordt
-
PREMIUM
Wat met je belastingen als je na ontslag een uitkering en opzegvergoeding ontving? “Let op met ‘negatieve’ fiches”
In 2023 ontving Christel na het collectief ontslag bij de failliete keten Makro een opzegvergoeding. Zal ze daar nu veel belastingen op moeten betalen? Accountant Fatima Isarti van Fiscaal Ideaal bekijkt haar aangifte en geeft antwoord. Plus, ze ontdekt hoe ontbrekende info rond Christels werkloosheidsuitkeringen haar 900 euro zou kosten: “Je moet zo’n gebrek ruim op tijd opmerken.” Hoe doe je dat zelf? -
PREMIUM25
HLN ONDERZOEK. Honderden Vlamingen gedupeerd nadat installateurs zonnepanelen plots failliet gaan: “Ik ben 6.000 euro kwijt”
“Ik betaalde een voorschot van 6.000 euro aan een bedrijf dat zonnepanelen zou komen leggen, maar dat ging recent failliet. Dat geld ben ik kwijt”, vertelt Steve Vandamme (52). Hij is een van de honderden Vlamingen die duizenden euro’s betaald hebben voor een zonnedak dat er nooit kwam. Dat komt omdat plots heel wat installateurs van zonnepanelen de boeken moeten neerleggen. Wat is er aan de hand? HLN-consumentenexperte Safia Yachou legt uit wat er aan de hand is en wat je kan doen als je zelf getroffen bent. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
PREMIUM
“Dit aandeel wordt verkocht met bijna 42% korting op zijn werkelijke waarde”: Paul D’Hoore geeft advies om te beleggen in ‘papieren vastgoed’
-
PREMIUM
Hoeveel is je oude gsm nog waard? We zochten het uit: “Hier krijg je nog 326 euro, op een andere plaats maar 213 euro”
Denk twee keer na voor je een oude smartphone stof laat vergaren: fabrikanten en winkels bieden tegenwoordig inruilprogramma’s aan, waardoor je afgedankte toestel nog wat kan opbrengen. Maar waar krijg je het meeste geld? En over hoeveel geld gaat dat dan? Wij zochten het uit en ontdekten grote prijsverschillen: “Voor een onbeschadigde iPhone 13 kan je hier tot 255 euro krijgen.” -
Mijnenergie
Waar kan je de lagere energieprijzen meteen voor enkele jaren vastleggen?
De stroom- en aardgasprijzen liggen vandaag een pak lager dan tijdens en na de energiecrisis. Als consument wil je die gedaalde prijzen mogelijk voor een lange tijd vastklikken. Alleen lijkt het erop dat de energieleveranciers niet meteen willen helpen. Mijnenergie.be vond één leverancier met een contract voor twee jaar én een buitenbeentje op de markt. Maar zijn die opties wel interessant? -
Independer
Surfen en streamen we binnenkort allemaal op wifi 6? En wanneer mogen we wifi 7 verwachten?