Direct naar artikelinhoud
DM Zapt

Waarom zou je bij porno alle hoeken van de kamer willen zien?

Waarom zou je bij porno alle hoeken van de kamer willen zien?
Beeld Emily Berl

In DM Zapt zet de redactie van De Morgen de blik op oneindig. Vandaag: Robin Broos luistert een gesprek af over de toekomst van virtual reality (VR).

“Xhamster is echt wereldtop op vlak van technologische innovatie in video”, klinkt het een tafeltje verderop, tijdens de laatste indian summer-avond op een Leuvens terras. Een groepje van vier twintigers babbelt in een grappig Flemenglish. De samenstelling: een Belg, twee Aziaten en – ik vermoed – een Duitser. Kortom, het begin van een goede mop. Of gewoon een afterwork drink van een Imec-spin-off.

De Belg: “Xhamster was een van de eerste videosites die content aanboden in 3D en zijn nu koploper in virtual reality (VR).”

De Duitser, de simpelste van het gezelschap: “Wat is het verschil?”

De Belg: “3D gaat om dieptezicht. Bij VR kan je 360 graden om je heen kijken.”

Een Aziaat: “Maar waarom zou je achter je willen kijken, als de actie zich voor je neus afspeelt?”

Er valt een gênante stilte, terwijl de vier heren een awkward sip van hun pintje nemen. Tot de Belg bevestigend knikt. Effectief, waarom zou je bij porno alle hoeken van de kamer willen zien?

De X in Xhamster had het u allicht meteen duidelijk gemaakt. Maar in gesproken Flemenglish valt de frank niet zo snel. Dus geloof het of niet: pas hier begint het te dagen dat deze hoogopgeleide drinkebroers het over een seksportaal hebben. En daar weten ze dus vrij veel over. Dat van alle online aangeboden VR, zo’n 60 procent wordt ingenomen door porno. Dat de zoekterm ‘VR porn’ vaker wordt gezocht dan ‘VR games’ en ‘VR videos’ samengeteld. En dat de trafiek van VR pornosites afgelopen zomer alleen al met 50 procent is gestegen.

Toch is het allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt. Blijkbaar – ik heb het ook maar afgeluisterd – staat VR-content voor volwassenen voor serieuze uitdagingen. Zo worden de meeste VR-toepassingen bediend met de handen. Maar die handen zijn – hey, ik heb het ook maar afgeluisterd – niet altijd vrij wanneer het op porno aankomt.

En de specifieke kijkervaring bij VR-porno kent ook om andere redenen heel wat moeilijkheden. Zo worden sommige video's gedraaid vanuit het standpunt van de kijker: POV of 'point of view'. Maar wanneer dat vanaf heuphoogte gebeurt – en blijkbaar gebeurt dat al eens – lijkt de virtuele tegenspeelster plots een reus van 4 meter hoog. En dat is – naar het schijnt – niet al te aantrekkelijk. Het zijn dit soort problemen die Xhamster probeert te tackelen, aldus de Belg. En uit eigen empirisch onderzoek kan de man bevestigen dat het videoplatform al interessante vooruitgang heeft geboekt.

VR wordt al jaren aangekondigd als the next big thing in entertainment. En nu de hardware stilaan wat minder kost, kan de technologie haar intrede maken bij het bredere publiek. Maar dan gebeurt er wat er altijd gebeurt. Na het internet is ook VR er dus vooral voor porno.