Ryanair vreest hete zomer in de luchtvaart: "Risico op stakingen bestaat wel degelijk"
ReisnieuwsRyanair vreest voor een hete zomer in de luchtvaartsector. Marketingdirecteur Kenny Jacobs verwees in Brussel naar de pilotenstaking bij Brussels Airlines en naar de meerdaagse stakingen bij Air France-KLM. Maar ook Ryanair zelf is niet immuun voor acties, gaf hij toe. "Ik hoop dat het niet komt tot verstoringen, maar als je kijkt naar de hele industrie bestaat er wel degelijk een risico op stakingen", klonk het op een persmoment in Brussel.
Ook bij Ryanair is er al enkele maanden sociale onrust. De Ierse lowcostmaatschappij weigerde tot enkele maanden geleden vakbondsafgevaardigden te erkennen, maar lijkt nu toch bij te draaien. In Duitsland en Italië is er al een akkoord over een vakbondsvertegenwoordiging, in België komt er binnen de maand overleg met vertegenwoordigers van de piloten. De vakbond LBC-CNE, die optreedt als vertegenwoordiger voor de piloten, zegt nog geen uitnodiging te hebben ontvangen.
"Blijven ons model trouw"
De marketingdirecteur van Ryanair wilde niet ingaan op de inhoud van die gesprekken. Volgens hem zijn de eisen van Ryanair-piloten niet noodzakelijk dezelfde als bij Brussels Airlines. "We gaan in elk geval ons lowcostmodel trouw blijven", klonk het nog.
Een vijftal vakbonden, waaronder de Belgische LBC, hebben eind vorige maand een ultimatum gesteld aan Ryanair. Ze dreigen met een staking als de Ierse luchtvaartmaatschappij tegen 30 juni niet is ingegaan op hun eisen, waaronder het toepassen van de geldende nationale wetgeving. Maar dat lijkt Ryanair niet van plan. Jacobs: "We opereren in 28 verschillende landen en gaan dus niet 28 verschillende arbeidsreglementen toepassen. Dat zou niet efficiënt zijn."
"Gericht kiezen waar we uitbreiden"
Ryanair nuanceerde ook de bewering van Brussels Airport dat de Ierse lowcostmaatschappij haar activiteiten de jongste maanden heeft teruggeschroefd. "We hebben vier jaar van sterke groei gekend op Zaventem. Maar het is normaal dat er verschuivingen tussen verschillende luchthavens zijn in termen van capaciteit", aldus nog Jacobs.
Volgens hem waren er de jongste maanden nu eenmaal veel groeiopportuniteiten voor Ryanair in Duitsland en in Italië. "We moeten dus gericht kiezen waar we extra gaan uitbreiden."
"Ongekende groei"
Jacobs verzekerde dat dit niets te maken heeft met mogelijke problemen op de Belgische markt. "We hebben de jongste jaren een ongekende groei gekend in België (Charleroi en Zaventem; nvdr). We zijn de tweede grootste speler met een marktaandeel van 27 procent, na Brussels Airlines en voor TuiFly. De voorbije winter groeide Ryanair in België met 3 procent, klonk het nog.
Boetes geen effect
Maar de levering van nieuwe vliegtuigen bepaalt de groei van de capaciteit. De Ierse lowcost carrier kiest dan ook voor markten met de meeste groeikansen, zoals Duitsland en Italië. Volgens de marketingdirecteur hebben de boetes voor het overschrijden van de geluidsnorm boven het Brussels gewest niets veranderd aan hoe Ryanair vliegt op Brussels Airport.
"Terugbetaling plus 5 euro"
Om haar lowcost-karakter nog wat meer in de verf te zetten, komt de Ierse luchtvaartmaatschappij vanaf oktober met een laagsteprijsgarantie. "Als men eenzelfde vlucht -op dezelfde luchthaven, dezelfde dag en ongeveer hetzelfde tijdsbestek- vindt die goedkoper is, dan betalen we het prijsverschil terug. Plus nog eens vijf euro extra", kondigde Jacobs aan. Het ticket moet dan wel ongeveer twee weken op voorhand zijn geboekt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMBINNENKIJKER
Van 9,1/10 op Booking.com tot jacuzzi met waanzinnig uitzicht: in deze 5 luxevilla’s uit ‘Liefde voor Muziek’ kun je zelf ook logeren
-
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
Heel wat automobilisten zijn ervan overtuigd dat een snelheidslimiet op Duitse snelwegen automatisch eindigt wanneer bij de eerstvolgende oprit van de ‘Autobahn’ geen herhalingsbord staat. Maar dat is niet het geval. Tijd om dit misverstand de wereld uit te helpen. -
HLN Shop
48 uur genieten zonder lange reistijden te moeten verduren? Vier luxueuze citytrips bij onze noorderburen
Wil je er even tussenuit, maar twijfel je over de ideale bestemming voor je volgende citytrip? Zoek het vooral niet te ver: je spaart heel wat reistijd en gedoe op de luchthaven uit, maar hoeft daar geen greintje plezier voor op te offeren. HLN Shop stelt vier prachtsteden in Nederland voor en tipt wat je er op 48 uur zoal kunt beleven. -
-
Livios
Een snellere en goedkopere oplossing voor het klassieke zwembad in de tuin
-
Opgelet: Venetië voert eind april toegangsticket in voor dagjestoeristen op drukste dagen
Vanaf 25 april moeten dagjestoeristen in Venetië op de 29 drukste dagen 5 euro betalen om de immens populaire stad te bezoeken. Venetië hoopt zo het massatoerisme te beperken. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
-
Jobat
Hoe wordt jouw loon beïnvloed door je jaren ervaring?
-
PREMIUM
Vastgoedprijzen aan Spaanse costa’s stijgen tot 45 % op jaar tijd. “Maar in deze 3 regio’s vind je nog wél een betaalbaar tweede verblijf”
Belgen kochten in 2023 een recordaantal tweede verblijven in Spanje. “Maar daardoor stegen de prijzen met 10 tot zelfs 44 procent”, zegt onze vastgoedexpert Bjorn Cocquyt. Al blijven drie regio’s nog relatief betaalbaar. Cocquyt verzamelt de prijzen van de Costa Brava tot de Costa del Sol en op Tenerife, en hij tipt aanraders die nu te koop staan: “365.000 euro voor nieuwbouw, pál aan het strand.” -
46
KIJK. Broodjesverkoper probeert Belgische toerist op te lichten: “Hij vroeg tien keer de normale prijs”
Een broodjesverkoper uit Sri Lanka die dacht een extra cent te verdienen door een Belgische toerist op te lichten, heeft die poging als een boemerang in zijn gezicht teruggekregen. Hij ging volledig de mist in, waardoor hij nu te kijk staat als oplichter. “Hij vroeg tien keer de normale prijs.” -
Michelin selecteert de “crème de la crème” onder de hotels, de Michelin Keys
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerpeter maas
Jan Verstrepen
Jef Denijs
Stefan Vantstraat
guy vermeulen