© Joris Herregods

Ondernemen in de toekomst? Zo moet het! Studentenvereniging brengt knappe koppen samen

Een studenten­vereniging die meer doet dan dronken cantussen en wilde fuiven organiseren? Daarvoor moet je bij SINC zijn. Zij wisten gisteren de evenementenzaal Zuiderkroon helemaal te vullen voor een avondje over ondernemen in de toekomst.

andreas rotty

Het evenement werd al meteen futuristisch ingezet. Gastvrouw was een computergestuurde stem ­‘Nova’ die voorzitter Simon ­Lehaen (22) van SINC (Students for Innovation & Cooperation) introduceerde op het podium. “We willen bruggen bouwen tussen jonge Antwerpenaren met dezelfde passie, namelijk ondernemen”, speechte die. Daarmee is meteen het opzet van SINC duidelijk. “De vereniging is vier jaar geleden gestart, eerst hielden we netwerkavonden met twintig deelnemers, maar op een paar jaar tijd is het heel snel gegaan”, vertelt Lehaen. Gisteren hield SINC het grootste evenement tot nog toe, met 850 toeschouwers vulden ze de evenementenzaal Zuiderkroon op de Vlaamsekaai in centrum Antwerpen. “Een unicum in Antwerpen”, meent Lehaen. “Er bestaan in Antwerpen andere studenten­initiatieven zoals Capitant, maar dat is eerder op de beurs gericht. In Gent en Leuven zijn er soortgelijke verenigingen, maar niemand doet eigenlijk wat wij doen.”

Trends

De opzet van SINC Future ­Entrepreneurship was dit keer niet puur op ondernemen gericht. “Wie gouden raad wilde over hoe morgen een zaak op te starten, kon het niet meteen vinden. Maar het ging eerder over algemene trends waar ondernemers in de toekomst rekening mee zullen moeten houden.” Daarvoor kon SINC enkele opvallende sprekers strikken. (zie kaders).

“Het zijn stuk voor stuk toppers”, zegt Lehaen. “We beginnen zo’n zoektocht met een hele procedure en soms is het wat lastig geweest, maar we zijn er heel goed in geslaagd een mooie line-up te verzamelen. Futuroloog Nell Watson heeft op het laatste moment moeten afzeggen met griep, maar met Jasna Rok hebben we op het nippertje een waardige vervanger gevonden.”

Alle tickets gratis

Het valt op dat alle tickets de deur uit waren gisteren. SINC Future Entrepreneurship kostte niets voor toeschouwers, wat toch opvallend is voor een avond van dergelijke omvang en allure. “Al onze evenementen, groot of klein, zijn voor iedereen toegankelijk en gratis. Gedurende het hele jaar hebben we vaste partners als ING, Voka of Xerius. Voor dit specifieke evenement hebben we nieuwe partnerschappen opgesteld.” Op die lijst van achttien prijken onder andere container­gigant Maersk, Unilever en ­Panasonic. “Op die manier kunnen we onze activiteiten laagdrempelig houden.”

Rondneuzen

“Iets met ondernemen? Daar moesten we bijzijn”, zeggen studentes project- en eventmanagement Olympie Noblesse (18) en Nona De Boeck (19). “Het tweede deel over het transportmiddel de Hyperloop snapten we niet volledig, maar het concept lijkt ons wel fantastisch. Met de Hyperloop zou je op een uur in Barcelona kunnen zijn. Stel je voor, even op date in Barcelona en weer terug. We zijn onder de indruk van de avond en komen zeker terug”

“Knap georganiseerd”, gaan ­ingenieurs-in-spe Wouter ­Reijgersberg (19) en Sam Quick (19) akkoord. “Hetgeen we vooral onthouden is dat een onmogelijkheid niet bestaat, je moet gewoon oplossingen zoeken. De Solar Impulse, het vliegtuig dat enkel zonne-energie nodig heeft, is een mooi symbool tegen klimaatverandering.”

Achteraf konden studenten nog even rondneuzen op de ­Technology Fair, een beurs met nieuwe technologieën die interessant kunnen zijn voor de ondernemerswereld. Een kleine twintig bedrijven stonden er op vraag van SINC met Virtual Reality-toepassingen of drones, maar bijvoorbeeld ook autodeelsysteem ­Poppy.

**** Kleren als levend organisme

Jasna Rokegem verwerkt hersengolven in kledij en stelde haar producten voor. "In mijn kledinglijn is het al mogelijk om per gevoel dat de drager heeft, een bepaalde kleur op een jurk te laten verschijnen. Ik zie dat ons model nu een beetje gespannen is!"

**** De toekomst van Wetransfer

Samuel Beek van Wetransfer, dat online documenten doorsturen makkelijker maakt, vertelde de zaal over hoe je technologie relevant te houden. "Luister niét naar je klanten. Want dan negeer je juist wie je klanten nog niet zijn."

**** Solar impulse

De teamleden van de Solar Impulse kwamen ook op het podium. Het vliegtuig vloog de volledige aardbol rond, 40.000 km, zonder brandstof. De zonnepanelen op de vleugels bleken te volstaan. "De uitdaging is nu beleidsmakers over heel de wereld te overtuigen om klimaatverandering tegen te gaan.