Direct naar artikelinhoud
Verkeersveiligheid

Kortrijk wil dé fietsstad van Vlaanderen worden

Kortrijk mayor Vincent Van Quickenborne pictured during a press conference, in Kortrijk, Thursday 19 April 2018. BELGA PHOTO KURT DESPLENTERBeeld BELGA

58 aaneengesloten fietsstraten, 4 fietszones en nieuwe fietssnelwegen moeten van Kortrijk een fietsparadijs maken. Dat staat in het ambitieuze fietsplan van het stadsbestuur. “Ik hoop dat dit navolging krijgt.”

“We hadden een grote inhaalbeweging te maken in Kortrijk. De auto stond zeer lang centraal. We hebben die tanker de voorbije legislatuur al proberen keren, maar we hebben de komende jaren nog veel werk”, zegt mobiliteitsschepen Axel Weydts (sp.a). Daarom besliste het stadsbestuur, dat op 14 oktober versterkt uit de verkiezingen kwam, om nog een versnelling hoger te schakelen. Dat blijkt uit het fietsplan dat De Morgen kon inkijken.

Nadat een experiment met vijf fietsstraten de afgelopen jaren een succes bleek, gaat Kortrijk door op dat elan. Er komen vier fietszones: in de binnenstad, en in de centra van de deelgemeenten Bissegem, Heule en Marke. In de binnenstad beslaat die fietszone maar liefst 58 aaneengesloten fietsstraten. Die komen bovenop de 16 straten in het winkelwandelgebied, wat betekent dat in het hele gebied binnen de kleine ring de zwakke weggebruikers voorrang hebben. “We maken duidelijk dat fietsers daar baas zijn, zonder dat die centra onbereikbaar zijn voor de auto”, zegt burgemeester Vincent Van Quickenborne (Open Vld).

‘We maken duidelijk dat fietsers baas zijn in die fietszones, zonder dat die centra onbereikbaar zijn voor de auto’
Vincent Van Quickenborne (Open Vld), burgemeester van Kortrijk

Missing links

Behalve op fietszones zet Kortrijk de komende jaren ook in op 16 prioritaire fietsroutes, goed voor in totaal 83 kilometer veilige fietsverbindingen. Die werden in samenspraak met de Fietsersbond bepaald op basis van een bevraging bij 1.000 fietsende Kortrijkzanen. 

Scholen die moeilijk bereikbaar zijn, zullen bijvoorbeeld beter en veiliger worden verbonden met het station. “Het gaat echt om die missing links. Per route is telkens bepaald waar het fietspad moet komen, waar het trottoir, eventuele eenrichtingsstraten...”, zegt Dries Gellynck van de Fietsersbond. Nog een onderdeel van die prioritaire routes zijn bijkomende fietssnelwegen. Zo worden de N50c en de N328, oorspronkelijk bedoeld als autowegen, komende legislatuur ontwikkeld tot fietssnelwegen.

Ook mobiliteitsexpert Kris Peeters knikt goedkeurend bij de plannen. Hij is al langer pleitbezorger van fietszones. “Fietsstraten zijn te vaak een hype, die met veel bombarie aangekondigd en ingehuldigd worden. Maar zo’n fietsstraat is maar één schakeltje in een hele route, en een keten is maar zo sterk als de zwakste schakel. Daarom is een netwerk van fietsstraten beter. Ik hoop dat dit navolging krijgt.”

Kortrijks burgemeester Vincent Van Quickenborne wil van zijn stad dé fietsstad van Vlaanderen maken.Beeld BELGA

Peeters benadrukt dat naast een fietsplan ook circulatiemaatregelen nodig zijn, maar dat Kortrijk ook daar werk van maakt. Zo is er het zogenoemde ‘herenakkoord’ waarbij vrachtverkeer aan het begin en einde van de schooldag niet toegelaten is in de buurt van scholen. Daarnaast wil de stad de komende jaren ook een circulatieplan zoals in Gent invoeren.

Het Kortrijkse stadsbestuur geeft toe dat zijn fietsplan niet in een-twee-drie te realiseren is. “Die fietszones kunnen er snel komen, net als de belangrijkste fietssnelwegen. Andere zaken zullen voor een volgende legislatuur zijn. Tegen 2030 wordt Kortrijk een fietsparadijs”, besluit Van Quickenborne.

‘Zo’n fietsstraat is maar één schakeltje in een hele route. Daarom is een netwerk van fietsstraten beter’
Mobiliteitsexpert Kris Peeters