Na Airbus verhoogt nu ook BMW druk op Britse regering voor goed brexitakkoord
BMW maakt zich zorgen over het vertrek van Groot-Brittannië uit de Europese Unie en waarschuwt vrijdag voor de gevolgen van de brexit voor het land. De Duitse automaker volgt daarmee de Europese vliegtuigbouwer Airbus, die er donderdag al mee dreigde om zijn investeringen in Groot-Brittannië terug te trekken als de Britse regering geen goed brexitakkoord afsluit.
De Britse BMW-baas Ian Robertson zei tegen de openbare omroep BBC dat de regering klaarheid moet scheppen voor het einde van de zomer. "Als we geen klaarheid krijgen in de volgende maanden, moeten we noodplannen beginnen te maken", stelt hij.
"Dat betekent investeren in systemen die we misschien niet nodig hebben en in magazijnen die in de toekomst misschien niet meer bruikbaar zijn, waardoor we de Britse auto-industrie in feite minder competitief maken."
BMW maakt in het Verenigd Koninkrijk de Mini en Rolls-Royce en stelt er ongeveer 8.000 mensen tewerk.
Airbus
Donderdag had Airbus nog een risicoanalyse over de brexit gepubliceerd. Als Groot-Brittannië de Europese interne markt en douane-unie zou verlaten, dan zal de productie "erg waarschijnlijk ernstig worden verstoord", luidde het. De vliegtuigbouwer, die in Groot-Brittannië 14.000 mensen rechtstreeks tewerkstelt, verwacht "catastrofale gevolgen" met een impact van miljarden dollars en zal "zijn afhankelijkheid van het Verenigd Koninkrijk heroverwegen."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM13
Crisismanager zet Van Hool voor het blok: familievete oplossen tegen maandag of de stekker gaat eruit
-
CO2-uitstoot nieuwe auto's goed 14 procent hoger dan autobouwers zeggen
Het verschil tussen de schattingen van de autobouwers van de CO2-uitstoot van nieuwe wagens en de werkelijke uitstoot is in 2022 verder vergroot. Dat blijkt uit een studie van het Duitse milieu-onderzoeksbureau ICCT. De uitstoot van nieuwe wagens lag in 2022 14,1 procent hoger dan wat de constructeurs zelf aankondigden - in 2018 bedroeg het verschil nog 7,7 procent. -
PREMIUM
Automerken zijn gul met extra garantie, maar onze autospecialist wijst op addertjes: “Veelvoorkomende voorwaarde is illegaal”
Veel particulieren kopen hun nieuwe auto in januari of februari, maanden met zogenaamde ‘saloncondities’. Opvallend: sommige merken pakken naast kortingen ook uit met langere garantie. HLN-autospecialist Joost Bolle zoekt uit waarom ze dat doen en waar je als consument voor moet uitkijken. “Aan verlengde garantie koppelen sommige merken voorwaarden die illegaal zijn.” -
-
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
-
Nog een nieuw Chinees automerk te koop in Europa, te midden van controverse
Een nieuw automerk is te koop in Europa. Zeekr, een producent van elektrische wagens uit de Geely-stal, maakt de oversteek vanuit China. Daarmee wordt de invloed van de Chinezen op onze automarkt alweer een beetje groter. -
Auto van Apple zal toch niet volledig zelfrijdend zijn, lancering wordt uitgesteld
Het Amerikaanse technologieconcern Apple, dat al jaren werkt aan een eigen auto, schroeft de ambities terug. De auto zal dan toch niet volledig zelfrijdend zijn. -
Airbus dreigt zich terug te trekken uit VK bij gebrek aan brexitakkoord: duizenden jobs op het spel
-
Elektrische wagens voor het eerst populairder dan dieselauto's in Europese Unie
-
Jobat
Op je 50ste met pensioen? Volg deze vijf stappen: “Zorg altijd voor een plan B, C en D”
Ze zijn lang niet in de minderheid, de werknemers die dromen van een vervroegd pensioen. De FIRE-beweging zweert zelfs bij het veel eerder stoppen met werken, via doordacht opgebouwde financiële vrijheid. Jobat.be klopte aan bij Sébastien Aguilar, oprichter van FIRE Belgium. Hij deelt zijn vijfstappenplan voor wie er op zijn 50ste al de professionele brui aan wil geven. -
43
Vegetarische kantine gaat bij Volkswagen op de schop: ‘krachtpatser van de arbeider’ komt weer op het menu
De razend populaire curryworst was jarenlang hét handelsmerk van de Volkswagen-kantine. Toen de autobouwer twee jaar geleden besliste om in een cafetaria van haar fabriek in het Duitse Wolfsburg louter nog vegetarische maaltijden aan te bieden, werd dit niet op gejuich onthaald. Maar ondanks de nieuwe bedrijfsstrategie, of misschien wel net daardoor, bleef de vraag naar vleesproducten bij VW stijgen, meldt ‘Der Spiegel’. Na een personeelsenquête wordt de beslissing nu teruggedraaid. -
Na 47 jaar rolt vandaag laatste Ford Fiesta van de band in Keulen
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAugust Verbruggen
Geert Landsman
Rik Gustin
paul van gele
dirk claeys