20 augustus 2018 om 03:00
Luister naar

Komt de kerk in verzet tegen onrecht? Lang niet altijd

Hij is er nog steeds, Daniel Ortega, de omstreden president van Nicaragua. Hij was er ook al in 1984, toen ik naar dat Midden-Amerikaanse land reisde om me wat te verdiepen in de praktijk van de bevrijdingstheologie. Vanachter je veilige bureau was het niet zo moeilijk kritiek te hebben op de leer van wat ook wel theologie van de revolutie heette. Maar als je nu eens dagelijks te maken had met structureel overheidsgeweld en een Rooms-Katholieke Kerk die dictators de hand boven het hoofd hield en het kapitalisme omarmde?

In Nicaragua hadden de naar een vroegere revolutionair vernoemde sandinisten onder leiding van Ortega de macht overgenomen van het tirannieke regime-Somoza. Onder de sandinisten bevonden zich links-progressieve priesters. De marxistische Ortega nam enkelen van hen op in zijn regering. Een van die ministers, Fernando Cardenal van onderwijs, interviewde ik; achteraf gezien misschien wat al te kritisch. Maar de priester-politicus nam mij toen wel voor zich in.

onderdrukte armen

Duidelijk werd in elk geval dat je deze geestelijken nooit zou begrijpen als je hun context buiten beschouwing zou laten. Bezoeken aan zgn. basisgemeenten in Nicaragua, Brazilië en Mexico leerden me dat de bevrijdingstheologie niet zozeer in studeerkamers was geboren als wel bij de onderdrukte Latijns-Amerikaanse armen. Ze hadden zich ontworsteld aan de kerkelijke hiërarchie en gingen voor het eerst in hun eigen taal de Bijbel lezen. Ze vonden er een God die fulmineert tegen onrecht en Jezus die zich bekommert om de gemarginaliseerde mens.

Dit bezoek aan Latijns-Amerika confronteerde me met de vraag hoe de kerk zich moet gedragen als de overheid wandaden pleegt die om Gods wraak schreeuwen (Genesis 4:10, Exodus 3: 7-10). Bedenk dan dat de bevrijdingstheologie mede ontstond doordat de Rooms-Katholieke Kerk en bijvoorbeeld pinkstergemeenten op die vraag een verkeerd antwoord gaven. Waarom grepen basisgemeenten en bevrijdingstheologen immers naar wat Karl Marx had gezegd over klassenstrijd?

Dat gebeurde omdat kerkleiders twee handen op één buik waren met uitbuiters. Omdat vrome woorden niet door moedige daden werden gevolgd. Omdat het evangelie ingeperkt werd tot het heil van de ziel. Omdat over de politiek niet meer werd gezegd dan dat men de overheid moest gehoorzamen. Toen zag de verpauperde massa in Latijns-Amerika in dat voorgangers die zeiden in God te geloven, hen maatschappelijk in de steek lieten, terwijl ongelovigen wel voor hen de barricaden opgingen.

nu wel verzet

Het gaat hier niet alleen om geschiedenis. In het corrupte Congo schuwt de Rooms-Katholieke Kerk tegenover de corrupte president Kabila de oppositie gelukkig niet. In Papua publiceren rooms-katholieke geestelijken zwartboeken over het onrecht dat de oorspronkelijke bevolking wordt aangedaan. De moedige Benny Giay van de protestantse Kingmi-kerk volgt hen daarin na. En volsta nu niet met een waarschuwing dat bevrijdingstheologie zo gevaarlijk is.

Naast een gewelddadige bevrijdingsleer en het louter op de hemel gerichte piëtisme bestaat er overigens een betere weg. Tom Wright schrijft (in zijn: Goede Vrijdag, de dag dat de revolutie begon): ‘De rol van christenen, behorend bij de naam van de gekruisigde en opgestane Jezus in een territorium dat nu nog door afgoden wordt bezet, is dat zij machthebbers de waarheid zeggen en dan vooral de waarheid over mensen die geen enkele macht hebben.’

Tweeduizend jaar geleden werd de alles en iedereen beslissende revolutie gelanceerd. God nam in Christus de vloek op Israëls afgoderij weg. De heerschappij van satans duistere machten werd gebroken. Wereldwijd lag voortaan de weg open om in Jezus’ koninkrijk bergrede-mensen te worden en te helpen helen wat door de zonde kapot ging. Zo staat wat wij vandaag voor de geknechte medemens doen niet los van wat op de nieuwe aarde volmaakt zal zijn.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Feniks de la Fosse

Hun omgeving heeft moeite met het leeftijdsverschil. 'Mijn familie denkt dat ik in een midlifecrisis zit'

Vanaf het eerste moment was het goed, zegt een stel tegen Feniks de la Fosse. Toch krijgen ze bezwaar vanuit hun omgeving vanwege het leeftijdsverschil. 'Mijn ouders zien me als hun kleine meid die ze willen beschermen.'

Julia ter Beek is journalist en werkzaam in de ouderenzorg.

Een ontevreden en zieke man leerde mij iets waar ik nog bijna elke dag aan moet denken

Hij leidt een pijnlijk en oncomfortabel leven, is afhankelijk van zorg. Echt léven zat er voor hem niet meer in, was zijn idee. Aan Julia ter Beek vertelt hij dat hij van dode bloemen houdt.

Het tuinleven begint: laat de barbecue of vuurkorf niet roken als je om je buren geeft

TV-programma's over burenruzies houden ons een spiegel voor. Het is een wonder dat er nog vrede te vinden is op aarde, schrijft Reina Wiskerke. Begin met vrede stichten in je eigen tuin.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Een dodelijk ongeluk en een schietpartij moet je niet dichtmetselen met vlugge christelijke oneliners

Een dodelijk scooterongeluk en een schietpartij lieten Alblasserdam in verbijstering achter. 'Alle zorgvuldig gekozen zinnen waren niet bij machte ons hart te verzachten', schrijft Annemarie van Heijningen.

nd

Beste studenten! Wat zal ik doen met het woordje 'wuft'? Is dat antiek? Of juist heerlie-de-peerlie?

Ergens heb ik altijd wel geweten dat dit moment zou komen ... de dag, dat je gaat uitburgeren uit je eigen land, je eigen taal. Omdat je ineens ouderwets praat. Volgens sommige twintigers dan, schrijft Hilbrand Rozema.

Ad de Bruijne is hoogleraar ethiek en spiritualiteit aan de Theologische Universiteit Kampen/Utrecht.

De treurige nalatenschap van het christelijke Westen kleurt het huidige conflict tussen Israël en Gaza

'Het vanouds christelijke Westen is mee schuldig aan de huidige tragedie in Gaza. Dat was mijn antwoord toen iemand vroeg waarom ik mij nauwelijks uitlaat over het huidige conflict, schrijft ethicus Ad de Bruijne.

Afbeelding

Na de oorlog was het: zwijgen en vooruit maar weer, het leven hernam zijn loop. Met grote gevolgen

De grootvader van Bart Jan Spruyt werd in de oorlog onder dwang tewerkgesteld in Duitsland. Daar sprak hij na de oorlog nooit meer over. 'Voor mij is hij altijd volstrekt ontoegankelijk gebleven.'

Paul Schenderling

Kun jij als grootgrondbezitters die zwaar onderbetaalde dagloner recht in de ogen aankijken?

Je kunt je een wereld zonder naasten en naastenliefde nauwelijks voorstellen. Toch was dit een groot deel van de wereldgeschiedenis het geval, stelt Paul Schenderling.

Heb je een mening die ons stoort? Dan slepen we gerust de fouten van je voorouders erbij

Lodewijk Asscher wordt nog steeds gepest met de rol van zijn grootvader in de Joodse Raad, signaleert Reina Wiskerke. Wat gebeurt er met de nakomelingen van NSB'ers als de archieven over hen opengaan?