Alcoholvrij bier wordt niet langer als suf gezien
Den Haag
‘Alcoholvrij bier is van het suffe imago af. Het is ingeburgerd in ons land’, zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Nederlandse Brouwers, de overkoepelende belangenorganisatie van tien Nederlandse brouwerijen. ‘Een paar jaar geleden dronken mensen alleen alcoholvrij bier omdat ze moesten rijden. Een puur functionele reden. Nu zeggen bijna net zoveel mensen dat ze het drinken omdat ze het lekker vinden of even geen alcohol willen.’
Uit het Nationaal Bieronderzoek, uitgevoerd door marketingbureau Ruigrok NetPanel, blijkt dat de consumptie van gewoon bier in 2017 stabiel bleef. De consumptie van alcoholvrij bier steeg met 24,7 procent. Vooral jongvolwassenen (25-34 jaar) kozen er steeds vaker voor. In 2014 dronk 4 procent van deze groep minimaal een keer per maand alcoholvrij, inmiddels is dat 17 procent.
Consumenten zeggen onder meer bewuster te willen omgaan met alcohol. ‘Verder is de smaak de afgelopen jaren veel beter geworden’, zegt Adema. ‘En het aanbod is verbreed: je hebt tegenwoordig niet meer alleen pils, maar ook witbieren, bieren met smaakjes, amber en IPA, een bitter speciaalbier. Binnen het hele spectrum van alcoholvrij tot zwaar speciaalbier hebben mensen nu genoeg keuzes.’
Niet iedereen staat te juichen bij deze ontwikkeling. Volgens Wim van Dalen, socioloog en directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, betekent een toename in de consumptie van alcoholvrij bier nog niet een afname van het alcoholgebruik. ‘Uit internationale onderzoeken blijkt dat mensen alcoholvrij bier ernaast gaan drinken. Het is dus een extra drank, in plaats van een alternatief voor alcohol’, zegt Van Dalen.
toegangsbier
Ook plaatst hij kanttekeningen bij het onschuldige karakter van alcoholvrij bier. ‘Voor jongeren onder de achttien kan het een ‘toegangsbiertje’ worden, een introductie tot echte alcohol.’ Die kans is volgens hem vooral aanwezig als het bier onder een bekend merk wordt gepromoot. Volgens Adema is die kritiek niet terecht. ‘Voor alcoholvrij bier geldt dezelfde doelgroep als voor alcoholhoudend bier. Dus wij richten ons niet op jongeren onder de achttien. En ik geloof erin dat als mensen opgroeien in een omgeving waar het normaal is om alcoholvrij bier te drinken, ze dat blijven doen.’ <