Waarom seks in reclames (niet) altijd verkoopt
Of het nu een half naakte man op een gigantische billboard is, of een vrouw die extreem zwoel in de camera kijkt. Seks blijkt nog steeds extreem goed te verkopen. Nu ja, dat denken we toch. Wetenschapsfilosoof Gustaaf Cornelis legt uit waarom dit niet altijd het geval is.
Dé leuze van reclamemakers? Sex sells. Iedereen weet het, maar toch blijkt het niet volledig te kloppen. Professor Cornelis legt uit dat het verband tussen het product en de afbeelding vaak te snel zoek raakt. En dan is de relevantie van de reclamecampagne snel weg. Heb je zonder slogan geen idee wat het beeld je nu juist wil verkopen? Dan slaat de reclamemaker de bal waarschijnlijk mis.
Humor kan in veel gevallen een seksueel getinte reclamecampagne terug goedmaken. Al moet ook die passen bij de campagne. Een grappig beeld waarbij de boodschap van de campagne niet doorkomt, is en blijft onlogisch.
Cornelis stelt zich dan ook vragen bij seksueel getinte advertenties: "Maken we geen lustobjecten van vrouwen door ze te tonen in een reclame waarin het er eigenlijk niet toe doet?"
Esthetisch
Een zwoel beeld is volgens Cornelis wel op zijn plaats wanneer het subtiel of esthetisch gebruikt wordt. Een man met een strak lichaam die reclame maakt voor een sportmerk, is helemaal oke. Ook is er een logica waarom we steevast meer vrouwen in reclames zien dan mannen, we zien nu eenmaal liever feminiene kenmerken terugkeren in een advertentie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Een testrit is een absolute aanrader: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM
Waarom de romantiek zo vaak uitsterft in een relatie. Expert: “Ken je de liefdestaal van je partner wel?”
Op sociale media lijkt het alsof alle relaties ‘picture perfect’ zijn. Maar in het echt kan dat serieus tegenvallen. Klinisch psycholoog Elisabeth Timmermans stelt vast dat onze idealisering van liefde en romantiek de schuldige is. Ze doorprikt de schadelijke ideeën die we koesteren over liefde en onthult hoe je romantiek, met een gezonde kijk erop, wél in stand houdt: “Je partner voelt níét wat er scheelt.” -
PREMIUM
Belg lanceert natuurlijke Viagra voor álle geslachten, aan 35 euro per potje. “Ik dacht: dat kan ik beter”
Phil Bastiaans (31) is de man achter de nieuwste Belgische ‘libidopil’. Hij creëerde een blend van natuurlijke ingrediënten, “die bekend staan om hun positieve effecten op de seksuele vitaliteit”, zoals hij het zelf verwoordt. De pil zou werken voor mannen én vrouwen. Hoe kan dat? We vroegen twee gezondheidsexperts hoeveel zijn nieuwe pil echt voor je seksleven doet. -
-
PREMIUM
Hang jij jullie intieme was buiten, maar je partner niet? Zo klap je op een goede manier uit bed
-
PREMIUM
“Er zijn koppels die een codewoord afspreken.” Wat moet je doen als iemand anders met je partner flirt?
“Jolene, ik smeek je, pak me mijn man niet af.” Dolly Parton zong het eerst, maar Beyoncé covert het nummer nu op haar album ‘Cowboy Carter’. In de aanval gaan wanneer iemand met je partner flirt: is dat slim? Blind Getrouwd’-experte Sarah Hertens verheldert wat de beste tactiek is om de concurrentie de baas te blijven: “Als de ander jouw jaloezie voelt, flirt die misschien nog harder.” -
PREMIUM
COLUMN. Goedele Liekens over nieuwe ‘vaginatool’ die je op Bol.com koopt: “Een relax-moment voor jezelf? Holy moly!”
Yoni steaming is hip. Actrice Gwyneth Paltrow startte het en nu kan je dankzij bol.com ook thuis boven een ‘stoompotje’ hurken. Het zou je vagina reinigen en strakker maken en zelfs ivf beter doen werken. “Maar dames weten duidelijk te weinig over hun vagina”, schrijft Goedele Liekens deze week in haar column. Voor eens en altijd legt ze uit hoe je je intieme zone doet opfleuren. -
PREMIUM
Eeuwige liefde kent 8 simpele regels. Relatiegoeroe Jay Shetty: “Zeg niet: ‘Je ruimt je rommel niet op’”
-
Welke condooms koop je best? En is duur zoveel beter dan goedkoop? “Latexvrij heeft voor iederéén een groot voordeel”
-
PREMIUM
“Ik heb een man véél te bieden, maar ik moet de kans krijgen.” Rebecca (36) is al 5 jaar single door haar aandoening
Na twee lange relaties is Rebecca (36) nu vijf jaar single. “Ik probéér echt veel te daten, maar telkens schrikt mijn medische rugzakje veel mannen af.” Rebecca heeft MS, een diagnose die elke man doet wegrennen nog voor hij haar echt leert kennen. “Maar ik verlang zo naar affectie.” Hoe vind je de liefde als je een ziekte met je meedraagt? Relatietherapeut Wim Slabbinck geeft advies. -
Verkoopt seks nog altijd? De meest provocerende modecampagnes uit de geschiedenis
Sex sells, zoveel weet iedereen en toch klopt het niet volledig. Hoewel het jarenlang dé leuze was van reclamemakers, blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Illinois dat seks in campagnes consumenten helemaal niet aanzet tot kopen. Desondanks zijn er de afgelopen jaren heel wat memorabele campagnes verschenen, die naast seksueel getint ook gewoon goed zijn. 10 op een rij. -
Livios
Een snellere en goedkopere oplossing voor het klassieke zwembad in de tuin
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNico Herbots
Stefanie vanhouche
gustaaf carpels
ka Van der Linden
Jens van den Broeck