© Photo News

Steden controleren meer op alcohol achter het stuur: Brasschaat slechtste leerling van de klas

Drie weken voor de start van de winter-Bobcampagne blijkt uit cijfers van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) dat alcohol in het verkeer een hardnekkig probleem blijft. Ondanks controle- en preventiecampagnes worden nog elke dag 135 dronken chauffeurs beboet. Opvallend: er zijn grote verschillen tussen bijvoorbeeld de stad Mechelen, waar veel dronken chauffeurs tegen de lamp lopen, en landelijke gemeenten waar dat amper of niet voorvalt.

Werner Rommers

De cijfers van Jambon zijn uniek, omdat ze per politiezone vertellen hoeveel dronken chauffeurs de politie vorig jaar verbaliseerde. Uiteraard steken grote steden als Antwerpen en Gent fors boven de resultaten van veel kleinere politiezones uit. In Antwerpen bijvoorbeeld werden vorig jaar 2.157 dronken chauffeurs betrapt. Dat zijn er elke dag zes.

Maar ook in Gent gaat het om zo’n vier bestuurders elke dag, wat de Gentse politie deze week “noodgedwongen” deed besluiten het aantal alcoholcontroles fors op te drijven, de enige remedie blijkbaar om chauffeurs op andere gedachten te brengen. “De pakkans móét omhoog”, aldus Jurgen Gouwy, hoofd van de verkeersdienst. “We komen gewoon nog te veel dronken chauffeurs tegen.” Met spijtige ongevallen tot gevolg: vorig jaar in het Gentse waren er 359 ongevallen waarbij alcohol in het spel was.

Opvallend: verhoudingsgewijs zijn er enorme verschillen tussen de Vlaamse politiezones. Per 1.000 inwoners betrapte de Vlaams-Brabantse politiezone Pajottenland (onder andere de gemeentes Gooik en Lennik) vorig jaar 0,7 dronken chauffeurs.

Het andere uiterste is onder meer de politiezone Mechelen-Willebroek, al jaren berucht om de vele Wodca-controles. Daar waren er vorig jaar per 1.000 inwoners zo’n tien betrappingen, net als in het Brasschaat van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon, waar op 1.000 inwoners zelfs twaalf dronken chauffeurs tegen de lamp liepen. Herinner u dat bijna alle Brasschaatse schepenen er tegen de lamp liepen. Ook Zwijndrecht scoort zeer hoog.

Over hoe alcohol in het verkeer nog strenger kan worden aangepakt, bestaat weinig discussie. Alle experts zijn het erover eens dat het probleem van alcohol achter het stuur (in ons land jaarlijks goed voor meer dan 4.000 ongevallen) alleen kan worden aangepakt door de pakkans te vergroten, dus nog meer alcoholcontroles dan de ongeveer 1,5 miljoen per jaar die nu worden uitgevoerd.

Klik hier om de infografiek in groter formaat te bekijken.

Walen rijden meer dronken

Zo blijkt uit onderzoek van het verkeersveiligheidsinstituut Vias dat vandaag amper 10 procent van de bestuurders in ons land de pakkans als “groot of zeer groot” beschouwt. “Terwijl dat voor een goed alcoholbeleid in feite 90 procent zou moeten zijn.”

N-VA-Kamerlid Koenraad Degroote, die de alcoholcijfers bij Jambon opvroeg, pleit echter voor realistische doelen. “Meer controles? Ja, absoluut, want de cijfers zijn niet goed, zeker ook niet in vergelijking met de ons omringende landen. Maar laten we anderzijds de politiezones geen enorme aantallen alcoholcontroles opleggen, die ze onmogelijk op een ernstige manier kunnen uitvoeren. Dat zet ook geen zoden aan de dijk.”

Overigens doet het grootste regionale verschil zich nog altijd tussen Vlaanderen en Wallonië voor. In de jongste gedragsmeting van verkeersveiligheidsinstituut Vias geeft 18 procent van de Walen toe met de auto te rijden onder invloed, wat in Vlaanderen maar 9 procent is.