EU-toezichthouder: "Binnen een paar jaar zijn dieselauto's volledig verdwenen"
Dieselauto's hebben hun tijd gehad. "Ik denk dat ze binnen een paar jaar volledig verdwenen zijn", zegt eurocommissaris voor industrie Elzbieta Bieńkowska in een interview met persbureau Bloomberg.
De toezichthouder ziet het dieselschandaal rondom Volkswagen als keerpunt. De Duitse autofabrikant gaf in september 2015 toe op grote schaal te hebben gesjoemeld om dieselwagens in testen minder vervuilend te laten lijken dan ze zijn. Dat heeft volgens de Poolse politica "het sentiment in de samenleving over emissies en schone auto's" flink geraakt.
De veranderde perceptie kan de Europese Unie, waar nog altijd ongeveer de helft van de auto's op diesel rijden, helpen bij zijn ambities een voorloper te worden op het vlak van elektrisch rijden. Nu heeft Tesla nog een voortrekkersrol in de Verenigde Staten en is China in zijn eentje goed voor de helft van de verkopen van elektrische auto's.
De Europese Commissie probeert samen met de industrie te zorgen dat er Europese accu's worden gefabriceerd. "Het is het soort project dat een lidstaat niet alleen van de grond kan krijgen." Volkswagen heeft het roer ook omgegooid. De automaker wil tegen 2025 jaarlijks 3 miljoen elektrische auto's verkopen en heeft 40 miljard euro uitgetrokken voor dat doel. De EU kan daar bij helpen door beleid aan te passen. Maar productiedoelen, zoals in China, gaan een brug te ver.
Vorige week steunden lidstaten een aanpassing van de regels waardoor de Europese Commissie meer zeggenschap krijgt bij het keuren van auto's. Fabrikanten kunnen daardoor tot 30.000 euro boete per auto krijgen en gedwongen worden tot terugroepacties. Nu gebeurt dat nog meestal per lidstaat en fabrikanten hebben vaak veel invloed bij overheden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Binnenland
Dieselprijs naar hoogste niveau sinds 2013: volle tank kost 25 euro minder over de grens
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
Dieselrijders betalen 30 procent meer belastingen dan drie jaar geleden
Dieselrijders betalen in vergelijking met 2015 zowat dertig procent méér belastingen. Dat berekende VAB. Kiezen voor diesel is enkel nog interessant als je voor een grote wagen kiest, erg veel kilometers rijdt of een bepaalde trekkracht nodig hebt. Dat zegt woordvoerder Maarten Matienko. -
-
Europeanen kopen meer elektrische auto's
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
-
OPINIE: "De hysterie die momenteel heerst, waarbij plots alle diesel moet worden gebannen vanaf 2020, is gewoon dom"
Zowat alle steden in Europa werken of denken aan de invoering van een lage-emissiezone, als dat al niet is gebeurd. Een zone waar het beter leven moet zijn of worden voor hun bewoners. Een plek waar je buiten kan komen zonder te moeten denken aan je gezondheid of die van je kinderen. In deze lage-emissiezones worden zekere types van wagens geweerd op basis van hun emissiewaarden. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
Volvo heeft allerlaatste dieselwagen gebouwd
148 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerpiet devlieger
Michel Mahy
Geert Tamsyn
Kirsten De Laet
jean petermans