Wat we moeten weten over drama in Genua: al 42 doden, ramp had nóg groter kunnen zijn en wie is de schuldige?

Na de instorting van het snelwegviaduct in de Noord-Italiaanse stad Genua zijn ondertussen meer dan 40 doden geteld. Dat heeft de openbare aanklager Francesco Cozzi gezegd aan de televisiezender RaiNews24. Hij benadrukt dat het gaat om een voorlopige slachtofferbalans: verschillende mensen zijn nog steeds vermist, reddingswerkers zoeken onophoudelijk verder naar overlevenden. De Morandi-brug stond al langer bekend als verouderd, al wordt ook gewag gemaakt van een hevig onweer als oorzaak van de ramp. Een overzicht van alles wat we al weten:

jvh, evdg

De brug bevindt zich in het westen van de Noord-Italiaanse stad Genua en bevat twee viervakswegen die de haven van de stad met de Cristoforo Colombo-luchthaven verbinden. De hoofdstad van het Noord-Italiaanse Ligurië wordt zo ook verbonden met de A10 richting Frankrijk en de A7 richting Milaan. Het is dus één van de belangrijke verkeersknooppunten in de stad.

De brug met drie pylonen van gewapend beton werd gebouwd tussen 1963 en 1967, in 2016 startten renovatiewerken aan het viaduct. In totaal is de brug 90 meter hoog (de auto’s rijden op zo’n 45 meter hoogte) en 1.182 meter lang, de langste overspanning is 210 meter.

Dinsdagmiddag stortte om iets voor 12 uur een deel van het viaduct naar beneden, het zou gaan om een afstand van zo’n honderd meter.

© EPA-EFE

Op dat moment bevonden er zich volgens Angelo Borrelli, het hoofd van de lokale Civiele Bescherming, 30 tot 35 auto’s en enkele zwaardere voertuigen op dat stuk. De voertuigen vielen zo’n 45 meter naar beneden. De ravage is enorm.

42 doden, honderden dakloos, reddingswerken deels stilgelegd

Volgens de openbare aanklager Francesco Cozzi vielen er minstens 42 doden. Anderen spreken dan weer van 39 doden. In beide gevallen gaat het echterom een tussentijdse balans slachtofferbalans. Er zijn nog steeds een aantal vermisten, zij liggen vermoedelijk nog onder het puin. De hulpdiensten zetten de zoektocht naar overlevenden onverminderd voort. Maar de reddingswerken werden in een deel van het rampgebied stilgelegd omdat er nog een brugpijler op instorten staat.

Onder de dodelijke slachtoffers zijn alvast drie kinderen geteld, van acht, twaalf en dertien jaar oud. Er is ook sprake van zestien gewonden, waarvan twaalf zwaargewond. Ze verkeren nog in kritieke toestand in het ziekenhuis.

De dodelijke slachtoffers werden nog niet allemaal geïdentificeerd, maar het gaat wel degelijk om de inzittenden van de auto’s die naar beneden stortten. Ook twee arbeiders die aan de slag waren op een eilandje onder de brug, werden verpletterd door de brokstukken. Al minstens vier mensen werden levend vanonder het puin gehaald.

LEES OOK. Man overleeft val van 30 meter op ingestorte brug in Genua: “Ik heb nog maar één herinnering: de weg die plots voor mijn neus verdween”

De meeste brokstukken vielen in de rivier Polcevera, maar enkele brokstukken kwamen op huizen, straten en bedrijven terecht. Voor zover bekend zou daarbij niemand gewond zijn geraakt. Toch moesten honderden mensen hun huizen verlaten omdat de veiligheid nog steeds niet gegarandeerd is. En volgens de burgemeester van Genua, Marco Bucci, is de kans groot dat alle betrokken woningen afgebroken moeten worden. Het staat vast dat Genua aan een nog grotere ramp ontsnapt is: de gevolgen zouden niet te overzien zijn als ook het deel boven de woonwijk was ingestort.

(lees verder onder de foto)

© REUTERS

Verouderde en “fout geconstrueerde” brug

Het is nog niet duidelijk wat de instorting precies heeft veroorzaakt. De brug stond naar verluidt al jarenlang bekend als verouderd. De Italiaanse professor Antonio Brencich waarschuwde in 2016 al voor de staat van de constructie. “Die brug is een mislukking van de techniek, ze is verkeerd gebouwd.” Volgens verschillende experts werd er verkeerdelijk gekozen om te werken met betonnen in plaats van stalen kabels. “Morandi was de mist ingegaan bij zijn berekeningen. Hij had geen rekening gehouden met de invloed van de tijd op gewapend beton”, zegt Brencich. In 2016 jaar startten wel renovatiewerken aan de brug en ook op het moment van de instorting waren er werken aan de gang. Maar de vaak aangekondigde vervanging van de brug is er nooit gekomen.

LEES OOK. Wie is de schuldige? Is Europa mee verantwoordelijk voor instorten brug? Italiaanse minister: “Tegengehouden om wegen veilig te maken”

(lees verder onder de foto)

© EPA-EFE

Ook het krachtige onweer op het moment van de ramp wordt als mogelijke factor aangewezen. Het regende dinsdagmiddag al uren in Genua, de civiele bescherming had code oranje afgekondigd. Enkele getuigen melden ook dat ze een blikseminslag zagen net voor de instorting.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen