Naar hoofdinhoud

Chinees automerk BYD zegt systeem te hebben om autobatterij in 5 minuten op te laden: hoe realistisch is dat?

De batterij van een elektrische wagen opladen in de tijd dat je een benzinetank volgooit: volgens de Chinese autofabrikant BYD moet dat binnenkort lukken. BYD zegt een systeem te hebben ontwikkeld dat dat mogelijk maakt. Bluf of een revolutie voor de wereld van elektrisch rijden?

Stefan Grommen
Gepubliceerd:

Eerst misschien de aankondiging van BYD: dat meldt namelijk dat het een nieuw systeem van batterijen en laadpalen voor elektrische wagens heeft ontwikkeld - 'Super E' gedoopt - waardoor die auto's hun batterij in zo'n 5 minuten kunnen opladen, nagenoeg even lang als de tijd die vandaag nodig is om te tanken. Met een volle batterij kan je dan 470 kilometer afleggen.

Dat bleek althans uit testen met de nieuwe Han L sedan, zo liet BYD-topman Wang Chuanfu gisteren weten. BYD wil de nieuwe technologie zo snel mogelijk uitrollen. Dat zou het bedrijf, dat al de eerste plaats in de sector van Tesla afsnoepte, een extra verkoopboost kunnen geven. 

Straf nieuws dus, maar kenners van de sector houden liever een slag om de arm. "BYD heeft weinig technische details bekendgemaakt", zegt autojournalist Alain Devos. "Dus hoe de autoconstructeur dat plant te doen, is niet helemaal duidelijk."

Niet voor direct

Volgens BYD heeft het 'Super E'-platform een maximaal laadpiekvermogen van 1.000 kilowatt (1 megawatt). In theorie is dat mogelijk, geeft Devos toe. "Maar dan zit je wel met het probleem dat er vandaag nergens ter wereld laadinfrastructuur is die dat toelaat. BYD plant daarom zelf in China 4.000 van die ultrasnelle laadpalen te installeren."

De meeste snelladers die je vandaag in onze contreien vindt, hebben een maximaal vermogen van enkele honderden kilowatt. Aan die pieksnelheid laad je je autobatterij in een kwartier tot een half uur op tot 80 procent. Bij Tesla duurt het met de Superchargers zo'n 15 minuten om 275 kilometer rijbereik te halen. 

Het zou in elk geval een gigantische stap vooruit zijn voor de populariteit van elektrisch rijden

Autojournalist Alain Devos

"Maar die maximale laadsnelheid is uitzonderlijk. Meestal haal je die niet aan een snellader. Dat is onder meer afhankelijk van het stroomnet, het weer, de laadkabel, wat de auto zelf aankan en of er nog andere wagens aan dezelfde paal staan op te laden."

Om maar te zeggen: zelfs als BYD er technologisch in is geslaagd om veel sneller te laden, is de uitrol niet voor morgen. "Ook niet voor overmorgen, volgende week of volgend jaar. Maar het is goed dat constructeurs blijven zoeken", zegt Devos. "Bijna dagelijks worden er laadrecords gebroken, ook door Europese constructeurs, zoals Mercedes. Het zou in elk geval een gigantische stap vooruit zijn voor de populariteit van elektrisch rijden."

Meer weten over

Lees ook

  • general.loading
  • general.loading
  • general.loading
  • general.loading
  • general.loading

Meest gelezen

  • general.player.loading"
  • general.player.loading"
  • general.player.loading"
  • general.player.loading"
  • general.player.loading"