Direct naar artikelinhoud
Wielrennen

Wielerunie gaat mechanische fraude te lijf met spitstechnologie

Op de persconferentie werd ook een speciale mobiele 'röntgenkamer' voorgesteld, die verborgen voorwerpen in fietskaders moet ontdekken.Beeld AFP

Een nieuwe zogenaamde magnetometer moet de UCI toelaten om mechanische fraude uit het wielrennen te helpen. De UCI maakt hierbij gebruik van spitstechnologie.

Op de eerste dag van de lente kwam de UCI met nieuwe maatregelen tegen mechanische fraude. Ze waren een belofte van de nieuwe Franse voorzitter David Lappartient, die exact zes maanden geleden werd gekozen tot wielerpaus en van de strijd tegen mechanische fraude een van zijn belangrijkste agendapunten heeft gemaakt.

Lappartient heeft daar zijn redenen voor. Overwinningen, en de renners die ervoor zorgen, moeten boven alle verdenking zijn verheven, zegt hij. De geloofwaardigheid van het wielrennen gaat hem voor alles.

En Lappartient heeft niet stilgezeten. Gisteren kondigde hij in het Domaine de Penthes in Genève de belangrijkste nieuwigheid aan die in de toekomst fraude onmogelijk moet maken. Het gaat om een zogenaamde magnetometer, die elk magnetisch veld kan detecteren dat door een motortje wordt gecreëerd. Of dat motortje nu in de achteras is ingebouwd, dan wel in de centrale as tussen de trappers. Ook het gebruik van elektromagnetische wielen kan op deze manier worden opgespoord.

De geloofwaardigheid van het wielrennen gaat voor alles

De UCI heeft hiervoor een beroep gedaan op CEA Tech, het Franse Commissariaat voor Atoomenergie en alternatieve energieën. CEA Tech levert spitstechnologie voor de sector van de nucleaire energie, defensie en voor de medische wereld. Op vraag van de UCI buigt het zich nu ook over het wielrennen.

Cancellara

De magnetometer is nog in volle ontwikkeling. Het is technologie die in veel domeinen van de industrie wordt gebruikt, maar nog niet in het wielrennen. Om de technologie op racefietsen te kunnen toepassen, is op zijn minst negen maanden research nodig, zei adjunct-directeur van CEA Tech Gabriele Fioni. UCI-voorzitter David Lappartient is hoopvol dat de toestelletjes ongeveer halfweg het seizoen 2019 operationeel zijn.

De nieuwe magnetometer zal het onderscheid moeten maken tussen het magnetisch veld dat bijvoorbeeld wordt gecreëerd door het motortje dat nu het alomgebruikte elektronische schakelsysteem bestuurt, en een motortje dat dient om sneller te koersen. Vandaar de tijd die CEA Tech nog nodig heeft.

De magnetometer zal worden gebruikt in combinatie met de zogenaamde RFID-technologie, legde Bob Stapleton ook nog uit. Stapleton is de voormalige Amerikaanse eigenaar van het Telekom-team dat daarna vervelde tot Highroad, de ploeg waar Mark Cavendish zijn eerste indrukwekkende Tour-successen behaalde. Stapleton is nu bij de UCI voorzitter van de Commissie Materiaal en Strijd tegen Technologische Fraude.

"RFID staat voor radiofrequentie-identificatie. Het is een heel kleine computerchip die je overal op kunt kleven. Op die manier weet men altijd waar wat zich bevindt. Je kunt een fiets controleren voor de start van de race, die fiets labelen en als die fiets onderweg op de volgwagen belandt en een renner onderweg van fiets heeft gewisseld, dan zullen we dat onmiddellijk weten." De fietswissel van Cancellara in de Ronde van Vlaanderen? Stapleton: "We zouden hebben geweten waar die fiets zich daarna bevond. We zouden hem hebben opgespoord en getest. We zouden het hebben geweten als er een motortje had ingezeten."

UCI-baas David Lappartient maakt van de strijd tegen mechanische fraude een van zijn belangrijkste agendapunten.Beeld AFP