© GVB

KAART. Op deze plek gaat volgende maand eerste trajectcontrole op Limburgse gewestweg van start

Volgende maand treden de eerste trajectcontroles op Limburgse gewestwegen in werking. En dat zullen vooral de inwoners van Hechtel geweten hebben: op drie van de vier grote invalswegen naar hun dorpskern is het prijs. En het zal niet bij die drie trajecten blijven want ook in Genk, Maasmechelen en Dilsen-Stokkem gaat de politie snelheidsduivels met trajectcontrole vatten. “En op termijn ook op de Noord-Zuid tussen Neerpelt en Hechtel”, zegt Jan Dalemans, burgemeester van Hechtel-Eksel.

Mireille MAES/Geert VAN BAELEN

De installatie van de trajectcontrole op het grondgebied van Hechtel-Eksel zit in de eindfase. Meer zelfs: de camera’s op de Lommelsebaan/Eindhovensebaan/Napoleonweg (N715) tussen Overpelt en Hechtel zullen begin maart al werken, aldus het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). En ook de installaties op de Peerderbaan (N73) tussen Wijchmaal en Hechtel en de Kamperbaan (N73) tussen Hechtel en Leopoldsburg zijn bijna klaar. Daarmee wordt op drie van de vier grote invalswegen van en naar Hechtel-centrum de gemiddelde snelheid over een langere afstand gemeten. Als u er met een te hoge gemiddelde snelheid rijdt tussen de meetpunten, dan zal u even later een boete in uw brievenbus vinden.

Hard in de remmen

“De trajectcontrole op de N715 is de eerste op een gewestweg in Limburg”, zegt Veva Daniëls, woordvoerder van AWV. “Op die weg en de Peerder-/Kamperbaan stonden al vaste flitspalen. Die zijn we nu aan het ombouwen naar flitspalen die kunnen dienen voor trajectcontrole. We schakelen over naar trajectcontrole omdat het gewoon veiliger is om op een bepaald segment te meten dan op één enkel punt. Met trajectcontrole vermijden we dat bestuurders hard in de remmen gaan ter hoogte van de flitspaal om vervolgens weer op te trekken. Dat komt de verkeersveiligheid ten goede”, legt de woordvoerder uit.

De drie trajectcontroles komen er allemaal in de politiezone Kempenland (Hechtel-Eksel, Leopoldsburg, Peer), al staat een van de camera’s om praktische redenen wel op de Napoleonweg, op grondgebied Overpelt. “Maar het beheer is volledig in handen van de politiezone Kempenland”, zeggen de collega’s van politie Hano. De trajectcontrole tussen Overpelt en Hechtel kost net geen 100.000 euro.

© Dick Demey

Cameraschild

Burgemeester Jan Dalemans ziet enkel voordelen bij de trajectcontroles. “De drie trajecten maken deel uit van het grote camera-schild rond onze politiezone. In het centrum Peer werkt de trajectcontrole al langer. Dankzij die beelden heeft de politie al veel zaken kunnen oplossen”, zegt Dalemans. De camera’s herkennen namelijk nummerplaten die in de politiedatabanken zijn geregistreerd. ANPR (automatic number-plate recognition, nvdr) laat de politie dus ook toe om gerichte opsporingen te doen van gestolen, onverzekerde of ongekeurde voertuigen als die de camera passeren. Ook overtreders van een rijverbod, of geseinde voertuigen, kunnen getraceerd worden. Ook bij gerechtelijke opsporingen kunnen ANPR-camera’s waardevolle informatie leveren, omdat de politie aan de hand van de beelden kan nagaan welke voertuigen het grondgebied hebben doorkruist, en zelfs een idee kunnen krijgen van het traject.

Noord-Zuid

“Daar draait het om”, aldus Dalemans. “We doen het niet om mensen te beboeten. Maar het klopt dat de meeste mensen nog moeten wennen aan de snelheidslimiet van 70 km/uur op de oude baan Hasselt-Eindhoven. Er wordt nog te snel gereden. Maar nu de plaatselijke bevolking weet dat de pakkans er groot is, nemen ze hopelijk wat sneller de Noord-Zuidverbinding Daar mag nog 120 km/uur worden gereden.” Al moeten echte snelheidsduivels daar ook vrezen.

Dalemans laat nog weten dat het de bedoeling is dat er ook op de Noord-Zuid trajectcontrole komt, tussen Neerpelt en Hechtel.

Dilsen-Stokkem

Voor 2018 staan in Limburg dus al zeker vier extra trajectcontroles vast, en daar blijft het niet bij. Dat de slimme flitscamera’s ook geplaatst zullen worden op de N726 in Genk, die Bokrijk met het recreatiegebied Kelchterhoef in Houthalen verbindt, en de Steenweg naar As in Maasmechelen, was al geweten. Nieuw zijn de N75 (Boslaan) en de N771 (Europalaan) in Dilsen-Stokkem. “Op de nieuwe locaties staan nu geen flitscamera’s. Maar het zijn gevaarlijke wegen, maar veel ongevallen door overdreven snelheid gebeuren”, aldus Daniëls.

Lydia Peeters, burgemeester van Dilsen-Stokkem, vindt trajectcontroles op die twee banen een goede zaak. “We vragen al langer om er vaste flitspalen te zetten. Dat het nu trajectcontroles worden, is voor ons even goed. Er wordt daar veel te snel gereden. Nog steeds. Nu zou ik nog graag ecorasters langs de Europalaan zien. Kwestie van ongevallen met overstekend wild te laten dalen”, besluit de burgemeester.

© Kh