De lezer van de gebruiksvoorwaarden kreeg een fles Château de Sales Pomerol als beloning.
Foto: AP

Gratis fles wijn die verborgen stond in kleine lettertjes van privacybeleid, is na 3 maanden geclaimd 

Na 3 maanden heeft eindelijk iemand de gratis fles wijn geclaimd die verborgen stond aangeboden in het privacybeleid van een denktank in het Verenigd Koninkrijk. Die wil daarmee aanklagen dat elk bedrijf tijd en geld in een privacybeleid moet stoppen, terwijl (bijna) niemand dat ooit effectief leest.

"We zullen een fles goeie wijn sturen naar de eerste mens die dit leest": dit opmerkelijke aanbod verstopte Tax Policy Associates, een denktank die werkt rond belastingen, in februari in zijn privacybeleid als experiment. Pas na 3 maanden kreeg de non-profitorganisatie een mailtje van een man die de fles claimde.

Hij kreeg als beloning een fles Château de Sales Pomerol 2013/2014 toegestuurd, ter waarde van zo'n 30 euro. "Het was een briljante strategie om te zien of mensen opletten", zegt de oprichter van de organisatie Dan Neidle.

Neidle zegt dat de persoon die de clausule opmerkte eigenlijk op zoek was naar voorbeelden van gebruiksvoorwaarden om zijn eigen privacybeleid te schrijven.

Opmerkelijke clausule als protest

"Het was mijn kinderachtig protest tegen de regel dat alle bedrijven een privacybeleid moeten hebben, terwijl niemand het leest", zegt Neidle aan BBC.

Volgens het Britse Information Commissioner's Office moet elk bedrijf in het Verenigd Koninkrijk dat persoonlijke gegevens bewaart een privacybeleid hebben. Ook kleine bedrijven en liefdadigheidsinstellingen.

"Elke kleine koffiebar moet een privacybeleid op zijn website hebben, het is gek", meent Neidle. "Het is een verspilling van geld."

Privacybeleid gewijzigd

Wie ook een gratis fles wijn wil claimen, is eraan voor de moeite. Tax Policy Associates wijzigde onlangs de kleine lettertjes op zijn website. 

De organisatie veranderde ondertussen de gebruiksvoorwaarden van haar website.
Foto: Tax Policy Associates

"We weten dat niemand dit leest, want we hebben in februari toegevoegd dat we een fles goede wijn zouden sturen naar de eerste persoon die contact met ons opnam, en pas in mei kregen we een reactie", staat nu te lezen in het privacybeleid.

Het is niet de eerste keer dat Neidle zo’n clausule opneemt in het privacybeleid van zijn organisatie. Bij de lancering, meer dan 2 jaar geleden, duurde het 4 maanden voordat iemand het zag. "We hebben het opnieuw gedaan om te zien of mensen meer opletten en dat is niet zo", besluit Neidle.

Meest gelezen