© belga

Spoorvakbonden na felle kritiek van nieuwe baas: “Willen al geruime tijd iets anders”

De reizigers moeten meer informatie krijgen en ook de communicatie onderling moet veel beter, er zijn veel te veel verschillende tarieven, de helft van het personeel heeft niet eens een mailadres… Spoorbaas Sophie Dutordoir schetste woensdag een vernietigend beeld van de NMBS en wil ”de bedrijfscultuur” veranderen. Hoe denken de vakbonden daarover?

De christelijke spoorbond ACV-Transcom is “bereid in gesprek te gaan” over de toekomstvisie voor de NMBS die spoorbaas Sophie Dutordoir woensdag heeft voorgesteld. Dat zei Luc Piens van ACV-Transcom donderdag in ‘De Ochtend’ op Radio 1.

Volgens Piens is het nog afwachten hoe de plannen en slides van Dutordoir concreet zullen worden ingevuld. Daarover verwacht hij op korte termijn een gesprek met Dutordoir.

Dutordoir zei woensdag dat ze van de NMBS “een normaal bedrijf met een duidelijke en efficiënte governance” wil maken. Maar dan moet er volgens Luc Piens van ACV-Transcom ook rekening gehouden worden met de impact van de “constante herstructureringen” en de “politieke inmenging” bij het spoor.

“Elke week zijn er in het parlement vragen over het verlengen of verhogen van perrons of over het vroeger of later laten vertrekken van treinen. Dat is politieke inmenging in een autonoom overheidsbedrijf. Ik zou veel liever een debat zien over investeringen en over de toekomst van het bedrijf. Treinen laten rijden en onderhouden is een dure zaak”, aldus Piens.

De vakbondsman herhaalde ook zijn verzet tegen de geplande minimale dienstverlening. “Wij willen al een geruime tijd iets anders. Een minimale dienstverlening is een reactie op de gevolgen van een staking. Wij willen meer preventief werken”, zegt Piens.

“Dutordoir deelt onze analyse”

ACOD Spoor deelt dan weer de analyse van Dutordoir, laat de socialistische spoorbond donderdag weten. De bond maakt van de gelegenheid gebruik om opnieuw te pleiten voor een eengemaakte structuur. “De gevolgen van de splitsing en hokjescultuur waar we als vakbond steeds op gewezen hebben, is mevrouw Dutordoir ook niet ontgaan. We kunnen dit alleen maar toejuichen”, stelt de spoorbond op zijn website.

Het pleidooi van de NMBS-baas voor meer samenwerking tussen trein-, stations- en loketpersoneel is dan ook terecht, maar er is volgens de bond meer nodig: er moet ook meer samenwerking zijn tussen het personeel van spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel. “Een vermindering en vereenvoudiging van de operationele communicatieketting is noodzakelijk. Een eengemaakte operationele spoorwegstructuur zal cruciaal zijn om een maximale dienstverlening naar onze reizigers toe te bekomen”, aldus ACOD Spoor. “De spoorwegen kunnen niet optimaal sporen op twee verschillende snelheden. Hier dient de politieke overheid haar verantwoordelijkheid op te nemen.”

Sophie Dutordoir wees in de Kamer ook op het hoge aantal arbeidsongevallen bij de spoorwegen. ACOD Spoor herhaalt in dat verband twee van zijn voorstellen: een sluitende en veilige vertrekprocedure en het uitschakelen van agressie ten gevolge van fraudegevoelige vervoerbewijzen (met name invulpassen zoals de Go Pass). “We kijken uit naar een constructieve samenwerking”, besluit de socialistische spoorbond.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer