© Brecht Van Maele

Werkgevers vragen opleidingen speed pedelec: “Er zijn nog veel te veel vragen”

We fietsen spectaculair vaker, en daarmee stijgt ook het aantal fietsongevallen sterk. Bedrijven willen hun personeel daartegen wapenen. Vooral de gebruikers van speed pedelecs.

Christoph Meeussen

De fiets is aan stevige klim bezig. In twaalf jaar is het aandeel fiets in het woon-werkverkeer met bijna 40% gestegen. Leasefietsen spelen daarbij geen onbelangrijke rol. Er zouden er nu enkele tienduizenden rondrijden. Dat bleef niet zonder gevolg. in vier jaar steeg volgens verzekeraar KBC het aantal fietsongevallen met 47%. En volgens verkeersveiligheidscentrum VIAS was 2018 een “dodelijk jaar voor de tweewielers”, met 44 fietsdoden. Die stijging was er trouwens alleen in Vlaanderen en Brussel.

LEES OOK: (+) Medezaakvoerder van bekend Spaans restaurant in Antwerpen overleden na ongeval met speed pedelec

De Fietsersbond wijst voor het stijgend aantal fietsongevallen naar onze gebrekkige infrastructuur. Zowel gewone fietsen, elektrische fietsen en speed pedelecs, bakfietsen en fietskoeriers gebruiken allemaal dezelfde en beperkte infrastructuur.

Zwaardere ongevallen

Wie botst met een speed pedelec, riskeert zwaardere letsels dan met een gewone (elektrische) fiets, en kan al snel wekenlang uitliggen. Voor sommige bedrijven, bijvoorbeeld in de Antwerpse haven, een reden om geen speed pedelecs toe te staan. Andere voorzien dan weer in opleidingen.

Ondernemer Rembrand Neirinckx, die de fietsnieuwssite VivoCyclo.com runt, stort zich op die markt met opleidingen voor speed pedelecs. Zijn project ‘Vlaamse proactieve fietser” gaat volgende maand van start. “Ik zie dat er nood aan is. Verkopers en leasingmaatschappijen hebben enorm veel werk en zien het niet zitten om ook nog te moeten lesgeven. De interesse is er zeker ook in Antwerpen, waar het fietsgebruik in de lift zit. Met de uiterst drukke Ring is mobiliteit daar uiteraard een belangrijke topic”, aldus Neirinckx.

“We gaan werknemers informeren over wat hoffelijkheid is in het verkeer. Het is niet omdat je een snelle fiets hebt, dat je dat ook per se moet tonen. Maak er ook geen wedstrijd van tussen collega’s. Wat is goede zichtbaarheid, welke regels moet je volgen, wat moet je doen bij een ongeval ... Het uitgangspunt is dat fietsen vandaag een ander vervoersmiddel is dan vroeger, maar ook dat de infrastructuur er nog niet altijd is om veilig op het werk te raken.”

Vragen

“Er leven heel wat vragen”, zegt Neirinckx. “Mag je als fietser 45 per uur in een zone 30? Waar moet je precies fietsen? Wat zijn de voorrangsregels?. Voor een speed pedelec zijn de regels soms ook net wat anders dan voor gewone fietsers (speed pedelecs mogen bijvoorbeeld alleen maar een eenrichtingstraat in rijden als een bord dat aangeeft, red.).

Samen met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde gaat Neirinckx opleiders uitwisselen, die de sessies geven. Het gaat daarbij onder meer over hoffelijkheid.

Oogcontact

“In elk geval is het goed om te communiceren met anderen. Probeer conflicten te vermijden door oogcontact te zoeken en aan te geven wat je van plan bent, al was het maar door licht de hand uit te steken”, aldus nog Neirinckx. “En voor gewone fietsers: probeer niet te schrikken. Je hebt je plaats in het verkeer en je mag die houden.”

Neirinckx beseft dat de infrastructuur in ons land vaak niet aangepast is. “In het buitenland zie je veel inspirerende voorbeelden, zoals in Utrecht bijvoorbeeld. Hier zitten we met veel regionale besturen en soms ook met mensen die geen stukje voortuin willen afgeven voor een fietspad. Spijtig, want zo’n fietspad kan de waarde van hun woning net omhoog helpen. En wat gebruikers van speed pedelecs betreft: ga voor je vertrekt al eens na wat de beste fietsroute is, met goede fietspaden, zo weinig mogelijk auto’s en – waarom niet – door de natuur. Fietsen moet vooral leuk blijven.”