Amper 23 op 500.000 werknemers ruilden hun bedrijfsauto al voor cashvergoeding
Hr-dienstenbedrijf SD Worx telt tot dusver amper 23 werknemers, uit 22 bedrijven, die hun bedrijfswagen ingeruild hebben voor een cashvergoeding. Dat schrijft De Tijd vandaag. SD Worx begeleidt bijna 24.000 bedrijven met meer dan 500.000 werknemers met een bedrijfswagen.
Een bedrijfswagen inruilen voor een licht belaste vergoeding in cash, met die maatregel wil de federale regering de files terugdringen. Maar twee maanden na de invoering lokt de 'cash for car'-regeling dus allesbehalve een stormloop uit. "Voorlopig hebben 23 werknemers van 22 bedrijven hun bedrijfswagen ingeruild voor een cashvergoeding", zegt Veerle Janssens van SD Worx in De Tijd.
Bij concurrent Acerta, die 40.000 bedrijven in portefeuille heeft, klinkt hetzelfde verhaal. "We stellen vast dat de interesse heel erg mager is", zegt directeur Dirk Wijns in de krant. "We krijgen heel weinig vragen van bedrijven over cash for car. Het aantal dossiers waarin het systeem wordt gebruikt, kunnen we op twee handen tellen. We worden absoluut niet overdonderd."
"Natuurlijk werkt cash for cars niet"
Oppositiepartij sp.a vindt het vanzelfsprekend dat de regeling cash for cars niet werkt, omdat er wordt geprobeerd een fiscaal probleem op te lossen met een ingreep op mobiliteitsvlak. Dat zegt Vlaams fractieleider Joris Vandenbroucke.
Het probleem van te hoge lasten op arbeid kan volgens de socialisten enkel kan worden opgelost met een grote fiscale hervorming. Een forse verlaging van de lasten op arbeid zal ervoor zorgen dat er geen fiscale vluchtwegen meer moeten worden gezocht in de vorm van bedrijfswagens of mobiliteitsbudgetten. Inkomsten uit vermogen moeten op dezelfde manier worden belast als inkomsten uit werk.
Daarnaast is er een mobiliteitsbeleid nodig dat autobezit voor zoveel mogelijk mensen overbodig maakt. Sp.a laakt dat er wordt bespaard op het spoor en op De Lijn, terwijl er wel miljoenen worden uitgetrokken om nieuwe spitsstroken aan te leggen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
60 euro betalen voor slechts een paar minuten surfen: zo betaal je je niet blauw aan telecom op reis
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
PREMIUM37
Olieprijs stijgt naar hoogste niveau in maanden, wat betekent dat voor uw tankbeurt en kost van stookolie?
De prijs voor ruwe olie noteert de hoogste koers in maanden. En dat laat zich ook voelen aan de pomp, waar de maximumprijs voor diesel morgen bijna 4 cent per liter duurder wordt. Wat is er aan de hand? En is dit een voorbode van duurdere tankbeurten? “Het was al een verrassing dat het zo lang relatief rustig bleef.” -
-
vacature.com
Waarom de bedrijfswagen afschaffen de file niet noodzakelijk oplost
-
4 op de 10 Belgen zouden bedrijfswagen inruilen voor loonsverhoging
Bijna 40 procent van de Belgen zou een bedrijfswagen willen inruilen voor een loonsverhoging. Maar met dat geld zou bijna de helft van hen een eigen kleine auto kopen. Dat blijkt uit een bevraging van Partena Professional. “Een cash for car regeling zonder meer zal dus weinig effect hebben op het mobiliteitsprobleem”, klinkt het. -
PREMIUM
Bedrijfswagen of cash?
De langverwachte cash-for-car-regeling is eindelijk in werking. Dat betekent dat u uw bedrijfswagen kunt inruilen voor extra loon per maand. Bedoeling is dat er uiteindelijk minder firmawagens rondrijden, wat goed is voor zowel het milieu als de mobiliteit. Volgens de overheidsdienst mobiliteit zal het effect desondanks beperkt blijven, want het voorspelt dat slecht 3 tot 9% van de gezinnen hun bedrijfswagen zullen inruilen. Hoe zit dat voor u: wint u bij die 'cash-for-car'-regeling? Maak mee de berekening en ga het na in zes stappen. -
Bart De Wever: "We gaan eindigen bij rekeningrijden, ook al is het niet populair"
-
vacature.com
Iedereen minstens één dag per week niet met de auto naar het werk
-
PREMIUM
1 op 7 bedrijfswagens rijdt nooit naar het werk
-
Livios
Zonnepanelen en thuisbatterij met stekker straks ook in België toegelaten? “Lagere kosten, maar ze leveren minder op”
Kleine thuisbatterijen en zonnepanelen met een stopcontactstekker: ze bestaan, maar of je ze in België ook mag gebruiken, is niet duidelijk. Synergrid, de Belgische netbeheerderskoepel, wil daar verandering in brengen, omdat de vraag vanuit de markt zou toenemen. Maar is dat echt zo? Zijn de toestellen veilig en voordelig? En kun je ze in elke woning gebruiken? Bouwsite Livios vroeg het aan energie-expert Dirk Van Evercooren. -
PREMIUM
Bereken of u wint met de cash-for-car-regeling: bedrijfswagen of cash?
90 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLuc Hermans
peter colson
André Van Laethem
Johan Billiet
Roy Coocks