Honderden Duitse Tesla-eigenaren moeten subsidie terugbetalen
Ruim duizend Duitse eigenaren van een Tesla moeten een overheidssubsidie van 2.000 euro terugbetalen. Hun elektrische auto blijkt duurder dan de maximumprijs van 60.000 euro die gold als grens voor de vergoeding. Dat heeft het overheidsorgaan Bafa, dat de milieusubsidies beheert, aangekondigd.
Tesla zal het bedrag voor zijn Duitse klanten terugbetalen en zal de uitspraak aanvechten
De regeling is bedoeld om de aanschaf van elektrische auto’s te stimuleren. Maar voertuigen boven de 60.000 euro waren uitgezonderd. Tesla bood een uitgeklede versie van zijn Model S aan voor minder dan dat bedrag, maar volgens Bafa was deze uitvoering in de praktijk niet leverbaar, waarop de subsidie is ingetrokken. De 1.050 eigenaren ontvangen een brief waarin staat dat ze het ontvangen bedrag moeten terugstorten.
Tesla zegt dat het de auto wel heeft aangeboden en dat het model ook gewoon aan Duitse klanten is geleverd. Het bedrijf zegt niet om hoeveel exemplaren het gaat. Tesla gaat tegen de uitspraak in beroep. Klanten die na 6 maart een Tesla hebben gekocht, komen wel in aanmerking voor de subsidie, aldus Bafa. Waarom deze klanten wel gebruik kunnen maken van de regeling, is niet duidelijk.
Volgens de Amerikaanse automaker is de grens van 60.000 euro ingesteld om de verkoop van concurrenten voor Duitse e-auto’s te ontmoedigen. Tesla zal het bedrag voor zijn Duitse klanten terugbetalen en zal de uitspraak aanvechten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Elon Musk gebruikt geschift argument om niet te getuigen in Tesla-zaak, maar dat pakt niet bij rechter
-
Stellantis boekt recordwinst van 16,8 miljard euro in 2022
Autogroep Stellantis, ontstaan uit de fusie tussen PSA en Fiat-Chrysler, heeft vorig jaar een recordnettowinst van 16,8 miljard euro geboekt. Het gaat om een toename met 26 procent voor het tweede bestaansjaar van de groep. -
Chinese automerken OMODA en JAECOO komen in zomer naar ons land
De Chinese autogroep Chery wil zijn automerken OMODA en JAECOO deze zomer lanceren op de Belgische markt. De autobouwer wil van start gaan met 10 showrooms in ons land, op termijn moeten dat er 20 worden. Chery mikt voor het eerste jaar op een marktaandeel in België van 1,5 procent, of al snel zowat 6.000 wagens. Dat heeft Derek Du, managing director voor de Benelux, gezegd in een gesprek met Belga. -
-
Europese dieselauto's stoten te veel stikstof uit
-
Voormalig Audi-topman gaat ondanks schuldbekentenis in beroep in 'dieselgate'-zaak
Rupert Stadler, voormalig topman van de Duitse autobouwer Audi, gaat in beroep tegen zijn veroordeling in het fraudeproces rond ‘dieselgate’, dat gaat over het installeren van sjoemelsoftware in dieselauto’s. Dat heeft het Duitse gerecht vandaag bekendgemaakt. -
Nog een nieuw Chinees automerk te koop in Europa, te midden van controverse
Een nieuw automerk is te koop in Europa. Zeekr, een producent van elektrische wagens uit de Geely-stal, maakt de oversteek vanuit China. Daarmee wordt de invloed van de Chinezen op onze automarkt alweer een beetje groter. -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
Volvo Cars bouwt begin 2024 laatste dieselwagen
-
KIJK. Dit is nu de duurste nieuwe auto ter wereld
Het Britse luxemerk Rolls-Royce heeft met de Arcadia Droptail de duurste auto ter wereld gepresenteerd. De auto heeft 28,5 miljoen euro gekost en het interieur doet denken aan een luxe jacht. -
Independer
Hoeveel krijg je van je verzekering bij een ‘perte totale’ van je auto?
Er zijn drie verschillende manieren om de waarde van je auto vast te leggen. Waarin verschilt de cataloguswaarde van de inruilwaarde? Wat is de dagwaarde? En wanneer is welke waarde belangrijk? Independer.be zoekt het uit. -
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
11 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGeert Landsman
Abdel Nasser
Matt Casters
LUC USEWILS
Jan Tielens