Noodlanding voor Pauwels en Vermote na ploegstage: renners komen met schrik vrij
WielrennenValpartijen, schaafwonden en breuken: de gemiddelde coureur is wel wat gewend. Maar een noodlanding? Dat was toch even schrikken voor Julien Vermote (28) en Serge Pauwels (34).
De twee renners van Dimension Data keerden maandag terug van een ploegstage in Zuid-Afrika. Hun KLM-vlucht vanuit Kaapstad naar Amsterdam werd voortijdig afgebroken: het vliegtuig moest een noodlanding maken in Nice. “Het was rond 9 uur”, zegt Pauwels. “Ik had vrij goed geslapen en het ontbijt werd opgediend. Plots merkte ik dat we heel snel gingen dalen. Even later meldde de piloot dat er een rookdetector was afgegaan in het bagageruim en dat we een noodlanding zouden maken.”
Brand aan boord van een vliegtuig is bijzonder gevaarlijk. Vermote heeft een vriend die piloot is bij Emirates en die vertelde hem dat er niet getreuzeld wordt als zo’n alarm afgaat. “Een brand in een vliegtuig is heel moeilijk onder controle te brengen, legde hij me uit. Het vuur kan zich heel snel verspreiden. In principe moet je binnen de zeventien minuten aan de grond staan of het is te laat. Ik kan dus alleen maar blij zijn dat de bemanning zo snel gereageerd heeft.”
Het vliegtuig zakte 1.500 meter per minuut — “Dat is de de Mont Ventoux afdalen in één minuut”, rekent Vermote uit. Ondertussen werd de brandblusinstallatie in het vrachtruim geactiveerd en werd het compartiment zuurstofarm gezogen. Achteraf bleek het loos alarm, maar dat wisten Pauwels en co. op dat moment natuurlijk nog niet. “Het was toch schrikken. Je hebt zoiets nog niet meegemaakt en er is veel onzekerheid. De piloot klonk kalm, maar ik zat vlak bij de nooduitgang en ik had de indruk dat de stewardess recht tegenover me gebedjes aan het prevelen was. Dan word je toch wat ongerust.”
Pauwels zag ook tassen en lepels van het ontbijt op de grond vallen door het snelle dalen. Hij omschrijft de situatie als “het begin van wat paniek zou kunnen worden”. Vermote zat iets verderop in het vliegtuig en had een minder goed overzicht. “Ik zag wel dat de stewardessen alle eten rechtstreeks in de vuilbak gooiden. Ze gingen heel snel te werk. Daardoor besefte ik dat het niet om te lachen was. Maar al bij al was ik vrij kalm. Ik was content om op de grond te staan, maar het is niet dat ik de schrik van mijn leven heb gepakt.”
Drieënhalf uur na de noodlanding in Nice gingen de twee ploegmaats opnieuw aan boord van hetzelfde vliegtuig richting Amsterdam. “Daar hadden we wel vertrouwen in”, zeggen ze allebei. “Je weet dat zo’n maatschappij nooit risico’s gaat nemen en een vliegtuig alleen laat vertrekken als het honderd procent veilig is.”
Het enige ongemak was dat hun bagage in Nice moest achterblijven. Normaal gezien wordt die morgen bij hen aan huis terug afgeleverd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
-
7
UCI stelt nieuwe Wereldbeker veldrijden voor: gebalder, minder manches en géén trip naar VS meer
De Internationale Wielerunie UCI heeft de kalender van de Wereldbeker veldrijden voor volgend seizoen bekendgemaakt. Die wordt lichtjes afgeslankt en wordt over een kortere tijdspanne afgewerkt. En opvallend: de trip naar de VS verdwijnt. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
-
16
Remco Evenepoel spreekt voor het eerst sinds zware crash: “Volgende week beginnen we aan de voorbereiding op de Tour”
-
“Hij salueerde als Sinterklaas. Dat vergeet ik nooit”: ‘Wuyts & Vlaeminck’ maakt eindbalans van het wielervoorjaar op
Nu het voorjaar erop zit, blikt onze wielerpodcast ‘Wuyts & Vlaeminck’ terug op de voorbije weken en maanden. Met enkele evidente maar pertinente vragen, uitvoerig besproken door host Stijn Vlaeminck, HLN-analist Michel Wuyts en Sep Vanmarcke, Nathan Van Hooydonck, Greg Van Avermaet en Jan Bakelants. Mathieu van der Poel of Tadej Pogacar als renner van het voorjaar? Wat was hét moment uit de reeks Omloop tot Luik? En van wie of wat hadden ze meer verwacht? “Als je ziet hoe ze vroeger met furore uitblonken op die kasseien... Dan doet dit nu pijn aan de ogen.” -
PREMIUM8
Tadej Pogacar tegen de rest, de ongelijke strijd tussen aardse wezens en een alien: “Blij dat hij weg was”
Mathieu van der Poel, Tiesj Benoot, Mauri Vansevenant, Richard Carapaz en co: aardse wezens waren het in Luik-Bastenaken-Luik. Waar ze met de moed der wanhoop een ongelijke strijd uitvochten met een alien van de planeet UAE: Tadej Pogacar (25). De apocalyps was compleet. Wat moet dat straks worden in de Giro? “’Dat hij maar snel weg is’, dacht ik. Dan kunnen wij voor de resterende podiumplaatsen koersen.” -
23
Victor Campenaerts en vriendin Nel in blijde verwachting van eerste kindje
-
PREMIUM5
Mauri Vansevenant tankt vertrouwen in Amstel, ondanks autorit van twaalf uur: “Enkel gestopt om te tanken en te plassen”
-
1
Kopecky eindigt voorjaar met 38ste plaats in Luik en is streng voor zichzelf: “Ik geef mijn campagne een zeven op tien”
Net zoals bij de mannen was bij de vrouwen de laatste klassieker van dit voorjaar van het goede te veel voor de wereldkampioene. Lotte Kopecky (28) eindigde achtendertigste na haar eerste kennismaking met koersen tussen Bastenaken en Luik. Een first date met optie op meer. “Met meer frisheid in de benen ligt ook deze koers binnen mijn mogelijkheden.” Grace Brown (31) won in de spurt van Elisa Longo Borghini (32) en Demi Vollering (27). -
12
Apocalyptische omstandigheden in de Waalse Pijl, Skjelmose moet onderkoeld worden weggedragen naar ploegbus
Het was vandaag afzien in de Waalse Pijl. De renners moesten de laatste honderd kilometer afronden in helse omstandigheden. Renners zoals Pidcock, Matthews, Teuns en vele andere schaduwfavorieten moesten opgeven door het weer. -
PREMIUM
Kinesist waarbij Evenepoel en Van Aert revalideren geeft inkijk in hun herstel: “Twee dagen na hun operatie stond ik al bij hen thuis”
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer