Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Fiscaal érg voordelig, maar misbruik is ook mogelijk”: hoe regel je best je erfenis als je een latrelatie hebt?
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
Vragen gasten bij je thuis vaak om het wifiwachtwoord? Gelukkig is het vandaag kinderspel om dat wachtwoord te delen en hoef je niet meer telkens op zoek naar het boekje van je provider – omdat niemand erin slaagt dat complexe wachtwoord te onthouden. Maar hoe makkelijker het delen van je wifinetwerk is, des te meer risico’s eraan verbonden zijn. Independer.be verklaart. -
49
Vorig jaar recordbedrag aan erfbelasting geïnd in Vlaanderen: CD&V en Vooruit zinnen op hervorming
Met bijna 1,85 miljard euro, werd afgelopen jaar een recordbedrag aan erfbelasting geïnd in Vlaanderen. Dat schrijft ‘De Zondag’ op basis van cijfers die Vlaams Parlementslid Katrien Schryvers (CD&V) opvroeg aan bevoegd minister Mathias Diependaele (N-VA). -
-
PREMIUM
“Voor tweedehands mobilhome betaalden we 50.000 euro”: waar geeft wegentoezichter Kris zijn geld aan uit?
-
Mijnenergie
Waar kan je de lagere energieprijzen meteen voor enkele jaren vastleggen?
De stroom- en aardgasprijzen liggen vandaag een pak lager dan tijdens en na de energiecrisis. Als consument wil je die gedaalde prijzen mogelijk voor een lange tijd vastklikken. Alleen lijkt het erop dat de energieleveranciers niet meteen willen helpen. Mijnenergie.be vond één leverancier met een contract voor twee jaar én een buitenbeentje op de markt. Maar zijn die opties wel interessant? -
PREMIUM12
Deze bezoekers van de Belastingmarathon spaarden bijna 10.000 euro uit: “Alsof ik de lotto gewonnen heb”
De Belastingmarathon van HLN en VTM Nieuws – zaterdag in het DPG-gebouw in Antwerpen én online – was een succes. Twaalf uur lang hebben zestig fiscaal experten maar liefs 1.341 mensen geholpen met hun belastingaangifte. Samen konden ze 217.402 euro recupereren. Onder anderen deze vier bezoekers liepen op wolkjes weer buiten. Waarop konden zij besparen? “Met dit geld ga ik een mooie reis maken.” -
Independer
Surfen en streamen we binnenkort allemaal op wifi 6? En wanneer mogen we wifi 7 verwachten?
-
HLN Shop
Vanop afstand je pakje in ontvangst nemen? Dit zijn de voordelen van een videodeurbel
-
“Eenjarige staatsbon was geen product voor de rijken”
De eenjarige staatsbon waarmee ons land vorig jaar bijna 22 miljard euro heeft opgehaald, is wel degelijk ook een product voor de kleine spaarder gebleken. Dat zegt topman Jean Deboutte van het Agentschap van de Schuld. Zo schreven meer dan 76.000 mensen in voor minder dan 5.000 euro. “Het was geen product voor de rijken”, aldus Deboutte. Na twee dagen inschrijvingen op de nieuwe staatsbon is al voor 103 miljoen euro ingeschreven. -
Booking.com “blijft consumenten misleiden”: “Vakantiegangers worden opgejaagd met leugens”
Boekingwebsites Booking.com en Agoda.com, allebei onderdeel van Booking, blijven consumenten misleiden. Dat oordeelt de Nederlandse Consumentenbond, de tegenhanger van Testaankoop. De websites tonen nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onder druk door schaarste te suggereren die er niet is. Nochtans had Booking in 2020 beloofd om die punten aan te pakken. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd