© Photo News

Internetreus Alibaba komt naar Luik

Alibaba komt naar Luik. En met het bedrijf heel wat Chinese producten, maar ook de mogelijkheid voor Europese bedrijven om zich op de Chinese markt te wagen. Want de Chinese middenklasse wil Europese kwaliteit.

Karsten Lemmens

De Chinese internetgigant Alibaba gaat zijn Europese hub bouwen in Luik. In mei raakte al bekend dat Luik op de shortlist van zes steden stond om een van de ‘global hubs’ te worden van Cainiao Networks, de logistieke dochter van Alibaba. Na een bezoek van topman Jack Ma aan premier Michel in juli leek de zaak beklonken. Maar plotse avances van Nederland maakten België zenuwachtig.

Nu zou de kogel door de kerk zijn. In een officiële reactie zegt Alibaba dat er “geen verdere details zijn mee te delen op dit moment”. Maar in de krant L’ Echo bevestigt Terry von Bibra, topman Europa voor Alibaba, dat het Luik wordt. Wat later volgde premier Michel op Twitter: “Na verschillende ontmoetingen met Jack Ma is de investering van Alibaba in Luik bevestigd”, stelde hij. “De aantrekkelijkheid van België heeft hem overtuigd.”

De luchthaven van Luik-Bierset, die al druk gebruikt wordt als vrachtluchthaven, zal zo de Europese luchthub van Alibaba worden. De komst naar Luik past in de strategie van het Chinese bedrijf om een wereldwijde afzetmarkt te creëren. Zo is het verkoopsplatform AliExpress nu al in België actief. “In eerste instantie zullen ze vanuit de hub proberen om hun activiteiten uit te breiden”, zegt Bart Horsten, expert zakendoen in China, vanuit Shanghai. “Maar op termijn zullen ze ook Belgische en Europese producten voor de Chinese markt zoeken.”

Voedselschandalen

Want bij de sterk groeiende kapitaalkrachtige middenklasse in China is de vraag naar Europese producten groot. Toch blijft het voor Europese bedrijven moeilijk om die markt te ontginnen. “Zo’n hub kan mogelijkheden bieden, onder meer door geconsolideerde zendingen richting China. Eén pak pralines of één krat bier naar daar sturen is een dure zaak. Zo’n hub maakt het mogelijk om logistiek sneller te werken en kosten optimaler te benutten.”

Volgens Horsten is de Chinese consument vooral geïnteresseerd in Europese voeding, omdat ze hun eigen producten – na tal van schandalen – nog amper vertrouwen. Ook luxemerken zijn er gegeerd. “Daarvan heeft België er niet zo veel”, zegt Horsten. “Maar ze zijn ook geïnteresseerd in unieke, authentieke producten die je in China niet vindt.”