Analisten in The Paddock blikken vooruit op Formule 1-seizoen: “In het begin zal er geen maat staan op Mclaren”
Komend weekend start in het Australische Melbourne het nieuwe Formule 1-seizoen. In de F1-podcast The Paddock blikken Dennis Xhaët, Sam Dejonghe en autosportingenieur Jos Claes uitgebreid vooruit op het nieuwe seizoen in de koninginnenklasse van de motorsport.
“Niet Ferrari, maar McLaren wordt het team om in de gaten te houden”
Met zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton haalde Ferrari in het tussenseizoen een schat aan ervaring binnen. Maar volstaat dat ook voor de iconische renstal om nog eens gooi te doen naar het kampioenschap? “In het begin van het seizoen zal er vooral geen maat staan op McLaren”, denkt Jos Claes. “In de loop van het seizoen zal Ferrari wel weer periodes hebben waarin ze meedoen - dat hoop ik althans - maar ik zie toch McLaren als dominante factor.”
We mogen ons volgens de analisten dan ook niet laten misleiden door het huidige optimisme bij de Italianen. “Bij Ferrari is er namelijk elke winter optimisme”, duidt Dejonghe. “Dat is er cultureel en historisch wat ingegroeid. Ik denk dat er wel verbeteringen zullen zijn ten opzichte van vorig jaar, maar McLaren is zeer sterk. Ze hebben vorig jaar ook de constructeurstitel gepakt, dus je zou denken dat zich dat met dank aan nieuwe verbeteringen nog zal doorzetten. Ook omdat hun longrunpace tijdens de testen in Bahrein zeer indrukwekkend was.”
LEES OOK. Daar is het groene licht: Cadillac wordt in 2026 elfde renstal in Formule 1
“Bij Ferrari zullen ze vooral races willen winnen, wie dat dan doet, maakt niet uit”
Door de komst van Hamilton heeft Ferrari, waar ook Charles Leclerc nog steeds de dienst uitmaakt, alleszins potentiële wereldkampioenen in de rangen. Maar wie gaat dan eerste viool spelen? “Ik denk dat Ferrari nog altijd hoopt dat ze met Leclerc eerst zullen winnen”, stelt Dejonghe. “Ze hebben Leclerc altijd opgehypt, dus ik denk niet dat ze nu met de komst van Hamilton het geweer meteen van schouder zullen veranderen. Ik denk dat - als de wagen performant is - ze misschien wel een voorkeur hebben dat Leclerc het dan gaat doen. Leclerc is de enige die daar al zoveel seizoenen zit en die mee gegroeid is met die wagen. Hij weet ook het best hoe die wagen in elkaar zit. Met Hamilton haal je wel iemand binnen met veel ervaring, maar ga je jouw strategie gaan aanpassen op basis van iemand die nog maar drie dagen met die wagen gereden heeft? Dat vind ik tricky.”
Claes is het daar evenwel niet helemaal mee eens. “De strategie is toch vooral races te proberen winnen en dan in de loop van het seizoen te zien wie het meeste kans maakt om wereldkampioen te worden. Ik denk evenwel niet dat het uitmaakt voor Ferrari wie dat dan zou zijn. Ik denk niet dat ze bij de start van het seizoen hun eieren in één mandje zullen leggen. Ze zullen het gewoon zo goed mogelijk proberen doen en een goede auto proberen ontwikkelen door goed samen te werken. Want zij weten ook wel dat McLaren momenteel de eerste viool speelt. En wie binnen het team dan de beste is, speelt volgens mij geen rol.”
“Er zijn wel wat vraagtekens bij Red Bull”
Titelverdediger Max Verstappen zal ongetwijfeld opnieuw een gooi willen doen naar de wereldtitel. Maar krijgt hij daar wel de auto voor? “Om mee te kunnen doen moet hij een wagen hebben die maximaal drie tienden trager is dan de McLaren”, aldus Claes. Dejonghe treedt hem daarin bij. “Enerzijds omdat Verstappen altijd in staat is om meer uit een auto te halen en anderzijds omdat hij erg goed is in het geven van feedback, waardoor je sneller stappen kan zetten doorheen het seizoen. Met Liam Lawson hebben ze ook een tweede driver die hopelijk betere presteert en zo meer relevante info kan delen dan zijn voorganger. Dan hebben ze twee mensen die info kunnen geven in plaats van twee. Maar er zijn wel wat vraagtekens bij Red Bull.”
Zo zou het volgens de analisten evengoed weleens kunnen kletteren tussen de twee ploegmaats. “Zeker als Lawson goed genoeg is om in de buurt te komen van Verstappen”, zegt Dejonghe. “Hij is immers niet iemand die zomaar mooi zal volgen.” In het verleden hadden de ploegmaats van Verstappen het vaak moeilijk naast de Nederlander. Is Lawson dan niet hetzelfde lot beschoren? “Hij heeft gelobbyd voor deze plek en heeft de plek gekregen, dus een vergiftigd geschenk is het alleszins niet. Maar het is wel een feit dat Helmut Marko, de ploegadviseur bij Red Bull, iemand is die mensen een kans geeft en dan moet je ongeveer zo goed zijn als de beste van het veld, in deze Max Verstappen. En ben je dan niet goed genoeg, dan krijgt iemand anders zijn kans.”
“Antonelli heeft meeste intrinsieke talent van alle nieuwkomers”
Niet alleen bij Red Bull, maar ook bij Mercedes zijn er vooralsnog vraagtekens. “Het is vooral de vraag of ze hun performance in warmere omstandigheden hebben kunnen verbeteren” aldus Dejonghe. “Dat zullen we in Australië hopelijk wel snel zien. Met Andrea Antonelli zit je ook met een achttienjarige die volgens mij wel zeer goed is, maar toch ook foutjes zal maken. Je hebt niet de gevestigde waardes die andere teams wel hebben. Maar ik kijk wel uit naar Antonelli. Hij is heel jong en heel speels, maar hij straalt ook charisma uit.” Claes: “Hij maakt inderdaad nog wel fouten en er mankeren gemiddeld genomen nog wel 2 à 3 tienden. Antonelli heeft het potentieel om heel goed te zijn, wat mij betreft heeft hij zelfs het meeste intrinsieke talent van alle nieuwkomers, maar ik denk dat het beter was geweest om hem nog een jaar in Formule 2 te laten rijpen. Maar goed, wie hadden ze bij Mercedes dan moeten nemen?”
En wat met ploegmaat Russell dan? “Als zijn auto goed genoeg is, is hij klaar om mee te doen voor de wereldtitel”, denkt Claes. “Als hij een goed weekend heeft, benadert hij alleszins de perfectie, ook onder druk. Dus qua pilotage is het zeker goed genoeg”, treedt Dejonghe hem bij. Ook bij de Zilveren Pijlen wordt het niveau van de wagen dan ook doorslaggevend.
“Alpine best of the rest”
Onder de topteams zal in het middenveld ook opnieuw een stevige strijd woeden. Maar wie wordt dan the best of the reset? “Alpine misschien?” werpt Dejonghe op. “Die lijken inderdaad een stap gezet te hebben”, knikt Claes. “Aston Martin kent wat problemen en ook de rest kon nog niet echt overtuigen in de testen, dus Alpine is in dat opzicht de beste gok. Er waait daar een frisse wind, maar we moeten er ook niet onnozel over doen: het team staat in de etalage, dus de grote investeringen worden er niet meer gedaan. Is het dan een lucky shot dat ze toevallig een goede auto hebben gemaakt? Dat zou kunnen. Al hebben ze daar met Pat Fry een zeer bekwaam iemand rondlopen.”