23 augustus 2017 om 03:00
Luister naar

De kerk is een meidending

Het is zondagmorgen. De kinderen uit de groepen 7 en 8 zitten bij elkaar in het jeugdhonk van de kerk. Het is een drukte van jewelste. De jongens buitelen over elkaar heen en zijn druk met onderlinge krachtmetingen. De meiden praten met elkaar aan de tafel. Op het moment dat Jordi (12) tot de orde wordt geroepen verzucht hij: ‘Ik heb geen zin om mee te doen. De kerk is echt een meidending. Geloven is iets voor meisjes, zelfs de dominee draagt een jurk!’

Heeft Jordi gelijk? Is geloven iets voor meiden? Hij heeft wel een punt. Over de hele wereld zijn veel meer vrouwen christen dan mannen. Iets wat vermoedelijk al zo is vanaf de eerste jaren van het christendom. Dat geldt ook voor andere religies. Ook in moskeeën en tempels bestaat meer dan de helft van de gelovigen uit vrouwen. Bladen als Happinez worden vooral door vrouwen gelezen en het zijn met name de moeders die het geloof lijken door te geven aan hun kids. Maar is daarmee alles gezegd? Heeft de vrouw meer een spirituele antenne of zitten jongens gewoon op een andere frequentie?

boys only

Ik moest aan de uitspraken van Jordi denken toen ik een paar weken terug de nieuwe SIRE-campagne zag. In een korte video wordt aan opvoeders de vraag gesteld: ‘Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?’ SIRE vindt de campagne noodzakelijk, jongensgedrag wordt namelijk te weinig gewaardeerd en het potentieel van jongens wordt onvoldoende benut. Uit een peiling van onderzoeksbureau MeMo² in opdracht van SIRE, blijkt dat 56 procent van de Nederlandse ouders met jongens het probleem herkent dat jongens niet genoeg ruimte krijgen, met als gevolg dat jongens onderpresteren. Daarnaast vindt meer dan driekwart van de ouders met jongens dat het onderwerp meer aandacht moet krijgen.

Over het algemeen wordt er door volwassenen verwacht dat kinderen zich rustig gedragen, goed luisteren en stil zitten. Terwijl jongens meer leren door te ontdekken, te experimenteren, risico’s te nemen, veel te bewegen. Dat geldt voor thuis, de klas en in de kerk. Want Jordi is niet de enige die baalt van de kindernevendienst. Hoeveel jongens zijn er inmiddels afgetaaid in de kerk omdat de knutselwerkjes, toneelstukjes en softe praiseliedjes niet heel erg aansluiten bij de leefwereld van de jongen? Waarschijnlijk stopt het daar trouwens niet. Hoeveel volwassen mannen zitten er op zondagmorgen verveeld in de kerk?

zondagse broek

Als symbool voor de campagne is er een trouwens een heuse onverwoestbare broek ontwikkeld: Broekie. Met deze broek krijgen jongens de ruimte om te leren door te proberen. De broek bestaat uit een supersterke kunststofvezel op basis van polyethyleen. Deze stof is vijftien keer sterker dan staal volgens de makers en dat komt goed uit. Ik stel voor dat we deze broek bestempelen als de zondagse broek en onze jongens deze laten aantrekken naar de kerk. Maar er is meer nodig dan een nieuwe zondagse broek. Hoeveel mannelijke rolmodellen hebben de jongens in de kerk? Laten we bijvoorbeeld het aantal vaders eens tellen dat is betrokken bij het kinderwerk. Wordt het kinderwerk niet veel te veel overgelaten aan het vrouwelijke geslacht?

Daarom bij deze een oproep aan alle mannen die minimaal twee keer per zondag geeuwen tijdens de dienst. Je hoeft je echt niet te vervelen op zondagmorgen. Pak de handschoen op, stap in de ring. Kom in beweging en ga meedoen in het kinderwerk van de kerk. Nee, niet om drie kwartier liedjes te zingen of een knip- en plakwerkje te doen! Want wat als we nu eens moestuinen aanleggen om de gelijkenissen van Jezus te snappen? Katapult leren schieten zoals David bij Goliath, les krijgen van een schaapherder, fikkie steken om de afgoden te verbranden of actievoeren zoals een echte profeet?

Dikke kans dat er ook flink wat meiden blij zijn met deze nieuwe benadering.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen heb zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.

Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.

Nienke Hofsink

De Bijbel leert dat slaven geen slaven blijven. Wat kunnen wij daarmee?

Je bent dus zondig? Gebruik dat niet als excuus om niet te veranderen, schrijft Nienke Hofsink. 'Er is een ander leven mogelijk, van gerechtigheid, vrede en vreugde.'