© belga, jvdp

“GAS-boete? Wij praten gewoon”: Zandhoven is de enige gemeente in de provincie die niet moet weten van boetesysteem

Nu de gemeente Ranst officieel heeft aangekondigd dat ze GAS-boetes zal invoeren, is Zandhoven de laatste gemeente in onze ­provincie die geen heil ziet in het boetesysteem. “Tot op heden heb ik niet het gevoel dat wij dit nodig hebben”, vindt de laatste der Mohikanen, burgemeester Luc Van Hove (CD&V).

Elien Van Wynsberghe

Burgemeester Van Hove heeft net een frisse boswandeling achter de rug wanneer we hem iets later dan afgesproken aan de lijn krijgen. “Bij zo’n mooi weer kom je altijd veel volk ­tegen”, excuseert hij zich. Van Hove gaat zijn derde legislatuur als burgemeester in en staat dus al twaalf jaar aan het hoofd van zijn gemeente. En daar past het systeem van de GAS­-boetes niet, vindt hij.

“We hebben de noodzaak nog niet ondervonden om ze in te voeren”, vertelt Van Hove. “Het is niet zo dat je door met GAS-boetes te werken geen hondenpoep op je stoep hebt. We leven in een samenleving waarin alles in ­regels en wetten wordt gegoten. Ik ben van mening dat het gezond verstand moet heersen.”

Autonomie

En dat lijken de Zandhovenaars prima te vinden. “Luc, we gaan daar toch ook niet mee beginnen, hé?”, was de reactie toen bleek dat Ranst, waarmee Zandhoven samen een politiezone vormt, met het GAS-systeem gaat werken. “Het is natuurlijk leuk als in een politiezone dezelfde regels van kracht zijn, maar noodzakelijk is het niet. Wij hebben autonomie en zijn niet van plan om te beknotten en met de vinger te wijzen. En dat is geen waardeoordeel. Elke gemeente moet naar zijn eigen prioriteiten kijken.”

In Zandhoven is een van die prioriteiten de sociale controle. “Wij kennen 80 à 85% van onze 13.000 inwoners. Dat is het voordeel van gelegen te zijn in landelijk gebied”, vertelt Van Hove. “Dan wil je echt niet degene zijn die hinder veroorzaakt. ­Iedereen weet dat sluikstorten niet mag en dat als je hond iets achterlaat op de stoep, je dat opruimt. Wordt ons gemeld wie zich daar niet aan houdt, dan gaan we met die persoon praten. Of we sturen een briefje met de boodschap: we weten dat u dit doet, stop daarmee.”

En dan is het voor Van Hove belangrijk dat de sociale lijm in zijn gemeente goed kleeft. “Door met elkaar te praten, raken al heel wat problemen opgelost. Als iemand op zondag zijn gras afrijdt, kan een buur hem daarop aanspreken. Maar misschien heeft die persoon wel een goede reden om dat op zondag te doen.”

Enige redmiddel?

Toch lijkt de deur ook in Zandhoven op een kier te worden gezet voor het GAS-systeem. “In het centrum willen we ‘tijdelijk parkeren’ invoeren. Misschien is in dit specifiek geval een GAS-boete wel het enige redmiddel opdat de beperkte parkeertijd gerespecteerd wordt. Want op zoiets is de sociale controle veel minder sterk. Maar op een andere manier zie ik het uitschrijven van GAS-boetes helemaal niet zitten. Wij zijn een gemeenschap van mensen met gezond verstand.”

GAS in cijfers

  • 92% van de Vlaamse ­gemeentes past de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) toe.
  • GAS-boetes worden vooral gebruikt om sluikstorten, ­hondenpoep of nachtlawaai ­tegen te gaan
  • In de grote meerderheid van de gemeenten bedraagt een GAS-boete tussen de 70 en de 150 euro.
  • In 7 op de 10 gemeenten kun je een GAS-boete krijgen vanaf 16 jaar, in 1 op de 5 vanaf 18 jaar. Slechts 8% legt de lat op 14 jaar.
  • In Antwerpen, waar de leeftijdsgrens al vijf jaar op 14 jaar ligt, kregen in 2017 263 jongeren een GAS-boete, zo’n 4% van de populatie.