Ziggo kondigde onlangs aan dat de tarieven voor internet, telefonie en televisie per 1 juli weer met 2,5 procent omhooggaan, zoals elk jaar. Vodafone voert traditioneel in oktober een prijsverhoging door.
Maar met die prijsverhogingen jaagt Ziggo steeds meer klanten weg. Het tempo waarin het bedrijf klanten verliest neemt flink toe. In drie jaar tijd zag Ziggo bijna 300.000 klanten vertrekken, van wie 155.000 in het afgelopen jaar.
Desondanks heeft VodafoneZiggo in het eerste kwartaal 1,6 procent meer omzet gedraaid. De omzet kwam uit op ruim 1,1 miljard euro.
Dat laat zien dat de prijsverhogingen die VodafoneZiggo doorvoert steeds minder effect hebben op de omzetgroei. Ziggo voerde vorig jaar juli een forse prijsverhoging van 8,5 procent door en Vodafone verhoogde de prijzen met 10 procent. Het gevolg daarvan is dat steeds meer klanten vertrekken.
Volg het nieuws over VodafoneZiggo
Ziggo loopt leeg
Het aantal klanten van Ziggo daalt al jaren, maar die afname raakt steeds meer in een stroomversnelling. In drie jaar tijd hebben bijna 790.000 Ziggo-klanten hun vaste telefoonaansluiting opgezegd. Dat is ruim een derde van het totale aantal klanten met een vaste telefoonaansluiting in 2021.
Ook het aantal tv-klanten is hard gedaald. In een periode van drie jaar vertrokken bijna 320.000 televisieklanten - een krimp van 8,4 procent. Dat komt mogelijk ook doordat Ziggo de Formule 1-uitzendrechten verloor aan Viaplay.
Daarnaast zijn in drie jaar tijd ook nog eens ruim 170.000 internetklanten bij Ziggo vertrokken. Dat komt neer op een daling van 5 procent.
Bij Vodafone gaat het wel wat beter. In drie jaar tijd is het klantenbestand van de mobiele provider met bijna 420.000 klanten gegroeid. Maar nu zit er wel een rem op de groei. In het afgelopen jaar is het klantenbestand van Vodafone met iets meer dan 92.000 klanten gegroeid.
NUjij: Uitgelichte reacties