18 mei 2019 om 03:00
Luister naar

Column Adrian Verbree: Wonder boven wonder?

Toen hij zag dat Petrus en Johannes de tempel wilden binnengaan, vroeg hij om een aalmoes.

Handelingen 3:3

Het ND van 3 mei jongstleden bood een verslag van het katholiek-charismatische Celebrate Festival. ‘Tot eer van Jezus het water in’, kopte het artikel. Het voelde goed te lezen dat priester Koos Smits benadrukte dat het waterbad van een aantal dames geen doop mag heten. Het is een antwoord op de als baby ontvangen doop. Vorig jaar weigerde hij tijdens hetzelfde festival de wens te vervullen van deelnemers die de doop van een nog ongedoopte jongen zo mooi vonden dat ze zelf ook opnieuw gedoopt wilden worden. Smits: ‘Maar dat kan niet. Je kunt maar één keer de doop ontvangen, het is een geschenk van God.’ Amen.

Minder gelukkig was de preek van de evangelisch-protestantse Wim Hoddenbagh. Hoddenbagh ging in op het wonder uit Handelingen 3, de genezing van een verlamde die een vaste bedelplek had bij de zogenaamde ‘Mooie Poort’ van de tempel. Petrus en Johannes hebben geen goud of zilver, maar maken de naam van Jezus tot pasmunt. In Jezus’ naam zetten ze de vanaf zijn geboorte verlamde man op zijn voeten. Hoddenbagh: ‘Maar die genezing is niet het grootste wonder dat hier gebeurt. Het echte wonder gebeurde bij Petrus en Johannes, die de man al keer op keer hadden zien zitten, maar die nu, nu ze de Geest hadden ontvangen, die verlamde man pas echt zagen.’

Wonder boven wonder dus. Ik geloof er niets van. Wat hier voor bijbeluitleg moet doorgaan, is niet meer dan het resultaat van slecht lezen, fantaseren en niet doordenken. Lees zelf Handelingen 3 en u ziet dat Petrus en Johannes de man niet eens in beeld hebben. De man heeft oog voor hén en trekt expliciet hun aandacht. Hij vraagt om geld. Dán pas richten Petrus en Johannes hun blik op hem (vers 4). Hier kun je stoppen: Hoddenbagh heeft gewoon zijn exegetisch huiswerk niet gedaan.

Maar denk nog even door. Het lijkt me een redelijke aanname dat Petrus en Johannes in hun jaren met Jezus meer dan eens ook door de Mooie Poort de tempel zijn binnengekomen. Ze kunnen dan deze invalide hebben gezien. Maar wie kan zeggen dat zij toen geen oog voor hem hadden? Als dat lukraak van hen kan worden beweerd, hoe zit het dan met Jezus? Heeft Jezus die man dan ook keer op keer niet echt gezien? Dat zal Hoddenbagh vast niet willen beweren. Toch moet ook Jezus de man ‘keer op keer’ voorbijgelopen zijn. Kortom: we hebben geen flauw idee van wat er door Petrus en Johannes heengegaan is zo zij deze man al eerder opmerkten.

Ik leg hier de vinger bij omdat dit soort ‘bijbeluitleg’ vandaag helaas geen uitzondering is. Hoddenbagh levert een schoolvoorbeeld van het als kapstok gebruiken van een tekst voor iets wat die tekst niet zegt. Hij wil een verhaal vertellen over wat de Geest bewerkt. Prima, maar daarvoor laat hij de bijbeltekst buikpreken. Dan gebeuren er bijzondere dingen. Geen wonder.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Onze afkeer van hobbyvissen en waarom we toch blij waren dat onze zoon ging hengelen

‘Andere kinderen deden aan vandalisme, pikten snoep bij de Kruidvat, of waren gameverslaafd. Dan is vissen beter, denkt Annemarie van Heijningen, die zich gewetensbezwaard supporter noemt.

nd

Vieze sloten en rivieren zijn niet links of rechts. Ze moeten gewoon schoon

Met het koesteren van je wortels is niks mis. Je kunt pas Europeaan zijn als je weet waar je vandaan komt. En de Europese Unie is daarbij niet per se je vijand: ‘Brussel’ steunt de regio’s volop.’

Bram van de Beek is emeritus hoogleraar symboliek aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Een goede pastor zijn - dat kan alleen als het verdriet in je leven is gekomen

‘Je merkt aan een dominee of het verdriet in zijn leven is gekomen’, zei een bejaarde man lang geleden tegen Bram van de Beek, zonder levenservaring in zijn eerste gemeente. Die man had gelijk, weet hij nu.

Maria van Mierlo is schrijver, spreker, eindredacteur en retraitebegeleider. Ze leeft vanuit de cisterciënzer spiritualiteit.

Waarom je niet moet blijven drammen over wat er allemaal fout gaat in de moederkerk

Ik heb domweg geen zin in een column die keer op keer schettert over wat er fout gaat in de kerk, schrijft Maria van Mierlo. Maar het is wel zinvol ons eigen aandeel in de kerk onder ogen te komen. Wees extra alert.

Afbeelding

Zijn tieners en twintigers wel echt zo duurzaam? Blijkbaar is dat lastig en hebben ze de ruimte niet

Lang niet alle jongeren zijn bezig met duurzaamheid, observeert Alexander Bosma. Ze moeten zich namelijk al over zoveel dingen druk maken. Laten we hen daarom een leven gunnen, waarin minder ook genoeg is.

Jan Willem Wits

Er komen regels voor 'versterkte' gebedsoproepen. Hoe Geert Wilders een konijn uit zijn hoed toverde

Geert Wilders heeft echt niks tegen klokgelui. Wel tegen moskeeën. Jan-Willem Wits buigt zich over de afspraak uit het coalitieakkoord: ‘Er komt regulering van versterkte gebedsoproepen.’

 nd

Ik voel me niet geroepen iemand die voor euthanasie kiest, dapper te noemen

Euthanasie bij psychisch lijden wordt gepresenteerd als de goede dood, een waardig alternatief voor zelfdoding. Breng daar maar eens iets tegenin, schrijft Reina Wiskerke

Afbeelding

Thuis wacht de confrontatie met kinderen die niet willen lezen. 'Je laat goudklompjes liggen, kind'

Het was Gerjanne van Lagens droom om thuis een bank vol lezende kinderen en boeken te hebben, 'een plek in de luwte van dit leven'. Maar de werkelijkheid is anders. 'Ze trok haar neus op. Wat een saaiheid, zei ze.'

Afbeelding

'Soms denk ik: hoe ouder de muzikant, hoe beter.' In het spoor van Nits, Martyn Joseph en Neil Young

Bij sommige artiesten is ouder worden eerder een aanbeveling dan probleem, dat weten we al sinds Johnny Cash en Leonard Cohen. Maar ook dit nieuwe muziekjaar wisten breekbare stemmen columnist Gerard ter Horst te raken.