18 mei 2019 om 03:00
Luister naar

Column Adrian Verbree: Wonder boven wonder?

Toen hij zag dat Petrus en Johannes de tempel wilden binnengaan, vroeg hij om een aalmoes.

Handelingen 3:3

Het ND van 3 mei jongstleden bood een verslag van het katholiek-charismatische Celebrate Festival. ‘Tot eer van Jezus het water in’, kopte het artikel. Het voelde goed te lezen dat priester Koos Smits benadrukte dat het waterbad van een aantal dames geen doop mag heten. Het is een antwoord op de als baby ontvangen doop. Vorig jaar weigerde hij tijdens hetzelfde festival de wens te vervullen van deelnemers die de doop van een nog ongedoopte jongen zo mooi vonden dat ze zelf ook opnieuw gedoopt wilden worden. Smits: ‘Maar dat kan niet. Je kunt maar één keer de doop ontvangen, het is een geschenk van God.’ Amen.

Minder gelukkig was de preek van de evangelisch-protestantse Wim Hoddenbagh. Hoddenbagh ging in op het wonder uit Handelingen 3, de genezing van een verlamde die een vaste bedelplek had bij de zogenaamde ‘Mooie Poort’ van de tempel. Petrus en Johannes hebben geen goud of zilver, maar maken de naam van Jezus tot pasmunt. In Jezus’ naam zetten ze de vanaf zijn geboorte verlamde man op zijn voeten. Hoddenbagh: ‘Maar die genezing is niet het grootste wonder dat hier gebeurt. Het echte wonder gebeurde bij Petrus en Johannes, die de man al keer op keer hadden zien zitten, maar die nu, nu ze de Geest hadden ontvangen, die verlamde man pas echt zagen.’

Wonder boven wonder dus. Ik geloof er niets van. Wat hier voor bijbeluitleg moet doorgaan, is niet meer dan het resultaat van slecht lezen, fantaseren en niet doordenken. Lees zelf Handelingen 3 en u ziet dat Petrus en Johannes de man niet eens in beeld hebben. De man heeft oog voor hén en trekt expliciet hun aandacht. Hij vraagt om geld. Dán pas richten Petrus en Johannes hun blik op hem (vers 4). Hier kun je stoppen: Hoddenbagh heeft gewoon zijn exegetisch huiswerk niet gedaan.

Maar denk nog even door. Het lijkt me een redelijke aanname dat Petrus en Johannes in hun jaren met Jezus meer dan eens ook door de Mooie Poort de tempel zijn binnengekomen. Ze kunnen dan deze invalide hebben gezien. Maar wie kan zeggen dat zij toen geen oog voor hem hadden? Als dat lukraak van hen kan worden beweerd, hoe zit het dan met Jezus? Heeft Jezus die man dan ook keer op keer niet echt gezien? Dat zal Hoddenbagh vast niet willen beweren. Toch moet ook Jezus de man ‘keer op keer’ voorbijgelopen zijn. Kortom: we hebben geen flauw idee van wat er door Petrus en Johannes heengegaan is zo zij deze man al eerder opmerkten.

Ik leg hier de vinger bij omdat dit soort ‘bijbeluitleg’ vandaag helaas geen uitzondering is. Hoddenbagh levert een schoolvoorbeeld van het als kapstok gebruiken van een tekst voor iets wat die tekst niet zegt. Hij wil een verhaal vertellen over wat de Geest bewerkt. Prima, maar daarvoor laat hij de bijbeltekst buikpreken. Dan gebeuren er bijzondere dingen. Geen wonder.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Klaas Vos

Over ons mensen, de zogenaamde kroon der schepping, kun je je eindeloos blijven verbazen

Geweld onder apen is direct breaking news is in alle media, terwijl geweld onder ons eigen soort, dagelijkse kost blijkt. Op dat punt zijn we in de evolutie niet veel opgeschoten, constateert Klaas Vos.

Corjan Matsinger is jongerenwerker en religieus trendwatcher.

Mediawijsheid komt met de jaren? En hoe werkt dan met geloofsvragen op sociale media?

Werkt je mobiel mee of werkt je mobiel tegen als het gaat om geloven? Op die onderzoeksvraag zag Corjan Matsinger een opvallend antwoord: naarmate jongeren ouder zijn, geven ze aan dat de mobiel tegenwerkt.

nd

De samenleving versplintert, er dreigt chaos, onze verhalen vliegen langs elkaar heen. Lichtpuntjes?

Van de weeromstuit schoot in weer finaal door in die andere richting: hypes en trends? Die waren lucht, die kon je straal negeren. Voor mij geen Songfestival. Maar hoe elitair is dát?

Vechten voor Nederland? Nee hoor, we zijn een verzameling losse steentjes geworden

De offerbereidheid is nul. Nederland betekent niets, stelt filosoof Henk den Uijl vast. Hij ziet een verband met het boek Oorlogsvlieger, over de mens en de waarden waarvoor die staat.

Gerard de Korte is bisschop van 's-Hertogenbosch.

Hoe christenen als minderheid kunnen helpen om de verruwing terug te dringen

Laten christelijke gezinnen, christelijke scholen, kerkelijke gemeenten en parochies met hoffelijkheid ingaan tegen de grimmigheid in de samenleving, schrijft bisschop Gerard de Korte.

Lody van de Kamp is rabbijn

Haagse politici zijn zo veel met het buitenland bezig dat het binnenland erbij inschiet

De chaos door de studentenprotesten ziet rabbijn Lody van de Kamp als een beeld van hoe het er met Nederland voorstaat. 'Het is een aanklacht tegen onze overheid die het er op dramatische wijze bij laat zitten.'

Kijken naar het Eurovisiesongfestival is een uitputtingsslag - van vulgariteit tot geluidsbehang

Het was best sterk geweest als Israël dit jaar niet had willen meedoen aan het songfestival. Gewoon omdat je als land misschien niet in de stemming bent, vanwege een bloedige oorlog, schrijft Reina Wiskerke.

Lambert Pasterkamp

Zwijgt God in beroemde kerken of kathedralen? Of moeten we beter leren luisteren

Als toerist loop je weleens een kathedraal of kerk binnen om je te verwonderen over de schoonheid. Maar hoor je daar ook iets in van God? Of zijn we te geprikkeld om goed te luisteren?, vraagt Lambert Pasterkamp zich af.

Jan Willem Wits

Als je de twee minuten stilte moet afdwingen, kun je er net zo goed mee stoppen

Direct na de Dodenherdenking bij het Nationaal Monument op de Dam schreven de media over een ‘waardig’ verloop. Toen Jan-Willem Wits dat las, kon hij zijn ogen niet geloven.