© Tom Palmaers

Groene Boulevard wordt veiliger voor fietsers

Het fietspad dat fietsers rondom de Hasseltse kleine ring moet leiden, verhuist van de buitenzijde naar de binnenkant. Grotendeels wordt de promenade tussen de bomen daarvoor vrijgemaakt. Waar dat niet kan, worden nieuwe asfaltstroken getrokken en krijgen fietsers voorrang. Dat zijn het stadsbestuur en het Agentschap Wegen en Verkeer overeengekomen. De aanpassingen beginnen in het voorjaar van 2018 en moeten, op het Dusartplein na, enkele maanden later al afgerond zijn.

Dirk JACOBS

“De werken hebben één doel: de fietsveiligheid en het comfort van en voor de fietsers vergroten”, zeggen de schepenen Habib El Ouakili en Michel Froidmont (beiden sp.a), die samen 180.000 euro ophoesten. AWV maakt 300.000 euro vrij.

“Het vergroten van de fietsveiligheid op de Groene Boulevard stond bovenaan de lijst met te realiseren projecten voor ons fietsactieplan. Jaarlijks gebeuren er verschillende ongevallen met fietsers op de Groene Boulevard. Gelukkig meestal met lichte stoffelijke schade tot gevolg. Maar elk ongeval is er één te veel. Vandaar dat we samen met het Agentschap Wegen en Verkeer, dat wegeigenaar is, komend voorjaar een aantal aanpassingswerken uitvoeren. Ons doel: een oplossing bieden voor een aantal gekende problemen die ervoor zorgen dat de veiligheid van fietsers soms in het gedrang komt. Nu is de situatie onduidelijk en verwarrend en dat willen we vermijden. Er zijn gewoon te veel conflictsituaties en oncomfortabele kasseistroken. Dan voelen fietsers zich terecht niet meer veilig.”

Ononderbroken lus

“Het fietspad aan de buitenzijde verbreden was geen optie, wegens veel te ingrijpend en te duur. En dus zijn we naar de binnenzijde gaan kijken, waar wel voldoende vrije ruimte ligt voor zowel voetgangers als fietsers in beide richtingen. Daar wilden we een ononderbroken lus maken waarbij we voor elke ontbrekende schakel een oplossing bedacht hebben.”

Vandaag is de situatie voor fietsers op de Groene Boulevard onduidelijk en verwarrend. Daar willen we iets aan doen

Terras Hassotel

“De ingrepen zijn verdeeld over zes fasen die ononderbroken met elkaar verbonden worden met een fietscomfortabele verharding”, legt schepen Froidmont uit. “Opvallend daarbij is het verdwijnen van het ‘buitenterras’ aan Hassotel. Dat maakt plaats voor de fietsstrook: een doorlopende, beige gekleurde asfaltstrook die over alle kasseikruispunten zal doorlopen en fietsstraten, bijvoorbeeld ook op de Schiervellaan, waar geen plaats is voor een fietsstrook alleen. Aan het Modemuseum volgt een voorlopige herinrichting tot de ‘kop’ van de kanaalkom heringericht wordt. Hetzelfde geldt voor het Kolonel Dusartplein, waar gewacht wordt tot het bouwproject ‘Books’ klaar zal zijn. In de zomer van 2018 willen we ook de Bampslaan herinrichten om er de fietsveiligheid te verhogen. De busbaan zal er vervangen worden door een dubbelrichtingsfietspad. De bussen zelf verhuizen naar de rijweg. Gelijktijdig verbreden we ook de oversteekplaats voor fietsers aan de Groene Boulevard.”