Volkswagen moet opnieuw wagens terugroepen: dit keer bijna 58.000 Touaregs
Het dieselschandaal blijft de Duitse autobouwer Volkswagen achtervolgen. De federale Duitse controle-instantie KBA heeft een terugroepactie bevolen voor terreinwagens van het model Touareg, waarbij een ongeoorloofde techniek in het emissiesysteem vastgesteld werd. Wereldwijd gaat het om 57.600 voertuigen, waarvan 25.800 in Duitsland, zo heeft de KBA bekendgemaakt. Hoeveel wagens er in België terug naar de garage moeten is nog niet duidelijk.
Het betreft wagens met een drieliter dieselmotor en de nieuwe euronorm 6, van modeljaren 2014 tot 2017. Volkswagen heeft ondertussen aanpassingen aangebracht aan de nieuwe wagens. Een door Volkswagen voorgelegde nieuwe versie van de uitstootsoftware werd door de KBA goedgekeurd en vrijgegeven.
De autoriteiten stelden bij de Touareg-dieselwagens twee ongeoorloofde instellingen voor het uitschakelen van de emissiereiniging vast. Bij de ene zou onder testomstandigheden een opwarmstrategie voor het verminderen van schadelijke stoffen aanspringen, die op de weg niet geactiveerd wordt. Een andere instelling zou bij voertuigen met SCR-katalysator (selectieve katalytische reductie) ervoor zorgen dat onder bepaalde omstandigheden het gebruik van reinigingsmiddel AdBlue verminderd wordt.
Een SCR-katalysator geldt als de modernste oplossing voor een betere uitlaatgassenreiniging. Samen met de AdBlue-oplossing, die ingespoten wordt in de uitlaatgasstroom, worden schadelijke stikstofoxiden teruggedrongen en opnieuw naar stikstof omgezet.
Het dieselschandaal achtervolgt het Volkswagen-concern ondertussen al meer dan twee jaar. Miljoenen dieselwagens moesten teruggeroepen worden om sjoemelsoftware te verwijderen. Bij de meeste wagens is dat volgens Volkswagen ondertussen gebeurd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
-
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
Energieleveranciers betaalden nog nooit zo weinig voor de stroom van jouw zonnepanelen. In april moet de consument vrede nemen met gemiddeld 3 eurocent per kilowattuur. Bij een doorsnee verbruik betekent dat een habbekrats van 64,86 euro voor een volledige jaargang. Met de dagen met de meeste zonneschijnuren in aantocht mag het voor elke prosument wel iets meer zijn. Mijnenergie.be gaat na of die hoop gerechtvaardigd is. -
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
Lente in het land én de start van de paasvakantie: daarmee is de aftrap gegeven voor het seizoen van de uitstapjes naar de kust. Maar helaas ook die van een heleboel wegenwerken die de rit naar zee en strand moeilijker maken. We zetten op een rijtje waar je voor vertrek best rekening mee houdt en waar je de grootste hinder mag verwachten. -
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
-
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerjo vandenberghe
Robert Bruyland
Jan Verstrepen
Geert Vermuyten
Geert Vaelen