Gerecht mag 346 trucks van Belgische transportgigant Jost Group aan de ketting leggen

© Thomas Van Ass

De Luikse kamer van inbeschuldigingstelling zet het licht op groen voor de inbeslagname van 346 trucks van transporteur Jost Group. Jost Group wordt door het federaal parket verdacht van sociale fraude ten belope van 55 miljoen euro door uitvlagging. In dit geval gaat het om massaal gebruik van Oost-Europese chauffeurs aan de voorwaarden die in hun land gelden, terwijl zij voornamelijk in ons land rijden.

Yves Barbieux

Voor transportgigant Jost Group, de op een na grootste transporteur van het land, zijn de problemen met het gerecht pas echt begonnen in mei 2017. Meer dan 120 speurders vielen toen binnen in vestigingen van de groep in België, Luxemburg, Roemenië en Slovakije. Het federaal parket had immers een dossier geopend op verdenking van sociale fraude en sociale dumping. Jost Group zou honderden chauffeurs uit Oost-Europa,voornamelijk Roemenië en Slovakije, in onze contreien aan het werk hebben gezet, maar dan wel aan de veel minder voordelige loon- en arbeidsvoorwaarden die in hun thuisland van toepassing zijn. Dat zou verantwoord worden door het feit dat de truckers zogezegd vanuit daar werden aangestuurd. Uitvlagging, heet dat. Onze sociale zekerheid zou daardoor in twee jaar tijd meer dan 55 miljoen euro hebben misgelopen.

In het dossier staan onder meer de bevindingen van een onderzoeker die Skiptrans, de Roemeense poot van Jost Group, gedurende ettelijke maanden als chauffeur infiltreerde. In zijn rapport kaartte hij de precaire leefomstandigheden van de Roemeense chauffeurs aan. Volgens het onderzoek reden die truckers gedurende weken onafgebroken opdrachten in ons land en verdienden zij daar slechts een deel van een normaal “Belgisch” loon aan. Hun vrachtwagen was al die tijd ook hun thuis.

Aan de ketting

Vier topfiguren van de transportgroep, onder wie gedelegeerd bestuurder Roland Jost zelf, werden in voorarrest genomen. Maar Jost Group bleef alle aantijgingen ontkennen. “Wij zijn ontzet door het feit dat het federaal parket ons bedrijf tracht te destabiliseren en klanten bang wil maken door valse informatie te verspreiden. Wij zijn met alles in orde”, reageerde de transporteur.

Het federaal parket was daar niet van onder de indruk. Enkele maanden geleden wou het 346 van de 1.500 trucks van Jost Group aan de ketting leggen en eventueel verbeurdverklaren, ze dus verkopen om het opgelopen nadeel voor de Staat terug te winnen. Een Luikse rechter hield dat manoeuvre nog tegen, maar het federaal parket kreeg maandag van de KI het gelijk aan zijn kant.

In haar arrest laat de KI de deur nog op een kier staan voor een minnelijke schikking. Het is dus afwachten hoe Jost Group daarop reageert. De transporteur kan uiteraard ook naar cassatie stappen, maar die demarche zou de mogelijkheid om het arrest van de KI uit te voeren alvast niet opschorten.

“Stap in de goede richting”

Voor transportbond BTB-ABVV is dit een stap in de goede richting. “Wie zijn achterste verbrandt, moet op de blaren zitten. Ook grote spelers moeten de regels volgen. Maar nog andere Belgische transportbedrijven zijn in hetzelfde bedje ziek. Een effectieve vervolging die mogelijk gepaard gaat met een veroordeling werkt veel doeltreffender om de sector op dit vlak te saneren dan eender welke minnelijke schikking.”

Jost Groep laat weten te gepasten tijde te reageren op het arrest. Woensdag in Brussel vindt een betoging van Europese transportvakbonden plaats, uitgerekend om tegen sociale dumping te protesteren. Er worden vijfduizend manifestanten verwacht door de organisatoren.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen