Nieuwe Lara Croft heeft geen puntige boezem meer
GAMESDe bekende avonturierster Lara Croft heeft in de nieuwe Tomb Raider-film niet meer de puntige borsten die het bekende videogamekarakter vroeger zo kenmerkten. Dat vertelde de Zweedse actrice Alicia Vikander (29) gisteravond grappend in 'The Graham Norton Show'. Ze schittert vanaf volgende maand op het witte doek als de fictionele heldin.
De geschiedenis van het personage Lara Croft is gecompliceerd, zelfs wetenschappers wijdden er de afgelopen jaren talloze analyses aan. De sterke en sportieve archeologe is volgens velen een rolmodel voor jonge vrouwen, een vroeg voorbeeld van een sterke vrouwelijke hoofdrol en in die zin een feministisch icoon.
Tegelijkertijd wordt Lara, vooral de eerste versies uit de games van de jaren negentig, een 'cyberbimbo' genoemd. Haar uiterlijk was met de pronte boezem, kleine taille en het ultrakorte broekje immers vooral leuk voor (en gericht op) fantaserende tienerjongens.
Tij keren
Angelina Jolie's vertolkingen van een rondborstige Lara Croft in de eerste Tomb Raider-films deden in 2001 en 2003 nog sterk denken aan de 'bimbo'-kant van het personage. Onder meer feministen hoopten de afgelopen jaren dat de Zweedse Alicia Vikander het tij zou gaan keren. Dat ze in navolging van Gal Gadot in 'Wonder Woman', Jennifer Lawrence in 'The Hunger Games' en Daisy Ridley in 'Star Wars' kleding zou dragen die niet primair sexy, maar gewoon praktisch is. Dan leren meisjes immers dat vrouwen ook gewoon sterk en onafhankelijk kunnen zijn zónder tegelijkertijd een lustobject voor te stellen.
Die wens lijkt uit te komen. Vikander, als oud-ballerina met haar frêle figuur sowieso een weinig voor de hand liggende keuze voor de rol, draagt in de nieuwe film een handige lange cargobroek. De actrice heeft onder haar topje wel een gevulde bh aan, maar die heeft haar geholpen zich in te leven. "Het kleine beetje dat ik heb, duwde ik een stukje omhoog", grapte ze eerder.
De Zweedse Oscar-winnares, die naar eigen zeggen nog nooit iets zwaars had opgetild, moest vier maanden lang trainen om in vorm te raken voor de rol. Haar instructeur noemde Alicia's armen zelfs 'onderontwikkeld'. "Het trainen duurt vier maanden en dan ben je het in drie weken weer allemaal kwijt'', vertelde de vrouw van collega-acteur Michael Fassbender aan Graham Norton. "Dat is wel jammer. Ik dacht dat ik zo zou blijven.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
-
gamereview
Oorlogsgame ‘Classified: France ’44' biedt oerdegelijke turn-based tactics, en meer moet dat niet zijn
Vandaag verschijnen minder turn-based tactische games dan de fans van dat genre willen, maar de kwaliteit is over het algemeen beter. Deze ‘Classified: France ’44’ is daar een goed voorbeeld van. Alles uit de beproefde formule geeft present, is oerdegelijk uitgewerkt en heeft soms nog een interessante tweak gekregen. En als de kern van de gameplay goed zit, dan is een mens al wat sneller bereid om die ietwat opgedrongen randmechanismen erbij te nemen. -
Uitgever boven ‘Grand Theft Auto’ neemt spelontwikkelaar Gearbox over
De Zweedse gaminggroep Embracer verkoopt de computerspelontwikkelaar Gearbox Entertainment aan de Amerikaanse reus Take-Two Interactive. Die telt daarvoor 460 miljoen dollar (425 miljoen euro) neer. De deal zou volgend jaar rond moeten zijn. -
-
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
-
gamepreview
‘Final Fantasy VII Rebirth’ is herkenbaar maar gloednieuw én het toverde smile op ons gezicht
Het regent de laatste jaren remakes en remasters van oude games, maar het gebeurt maar zelden dat er zo hard naar eentje wordt uitgekeken als naar ‘Final Fantasy VII Rebirth’, het tweede deel van de volledige herwerking van een van de beste RPG’s ooit. -
gamereview
Retrogame ‘Slave Zero X’ ziet er cool uit én klinkt fantastisch, maar mist inspiratie
Er zijn sequels die al jaren in de pijplijn zitten of misschien nog jaren op zich gaan laten wachten, maar waarnaar menig gamer reikhalzend uitkijkt. ‘Grand Theft Auto VI’, ‘Metroid Prime 4’, ‘Elder Scrolls VI’, om er maar een paar te noemen. Er zijn ook vervolgen waarop het tegen wil en dank hopen is. ‘Half-Life 3’ of ‘Beyond Good & Evil 2’ bijvoorbeeld. En dan zijn er games die plots schijnbaar uit het niets verschijnen en waarvan je al een verdomd goede kennis van in de vergetelheid belande titels moet hebben om te weten dat het gaat om een nieuw deel in een reeks. -
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
-
gamereview
9 redenen waarom ‘Helldivers 2’ dé gamehit van het moment is
-
gamereview
In game ‘Furnish Master’ richt je huizen in alsof ze voor jezelf zouden zijn. Maar plezant is anders
Bij ‘Furnish Master’ mag je jouw innerlijke Bart Appeltans of Kelly Claessens naar boven halen en zelf een ruimte inrichten. Volgens maker Alexander Blintsov – ja, het is er maar eentje – kan dit heel intuïtief en vlotjes. Dat hebben wij toch een beetje anders ervaren. Misschien verschilt zijn definitie van intuïtief gewoon van de onze. Dat kan ook. -
gamereview
Geesten verjagen in historisch decor van ‘Banishers: Ghosts of New Eden’ is alvast een van verrassingen van 2024
Noord-Amerika, 1695. Meer bepaald het fictieve stadje New Eden. De naam klinkt alsof we in een mooi stukje gekoloniseerd Amerika terechtkomen, maar niets is minder waar. Terwijl de protagonisten Antea en Red naar de kust roeien, zien we meteen dat New Eden betere tijden heeft gekend. De reden waarom het duo de oceaan heeft overgestoken, is dan ook geen pleziertrip. Ze zijn professionele spookverdrijvers (banishers), en New Eden is behekst. -
gamereview
Speciale game ‘Pacific Drive’ krijgt van ons 8/10, maar deze mix van routine, spanning en frustratie is niet voor iedereen
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGeorge Rodain
CV DL
jan verbrugge
Celor Weityens