“We zijn als een stuk vuil de deur gewezen”: tientallen jonge ouders aan hun lot overgelaten na faillissement babywinkel

Er heerst grote onzekerheid onder tientallen jonge ouders die een geboortelijst hadden aangelegd bij babyspeciaalzaak Castard in Diksmuide.© dme

Diksmuide -

Tientallen jonge ouders met een geboortelijst bij babyspeciaalzaak Castard in Diksmuide verkeren in grote onzekerheid. De winkel is namelijk failliet verklaard. De kans is klein dat ze hun geld en bestellingen nog zullen terugzien. “We zijn als een stuk vuil de deur gewezen, met een pasgeboren baby zonder spullen”, zegt een van de gedupeerden.

Daron Mertens

Ondernemers Kelly Denolf en Wim Degryse openden in december 2022 babyspeciaalzaak Castard aan de Woumenweg in Diksmuide. Geboortekaartjes, wenskaarten, geschenken, kledij, geboortelijsten tot zelfs een volledige uitzet voor de babykamer: jonge ouders vonden er vrijwel alles wat ze nodig hadden voor .

Maar er begonnen problemen met leveringen op te duiken en op een dag was de winkel onverwacht gesloten. Aan de voordeur kwam volgende boodschap te hangen: ‘wegens medische reden is de winkel tot nader bericht gesloten. Excuses en dank voor het begrip.’ De website werd offline gehaald.

Pogingen van klanten om contact op te nemen met de eigenaren, liepen op niets uit. Tientallen ouders die nog bestellingen of een geboortelijst hadden in de winkel, werden plotseling aan hun lot overgelaten. Niet veel later bleek dat de vennootschap achter Castard failliet was verklaard.

Verhaaltjes wijsgemaakt

De situatie leidt tot verontwaardiging en woede bij de gedupeerde klanten. Zij vrezen dat ze hun geld niet meer zullen terugzien.

(Lees verder onder de foto)

Aan de voordeur hing deze boodschap: ‘wegens medische reden is de winkel tot nader bericht gesloten. Excuses en dank voor het begrip.’© dme

Alles dubbel kopen

Kelly uit Koksijde doet haar verhaal. Ze wil liever niet met haar volledige naam reageren, uit vrees voor een stortvloed aan reacties. “Ik heb alle begrip voor elke situatie en ik weet dat er op privé-vlak meer aan de hand is. Maar niet als begrip in één richting moet gaan, want er kunnen oplossingen worden gezocht. We zijn als een stuk vuil met een pasgeboren baby zonder spullen naar de deur gewezen.”

“Ik heb voor 2.250 euro tegoed en ben intussen met meer dan 25 koppels in contact die evenveel, of sommigen zelfs meer kwijt zijn”

Kelly

gedupeerde klant

“Ik heb voor 2.250 euro tegoed en ben intussen met meer dan 25 koppels in contact die evenveel, of sommigen zelfs meer kwijt zijn. Om dan een mail te ontvangen dat er ‘vanaf vandaag geen service geboden wordt’ zonder antwoorden? En om kort nadien je telefoonnummer op te zeggen en alle contacten te verbreken? De curator heeft ons al verwittigd dat dit meer dan een jaar zal duren en we wellicht niets meer zullen terugzien, omdat er geen geld is. Wij hebben intussen bijna alles voor ons baby’tje ergens anders dubbel mogen aankopen.”

Aan de gedupeerden wordt geadviseerd om aangifte te doen op regsol.be. De kans dat ze enige terugbetaling zullen ontvangen, is echter klein omdat er schuldeisers zijn met voorrang.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen