REIZEN. Maidentrip van Nieuw Statendam: artistieke luxe, vernieuwing en entertainment

Voor het eerst turen gasten over de boeg van de Nieuw Statendam naar het golvende water. De luxueuze lakens zijn nog niet eerder beslapen, het bestek nog nooit gebruikt. De crew staat te popelen om de opvarenden een multimediale en kunstzinnige, maar bovenal warme cruise-ervaring te bezorgen. En wij mochten even meestomen op zijn allereerste route, zijn maiden voyage.

Morien Raeymakers

Eén voet aan boord zetten van de Nieuw Statendam volstaat om te beseffen dat het gloednieuwe cruiseschip van de Holland America Line inzet op artistieke luxe, vernieuwing en entertainment. Wat dacht je van een bubbelend binnenzwembad, een buitenzwembad met oceaanzicht, een sportcomplex in openlucht, een rinkelend casino, specialiteitenrestaurants die de tegenhanger zijn van bekende namen aan wal en zelfs een Hollands café? Je kunt het zo gek niet bedenken of de Nieuw Statendam heeft er enkele van zijn 1.300 medewerkers gestationeerd om ons en de 2.664 andere gasten op onze wenken te bedienen.

Het 297 meter lange schip mag dan wel groots zijn, kleine details zorgen voor een warme toets. Want wie een schattig handdoekfiguurtje op bed en een chocolaatje op zijn kussen vindt, kan ’s nachts met een goed gevoel op bed neerploffen in de kajuiten met zicht op zee. Maar wel eerst de vlinderdasjes en hoge hakken uit natuurlijk, want dineren gebeurt in stijl.

Kunst in de hal

Wie het grondplan met veertien dekken ziet, begint al te snakken naar een lift. Klein detail: de matten in de lift herinneren ons aan welke dag het nu precies is. Toch zou het zonde zijn om de talloze trappen niet te gebruiken: de drie hallen zijn omgetoverd tot een ware kunstcollectie ter waarde van maar liefst vier miljoen dollar.

Op elke verdieping, op elke tussenstop kijken we onze ogen uit. Geen saaie, statige stukken, maar wel spitsvondige interpretaties van mode, kunstgeschiedenis en muziek door jong en opkomend talent. Of zoals Tal Danai, de CEO van ArtLink, de organisatie achter de kunst, uitlegt: “Als de werken onze cruisegangers niet doen omkijken, dan stellen we de objecten in vraag, niet de mensen.”

Het resultaat is kunst die dicht bij de reizigers staat, letterlijk en figuurlijk. We wandelen errond, erop, erin, erlangs en erdoor. Kijken mag, aankomen zeker. Van een selfienemende glazen David, langs een verfijnde porseleinen boombox tot een gedeconstrueerde Le Fils de L’Homme van René Magritte, die we enkel kunnen herkennen wanneer we op exact de juiste plek in de trappenhal staan. Om van het enorme omarmende kunstwerk van 7,5 ton in het atrium nog maar te zwijgen.

In de grote, imposante Main Dining Room zien we ook een sprankeltje België. Het kunstwerk Dark Tree van de hand van Belgisch kunstenaar Peter Gentenaar staat als een wervelwind mee te deinen over twee dekken heen.

App-ig op innovatie

Het is 2019 en dat is ook dit schip niet ontgaan. Hoewel ook papieren kattebelletjes ons nog

“slaapwel” wensen, is het de vernieuwende, interactieve technologie die opvalt. De moderne toepassingen zijn simpel en gebruiksvriendelijk, en dat is maar goed ook, want de gemiddelde leeftijd van de gasten op het schip wijst niet meteen op een kennis van “smartphone voor gevorderden”. De schermen in de bar bij het kraaiennest zijn zo groot als de muren, de tablets zo groot als de tafels. Wie geen zin heeft in reisgidsen lezen, krijgt alle informatie op een digitaal presenteerblaadje.

Glimlachend kijken we toe hoe culinaire liefhebbers in de betalende specialiteitenrestaurants tussen de 3D-modellen van wijnflessen swipen alsof ze een Tinderdate kiezen. “Een herkenbaar etiket, een mooie fles, het doet wat met een mens. Zo brengen we dat gevoel tot bij hen aan tafel”, vertelt Nederlander Frits Van Der Werff ons, vicepresident Food & Beverage. “Valt de fles in de smaak, dan kunnen ze die gewoon naar zichzelf mailen. Weet onze kelner hem niet meteen te vinden, dan kan hij gewoon even op de tablet kijken.”

En dan is er nog de iNavigator app. Die maakt het leven voor, tijdens of na de cruise efficiënt. Een sessie spinning met zicht op zee is met één klik te boeken, terwijl je perfect kan kijken of er nadien nog een plaatsje vrij is in de pittig geprijsde en exclusieve spa. Of zien welke act er ’s avonds op de World Stage voor de 270°-schermen zal staan.

Muzikale wandelingen

De operastemmen of rumbamuzikanten van die World Stage bevallen misschien niet iedereen. Maar dat hoeft ook niet. De gustibus et coloribus ... Van de voorsteven tot het achterdek bewandelen we een route, die we al snel “de muziekwandeling” noemen. Eerst zien we aan de linkerkant de gitaren van de Rolling Stone Rock Room hevig tekeergaan. Veertig meter verder laten twee pianisten hun handen over de toetsen dansen in de Billboard Onboard Bar. Maar onze favoriete stek om de avond te eindigen, met een glas rosé of een bodempje whisky van de cocktailkaart die in elke bar anders is, is de B.B. King’s Blues Club. De jazz, blues en soul laten niemand stilzitten: cruisegangers genieten van de riffs, lachen elkaar ontspannen toe van hun privézitbank of wagen zich aan een danspas. Gelukkig om de avond ver van alle zorgen zo te kunnen afsluiten.