Luister naar

Niet het protestantisme, afval stuwt welvaart op

Nieuws
Hoe minder religieus, hoe welvarender een land, aldus nieuw onderzoek. Maar ook weer niet per definitie.
Peter de Waard
maandag 23 juli 2018 om 03:00
Een bedelaar bij een moskee in New Delhi, India, bij het uitgaan van een gebedsdienst tijdens de vastenmaand Ramadan.
Een bedelaar bij een moskee in New Delhi, India, bij het uitgaan van een gebedsdienst tijdens de vastenmaand Ramadan. ap / Kevin Frayer

Al vaker is aangetoond dat landen die niet zoveel op hebben met een hogere macht, rijker zijn dan landen waar de mensen daar heilig in geloven. Maar niemand wist wat de oorzaak en wat het gevolg was.

Vallen mensen van hun geloof af als een land rijker wordt? Of leidt secularisatie juist tot toenemende rijkdom?

De universiteiten van Bristol (Groot-Brittannië) en Tennessee (VS) pretenderen deze kip-eikwestie nu te hebben opgelost. Volgens een onderzoek dat deze week is gepubliceerd in het tijdschrift Science Advances, is het laatste het geval. Als mensen minder religieus worden, neemt de welvaart toe. ‘Secularisatie gaat vooraf aan toename van de welvaart’, aldus

In totaal hebben de onderzoekers over een periode van honderd jaar de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp) van 109 landen, waaronder Nederland, gerelateerd aan het belang van religie in die landen. Zij ontdekten dat een daling van het aantal mensen dat zichzelf als religieus beschouwt, vaak gepaard gaat met een toename van rechten voor vrouwen, homoseksuelen of mensen die een scheiding of abortus willen. Hierdoor worden meer mensen betrokken in het productieproces.

Er zijn zelfs sommetjes gemaakt. Een daling van het aantal gelovigen leidt tot een welvaartsgroei van 900 euro per persoon in tien jaar, 2200 euro in twintig jaar en 4400 euro in dertig jaar.

Landen als Zweden, Australië en Canada, waar de secularisatie na de jaren zestig een grote vlucht heeft genomen, zijn veel welvarender dan landen waar mensen gelovig zijn gebleven, zoals Bangladesh, Ethiopië en Indonesië. In Nigeria leidde een opleving van religie tot economische krimp.

In het rapport stellen de onderzoekers dat ze hiermee een einde hopen te maken aan een langlopend filosofisch dispuut. ‘Een eeuw geleden stelde de Franse socioloog Émile Durkheim dat technologische en sociaal-economische vooruitgang de functie van de religie zullen overnemen, terwijl de Duitse filosoof Max Weber het tegenovergestelde beweerde en riep dat het protestantse ethos de ontwikkeling van het kapitalisme mogelijk maakte. De nieuwe studie laat zien dat verlies van religie en niet de omarming van het protestantisme welvaart bevordert.’ Tot nu toe werd vaak aangenomen dat de hogere welvaart in Noord-Europese landen in vergelijking tot die in Zuid-Europa, te danken was aan het feit dat het protestantisme ondernemersvriendelijker was dan het katholicisme.

onderwijs en zorg

Overigens vinden de onderzoekers het te ver gaan om secularisatie nu als voornaamste bron van welvaart te beschouwen. Ook meer tolerantie, beter onderwijs of betere gezondheidszorg spelen een rol.

Religie hoeft ook niet per se slecht te zijn voor de economie. Damian Ruck: ‘Er is natuurlijk geen reden waarom je niet religieus kunt zijn en tegelijk individuele rechten respecteren.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Omdat Iran nog altijd een handelspartner is van de EU, bestaat de indruk dat dat een rol speelt om de Iraanse Revolutionaire Garde niet op de Europese terreurlijst te zetten.

Gênante en bureaucratische vertoning bij Europese aanpak van Iraanse Revolutionaire Garde

In de Europese discussie over het aanpakken van de Iraanse Revolutionaire Garde voert volgens Freek Vergeer de koopmansgeest de boventoon. Met Iran valt geld te verdienen.

Het bezit van de auto zorgt in mijn geval voor een mildere houding: je kunt niet alle wereldproblemen in je eentje oplossen.

Van treinreiziger naar filerijder. Wat het bezit van een Volkswagen Up met mijn wereldbeeld doet

Lange tijd zei Carin Slotboom tegen autorijders: ‘wat geeft jou het recht om auto te rijden, terwijl je weet dat de invloed op de omgeving slecht is?’ Ze heeft nu ruim een half jaar zelf een auto en maakt de balans op.

Nederland neemt met zo'n 5000 militairen deel aan de NAVO-oefening Steadfast, waar in totaal 90.000 militairen uit 32 landen aan meedoen. Hier vindt een oversteek van de IJssel plaats.

Dienstplicht alleen voor jongeren? Stel de héle maatschappij in dienst van Defensie

Een oorlogseconomie klinkt eng, maar het gebrek aan zo’n economie is veel zorgelijker, betoogt militair Herwin Meerveld. Hij vindt dat je de dienstplicht veel breder moet zien.

NSC wil dat de overheid regelt dat werkgevers medewerkers aanspreken op welke dag ze naar kantoor komen, om zo de verkeersdrukte te spreiden.

Voorschriften, regels en wetten maken mensen en ondernemingen kapot, zegt Frank van den heuvel

Wanneer stopt de drang bij de overheid naar registratie, regels en controle? Ondernemers zijn volgens Frank van den Heuvel woest en wanhopig. Dit is de reden dat mensen klaar zijn met ‘Den Haag’.

We maken de mooie hoofdstukken van het leven tot kostbare herinneringen.

Liefdevol ontvlechten bij een echtscheiding is mogelijk: erken elkaars menselijkheid

Midden in de storm van een echtscheiding is het mogelijk samen te kiezen voor een proces van liefdevol ontvlechten, stelt voorganger en therapeut Martin de Jong.

Theo Basoski: 'In de beleving van veel jongeren ligt er een heel groot accent op het ene moment van openbare geloofsbelijdenis. Dat werkt onnodig drempelverhogend.'

Het kerkelijke gebruik van de openbare geloofsbelijdenis heeft in deze tijd ook keerzijde

Mooi dat jonge mensen belijdenis van hun geloof afleggen. Maar het gebruik van openbare geloofsbelijdenis, zoals die in veel protestantse kerken bekend is, heeft ook nadelen, stelt studentenpastor Theo Basoski.