© Kioni Papadopoulos

© Kioni Papadopoulos

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

Reisinformatie De Lijn vanaf vandaag “voor 89 procent exact juist”

Vervoersmaatschappij De Lijn geeft vanaf vandaag meer betrouwbare informatie over de actuele reistijd van bussen en trams. Dat heeft de vervoersmaatschappij zaterdag aangekondigd op een persconferentie.

christof willocx

De informatietijd via de app en de mobiele website van De Lijn is vanaf vandaag tot op vijftien seconden exact. Als er staat dat een bus of tram over vier minuten aan een bepaalde halte komt, zal dat in heel Vlaanderen dus bijna altijd ook effectief zo zijn.

89 procent van de info is exact juist

“We garanderen een nauwkeurigheid in 89 procent van de gevallen”, zegt Roger Kesteloot, directeur van De Lijn. “Dat betekent dat de reisinfo die de app op de smartphone en op onze mobiele website vermeldt, in 89 procent van de gevallen tot op vijftien seconden nauwkeurig is. Dat komt omdat we de informatie voortaan via de snelle netwerken 3G en 4G doorsturen, en dus niet meer via een analoge radioverbinding.”

“We leveren die nauwkeurige informatie ook via de infoborden aan 381 haltes van bussen en trams, waarvan 150 in de provincie Antwerpen. En de nauwkeurige info verschijnt ook op de borden van vijf premstrostations in Antwerpen. Het gaat om de haltes Plantijn, Diamant, Meir, Groenplaats en Van Eeden.”

Tot hiertoe was de informatie over de reistijd vaak fout. Er kon tot vier minuten verschil zitten op de aankomsttijd die op de borden aan haltes werd weergegeven. Soms viel de communicatie gewoon uit, omdat een analoge radioverbinding een beperktere capaciteit heeft. Met 3G en 4G is de kans op storingen veel kleiner.

Nog beterschap op komst

Tegen de zomer wil De Lijn de nauwkeurigheid van de reisinfo verhogen tot 95 procent van alle meldingen op infoborden aan haltes, op de website en op de app.

Tegen begin volgend jaar duidt de Vlaamse overheid via een openbare aanbesteding een privéfirma aan die de verbeterde infoborden verder over heel Vlaanderen moet verspreiden.

“Dit is een belangrijke stap om de Vlaamse vervoersmaatschappij tegen 2020 de vergelijking met de privésector te laten doorstaan”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “Daarnaast staat efficiëntie centraal. Er gaat nu minder belastinggeld naar De Lijn en toch zijn de investeringen nog nooit zo hoog geweest.”

Trage Oostenrijkers

De Lijn heeft het systeem voor de accuratere reisinformatie zelf bedacht. Eigenlijk had de Oostenrijkse firma Kapsch dat moeten doen. Maar die is te laat. “Het bedrijf moet ons een boete van 3,5 miljoen euro betalen”, zegt Roger Kesteloot.

De boete is er niet alleen voor het te laat aanleveren van het softwaresysteem om reizigers actuele reisinformatie te geven, maar ook omdat de mobikaart, waarop verschillende vervoersabonnementen kunnen worden samengebracht, er nog niet is.

Als Kapsch eindelijk klaar is met het systeem, zou de reiziger op de infoborden ook te zien krijgen waarom een bus of tram vertraging heeft, bijvoorbeeld vanwege een ongeval.

© de lijn

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER