Volkswagen moet opnieuw wagens terugroepen: dit keer bijna 58.000 Touaregs
Het dieselschandaal blijft de Duitse autobouwer Volkswagen achtervolgen. De federale Duitse controle-instantie KBA heeft een terugroepactie bevolen voor terreinwagens van het model Touareg, waarbij een ongeoorloofde techniek in het emissiesysteem vastgesteld werd. Wereldwijd gaat het om 57.600 voertuigen, waarvan 25.800 in Duitsland, zo heeft de KBA bekendgemaakt. Hoeveel wagens er in België terug naar de garage moeten is nog niet duidelijk.
Het betreft wagens met een drieliter dieselmotor en de nieuwe euronorm 6, van modeljaren 2014 tot 2017. Volkswagen heeft ondertussen aanpassingen aangebracht aan de nieuwe wagens. Een door Volkswagen voorgelegde nieuwe versie van de uitstootsoftware werd door de KBA goedgekeurd en vrijgegeven.
De autoriteiten stelden bij de Touareg-dieselwagens twee ongeoorloofde instellingen voor het uitschakelen van de emissiereiniging vast. Bij de ene zou onder testomstandigheden een opwarmstrategie voor het verminderen van schadelijke stoffen aanspringen, die op de weg niet geactiveerd wordt. Een andere instelling zou bij voertuigen met SCR-katalysator (selectieve katalytische reductie) ervoor zorgen dat onder bepaalde omstandigheden het gebruik van reinigingsmiddel AdBlue verminderd wordt.
Een SCR-katalysator geldt als de modernste oplossing voor een betere uitlaatgassenreiniging. Samen met de AdBlue-oplossing, die ingespoten wordt in de uitlaatgasstroom, worden schadelijke stikstofoxiden teruggedrongen en opnieuw naar stikstof omgezet.
Het dieselschandaal achtervolgt het Volkswagen-concern ondertussen al meer dan twee jaar. Miljoenen dieselwagens moesten teruggeroepen worden om sjoemelsoftware te verwijderen. Bij de meeste wagens is dat volgens Volkswagen ondertussen gebeurd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen. -
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
Lente in het land én de start van de paasvakantie: daarmee is de aftrap gegeven voor het seizoen van de uitstapjes naar de kust. Maar helaas ook die van een heleboel wegenwerken die de rit naar zee en strand moeilijker maken. We zetten op een rijtje waar je voor vertrek best rekening mee houdt en waar je de grootste hinder mag verwachten. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerjo vandenberghe
Robert Bruyland
Jan Verstrepen
Geert Vermuyten
Geert Vaelen