Omdat de stakingsbereidheid in bepaalde scholen groot was, is er overgeschakeld op afstandsonderwijs.© Frederik Vande Velde

Grote stakingsbereidheid onder leerkrachten vraagt veel organisatie om alles op te vangen

De vakbonden kondigden al aan dat de stakingsbereidheid onder de leerkrachten groot zou zijn, en dat blijkt nu ook na de eerste actiedag in Antwerpen. Sommige scholen bleven dicht, andere schakelden over op afstandsonderwijs of lieten leerlingen gespreid naar school komen.

Karin Vanheusden

LEES OOK. STANDPUNT. Protesteren tegen voorstellen waarmee nog geen enkele partij iets gedaan heeft, blijft vreemd, maar de onrust onder leerkrachten is wel oprecht

De helft van de zeventig stedelijke basisscholen in de stad Antwerpen heeft dinsdag zware hinder ondervonden door stakende leerkrachten. “Daarom zijn in scholen kleuter- of lagere afdelingen gesloten gebleven. Twaalf basisscholen zijn helemaal dichtgebleven”, zegt Sofie De Keyser van Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

“Ook de helft van de buitengewone scholen was gesloten. In het secundair heeft in vijf van de zestien scholen meer dan een kwart van de leerkrachten gestaakt, een school is daardoor dichtgebleven. Alle scholen hebben gezorgd voor opvang, maar in de meeste gevallen zijn de leerlingen thuisgebleven.”

In de scholen van het Katholiek Onderwijs in Antwerpen was de stakingsbereidheid minder groot. “Bij ons is er niet gestaakt, het COV (Christelijk Onderwijzersverbond, red.) doet niet mee”, zegt Hilde Hendrickx van De Zevensprong in Borgerhout. “Wij willen de hervorming van het onderwijsbeleid alle kansen geven en niet focussen op elementen die minder goed lijken.”

In het Xaverius College in Borgerhout is een beperkt aantal leerkrachten niet opgedaagd. “Zij hebben hun leerlingen opdrachten gegeven, dus was er geen probleem”, zegt directeur Joos Van Goethem. “Als leerkrachten op straat komen, is dat een krachtig signaal. Verder heb ik daar weinig aan toe te voegen.”

Afstandsonderwijs

In de basisscholen van het Heilig Graf in Turnhout is niet gestaakt. In de secundaire scholen zijn 12 van de 430 personeelsleden niet komen opdagen. “We hebben dat deels opgelost door leerlingen studie te geven, deels door niet-stakende leerkrachten klassen te laten overnemen”, zegt algemeen directeur Hilde Robrechts.

“Het is vreemd dat er wordt gestaakt tegen voorstellen, waarvan sommige zeer goed zijn, trouwens. Het is toch evident dat de werkopdracht van leerkrachten niet langer in lesuren wordt uitgedrukt, maar in werkweken zoals in andere beroepen. Of dit betekent dat leerkrachten voortaan 38 uur permanent aanwezig moeten zijn op school, betwijfel ik. Dat zou geen goede zaak zijn, maar laat ons constructief samenwerken in plaats van bepaalde elementen uit het rapport uit te vergroten.”

Directrice Hilde Robrechts van het Heilig Graf in Turnhout.© Patrick De Roo

LEES OOK. 3.500 leerkrachten protesteren tegen onderwijsrapport: “Een 38 urenweek? Dan loopt onze school leeg”

Ook Karin Heremans, directrice van het Go! Koninklijk Atheneum Antwerpen, begrijpt de stakers niet. “Dinsdag vonden in onze school de Vlaamse toetsen plaats. Dat is gelukt, ondanks zestien stakende leerkrachten. Maar waarom aan het einde van een legislatuur staken tegen adviezen waarover nog niets is beslist? Ik noem dit paniekvoetbal. We moeten, en dit samen mét de vakbonden, het statuut van de leerkracht hervormen. Het water staat iedereen aan de lippen.

In het Busleyden Atheneum Campus Caputsteen hebben veertig van de honderd leerkrachten gestaakt. “Wegens het grote aantal zijn we dinsdag op afstandsonderwijs overgeschakeld en er was opvang”, zegt directrice Katie Steemans.

“Alles is vlot verlopen, slechts twee leerlingen zijn in de opvang opgedaagd. Zelf heb ik een symbolisch uur gestaakt. Hoe er met het onderwijs is omgegaan, is niet verstandig. En de voorstellen die er zijn geweest, klonken misschien goed in de media, maar dat staat ver van een echte aanpak van de taakbelasting in het onderwijs. Er moet meer naar de basis worden geluisterd.”

Ook Wesley Wouters, directeur van Talentschool Turnhout, heeft meer stakingsbereidheid opgemerkt dan anders. “Toch zijn de meeste lessen quasi normaal verlopen, sommige leerlingen zijn later gestart of vroeger geëindigd en er is deels met afstandsonderwijs gewerkt.”

Normale lesdag

In het Heilig Hart van Maria in Berlaar was het een normale lesdag, ondanks dat ongeveer een kwart van de 165 leerkrachten heeft gestaakt. “Dankzij vele uren planning door een collega van het secretariaat is dat gelukt”, zegt directrice Tine Verloy.

“Sommige leerkrachten waren bereid klassen over te nemen, andere klasgroepen zijn gespreid naar school gekomen om de studiezalen niet overvol te laten lopen. Ik heb niet gestaakt omdat dit rapport nog niets zegt over wat ons werkelijk te wachten staat. Pas als er een nieuwe regering is, zal dat duidelijk worden. Maar staken is een recht, dus ik oordeel niet over andermans motivatie.”

Directrice Tine Verloy van het Heilig Hart van Maria in Berlaar.© Joren De Weerdt

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER