Vakbonden en werkgevers willen sleutelen aan wet-Renault: "Tijdgeest is veranderd"
Zowel de vakbonden als de werkgevers zijn vragende partij om wijzigingen door te voeren aan de wet-Renault, die 20 jaar bestaat. De sociale partners leggen wel verschillende accenten. De bonden willen dat meer werknemers betrokken worden, bijvoorbeeld bij onderaannemers. De werkgevers willen dat de wet "uitgaat van hertewerkstelling in plaats van zo veel mogelijk cash".
De wet-Renault kwam in 1998 tot stand na massale ontslagen bij de fabriek van Renault Vilvoorde. De wet verplicht bedrijven om bij grote herstructureringen die gepaard gaan met een collectief ontslag, samen te zitten met de vakbonden. De personeelsvertegenwoordigers moeten in het proces de kans krijgen om vragen te stellen en eventueel tegenvoorstellen te doen.
Tijdelijk contract
De wet dateert van 1998 en paste in de tijdgeest van toen. Vandaag is de situatie totaal anders
De socialistische vakbond vindt dat het tijd is voor een bijsturing van de wet. "Nog te veel werknemers worden aan hun lot overgelaten", stelt ABVV, verwijzend naar onder meer werknemers met een tijdelijk contract. Ook bij onderaannemers van het herstructurerende bedrijf valt personeel uit de boot. "Wij vragen ons af of het echt normaal is dat werknemers bij onderaannemers die vaak heel sterk afhankelijk zijn van de opdrachtgever, bij een herstructurering niet geïnformeerd worden, niet betrokken worden in het overleg en dat de opdrachtgevende onderneming haar sociale verantwoordelijkheid niet opneemt." ABVV wil dat ook die werknemers onder een sociaal plan vallen.
Ook werkgeversfederatie VBO vindt dat na 20 jaar "de gepaste conclusies getrokken moeten worden". "De wet dateert van 1998 en paste in de tijdgeest van toen. Vandaag is de situatie totaal anders", zegt Bart Buysse, directeur generaal bij het VBO. "Een modernisering is dus op zijn plaats, maar uitgaande van hertewerkstelling in plaats van zo veel mogelijk cash. Deze zou best in gemeenschappelijk akkoord binnen de NAR gestalte krijgen."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM24
De blunder van 1,6 miljoen euro: waarom de CEO van AB InBev zo fors moest inleveren op zijn loon
-
Oppositie hard na drama bij Carrefour: "Sinds Caterpillar deed regering niets"
In de Kamer heeft de Franstalige oppositie de regering ondervraagd over de aangekondigde ontslagen bij Carrefour. cdH, PS, Ecolo en PVDA vinden dat de regering te weinig onderneemt om te vermijden dat winstgevende bedrijven overgaan tot massaontslagen. Begrotingsminister Sophie Wilmès (MR) antwoordde namens premier Michel. De regering hoopt dat het aantal ontslagen tot een minimum beperkt kan worden. Er zal een sociaal bemiddelaar beschikbaar zijn. -
59
Goedkope elektrische auto van Chinese BYD dreigt Europese markt te ontregelen
De lancering op de Europese markt van een elektrische auto onder de 20.000 euro van het Chinese merk BYD, dreigt lokale constructeurs het gras voor de voeten weg te maaien. Toch pleit de sector niet voor invoerheffingen. -
-
Independer
Ons gemiddelde internetverbruik stijgt stevig: hoeveel doen we maandelijks op? En hoe kan dit voor minder geld?
-
Livios
“We bewaakten streng ons budget”: Sally en Dirk geven oude bouwmaterialen nieuw leven in fossielvrije kaswoning
Van de isolatie van het dak en de muren tot constructiehout: diverse oude bouwmaterialen kregen een nieuw leven in de unieke kaswoning van Dirk en Sally. Ze kozen voor gezonde materialen en een creatief interieur met veel kleur. Kijk mee binnen met Ecobouwers en bouwsite Livios. -
Amerikaanse keten van visrestaurants vraagt faillissement aan: promo met ‘garnalen à volonté’ bleek fiasco
Red Lobster, de grootste keten van zeevruchtenrestaurants van de wereld, heeft een faillissementsprocedure met bescherming tegen schuldeisers aangevraagd. De Amerikaanse keten kwam in financiële moeilijkheden na een reeks ongelukkige beslissingen. Zoals een promotie waarbij je voor amper 20 dollar (18,40 euro) zoveel garnalen mocht eten als je maar kon. -
Spaargids.be
Betaalkaart gestolen of verloren: draai je zelf op voor de kosten?
-
Mijnenergie.be
Waarom vermeldt je aardgasmeter je verbruik in m³ en je factuur in kWh?
-
Air Belgium krijgt opnieuw extra tijd
De gerechtelijke reorganisatie waarin Air Belgium sinds eind september zit, wordt voor een tweede keer verlengd. Dat maakte de luchtvaartmaatschappij dinsdag bekend. -
Vlucht uit spaarboekjes brengt schatkist honderden miljoenen op
De opbrengst van de roerende voorheffing is in het eerste kwartaal van dit jaar met 45 procent gestegen tot bijna 1,2 miljard euro. Dat is te danken aan de rentestijging en aan de toenemende populariteit van termijnrekeningen en obligaties, schrijft De Tijd. -
PREMIUM
“Laatste euro’s worden zwaarder belast.” Wat betekent de overschreden spilindex voor je loon?
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Verstrepen
Pasta Ravioli
james vroman
adam naaktgeboren
danny van camp